Förr i tiden hade alla bilar ett vanligt fullstort reservhjul bak i skuffen men idag finns det många andra lösningar.
Punkteringsspray + Run Flat Däck
Vår 7-sitsiga #CrossTouran har t.ex. punkteringsspray och en 12V kompressor eftersom extrastolarna tar reservhjulsutrymmet.
Andra bilar har speciella run-flat däck som klarar att köras helt utan luft till närmaste verkstad men de flesta har någon typ av nödhjul.
Update: Vår minibuss har punkteringsfria däck sommartid, läs gärna hur jag vet det i detta andra inlägg om skruv i bildäcket.
Veva Ner Reservhjulet
Sen har vi bilmodeller som har så invecklade upphängningar av reservhjul att vanligt normalt folk inte kan klura ut hur de ska göra.
Sambon var på en tjejgrej där en Mini Cooper (länk till mitt Testinlägg) hade fått punka. Just på den bilen vevar man ner reservhjulet med en vev inne i bagageutrymmet så att däcket åker ner under bilen. Klurigt eller bara lite för komplicerat?
Läsarfrågan:
Om du får punktering, klarar du av att byta däck eller lösa det själv eller ringer du bärgare? Kommentera gärna vad du har för bil och vad den har för reservhjulslösning?
Jag har fått punktering 3 gånger. 1 gång med Volvo 245 turbo, öppnade bagageluckan och tog ut special spare hjulet.
1st gång i Peugeot 205.. Veva ned reservhjul som låg under bilen (som du nämnde).. 1 gång i Skodan. Gick ned i förråd och hämtade 2st 16" istället för ett fullstort reservhul på 15" som låg i bilen.Skiftade och åkte till jobbet för att byuta ut 2st" 18" så jag kunde åka vidare med dom..
Låter ofta men slår man ut det på dina mil så är det nog inte det?
Sist jag hade punka hade jag en Saab 9000 Turbo och precis den dagen hade jag bilen full med skrivare, datorer, rack och nätverkskablage.
Bara att lasta ur allt på vägen innan jag kom åt reservhjulet, detta var runt 1995-96. Sedan dess har jag klarat mig.
På min 9-5:a SC av nyare modell ligger det bara en stackars punka-på-burk och en domkraft i reservhjulsbaljan.
Funkar väl om man får en spik i däcket, men vad göra om man får en större skada?
"Ring bärgare" enligt instruktions-boken...
Ska, när jag kommer ihåg det, sticka inom skroten och inhandla ett riktigt reservhjul.
...by the way - är nog den som nog leder "punkaligan" rejält.
Som tur är bara pyspunkor, men alldeles för många ändå. =(
Frun arbetar på kontoret på stans avfallsanläggning och vägen dit är ingen rolig väg, om man inte kör med punkteringssäkra däck.
På förra bilen minns jag att vi räknade till fem eller sex pluggade spik- eller skruv-hål, i samma däck(!), en av gångerna jag var hos däckahandlaren.
Tur är att man är bra kompis med killarna och kan "mata/muta dom" med kakor och godis. =)
Ouch... Hur blir ett sånt fullpluggat däck att köra?
Ingen aaaaning - frugans bil ju.
Lånade bara den till att tanka och tvätta då och då. =)
Bilen i fråga var tillverkad av snigelätande, vinpimplande personer, som är duktiga på design, men mindre bra på teknik - så körupplevelsen kunde knappast bli sämre ändå. =P
Skämt åsido - inga problem alls.
Små hål bara...
Dom kränger av däcket, ut med skruven, filar hålet och runtom på insidan, penslar på vulklösning och drar i pluggen. Vulken gör väl att gummipluggen "blir ett" med däcket.