-->

Citroën Grand C4 Picasso EGS Provkörd/Test

Dags att summera den stora Picasson efter nästan två veckor ihop och ni som varit här tidigare i veckan vet att jag redan har bloggat om bilen (du hittar de inläggen här under #Citroën).

Citroën-C4-Picasso-Front

Först vill jag inleda med att minibussen Citroen C4 Grand Picasso har en fin utsida, ja alltså helt min personliga åsikt (som resten =).

Bak-Rear-C4-Picasso-Minibuss-eHDI

Även bak är det stilrent och inget att muttra om!

Sittkomfort-Citroen-C4-Picasso

Inne har man en köksbord-djup instrumentpanel framför sig och det är luftigt och ljust eftersom framrutan går upp i taket och golvet är fritt från mittkonsoler och växelspakar.

Framstolarna var bekväma och lagom stoppade men hade lite udda utformade reglage för justering.

Ett tidigare inlägg handlade om EGS-automatlådan, där får bilen svidande kritik för den kom jag inte alls överens med. Enda bra med EGS lådan var att spaken man roddade med satt på rattstången.

Mitt tips är: Testa EGS ordentligt innan köp så ni vet vad ni köper och gör en rejäl runda på motorvägen eller prova en omkörning.

Barnstolar-Picasso-C4

Utrymmena i bilen var mycket bra, tre barn i mittenraden satt som kungar eftersom benutrymmet var i XL-Minibuss size. Lättöppnade dörrar och bra med inbyggda solskydd och småbord.

Extrasäten-Citroen-Picasso-C4

Även sjätte och sjunde sätet var helt ok men man satt inte lika bra där som i t.ex. Alhambran. Mekaniken för att fälla och justera sätena var inte heller på samma enkla och logiska nivå som på t.ex. Touran, Sharan och spanjoren jag nämnde i förra meningen.

Köper du en Grand Picasso och klurar ut hur Fransmännen tänkt funkar det säkert lika bra, bara att de löser saker lite annorlunda.

Körglädje-Picasso-C4

Bilen hade beteckningen e-HDI på luckan bak och hade därför en diesel under huven som passade bilen bra. Den var precis lagom med sina 110hk och med manuell låda eller en piggare automat skulle den komma till sin rätt ännu bättre.

Fjädringen på Grand Picasso var helt ok men den var lite som vår Touran som är lite svajig och stötig på samma gång eftersom bilen ska klara 7-åkande med lite last.

Exteriör, Utrymmen och Motor får en rejäl tumme upp och EGS (den elektroniska semi-automatlådan) en lika rejäl tumme ner.

Mycket-Knappar-Citroen-C4

Återstår bara små detaljer kvar då. En sak jag lade en del tid på var att klura på hur alla bilens funktioner skulle styras. Antalet knappar var inte få och de var utkastade på lite för mig nya ställen.

Svår-Färddator-Citroen-C4

Färddatorn var en sån svårmanövrerad sak. På det fasta ratt-centrumet satt en massa knappar men ingen av dem bläddrade runt i färddatorn utan just bläddring skötte man med änden på höger spak. Så tyvärr får även knapp-ergonomin en liten känga kritik.

Sedan har vi kapitlet Ekonomi kvar och köper man en manuell C4 Grand Picasso med HDI 110 så startar den på 210.000:- med metallic och helt plötsligt glömmer man röriga knappar och små udda lösningar.

Det finns även en starkare HDI 160 hästare med 6-växlad Automat och den i s.k. Business börjar på 281.400:- med samma metallic som den billigare modellen hade.

110 hästaren ska dra mellan 0,5-0,6 liter diesel per mil och man får den med tre års nybilsgaranti, man får helt enkelt mycket 7-sits minibuss för pengarna men är det ett bra köp? Håller bilen ihop och vad får man tillbaka efter tre-fem år? 210' är mycket pengar om bilen krånglar mer än andra märken trots att reparationerna sker på garanti.

Kommentera gärna om du ägt en Citroen C4 Grand Picasso själv eller bara vill säga vad du tror om bilen eller du kanske är Fransman och vill hylla EGS lådan, det går fint det med!

0 Besökare har kommenterat :