Förr i tiden hade alla bilar ett vanligt fullstort reservhjul bak i skuffen men idag finns det många andra lösningar.
Punkteringsspray + Run Flat Däck
Vår 7-sitsiga #CrossTouran har t.ex. punkteringsspray och en 12V kompressor eftersom extrastolarna tar reservhjulsutrymmet.
Andra bilar har speciella run-flat däck som klarar att köras helt utan luft till närmaste verkstad men de flesta har någon typ av nödhjul.
Update: Vår minibuss har punkteringsfria däck sommartid, läs gärna hur jag vet det i detta andra inlägg om skruv i bildäcket.
Veva Ner Reservhjulet
Sen har vi bilmodeller som har så invecklade upphängningar av reservhjul att vanligt normalt folk inte kan klura ut hur de ska göra.
Sambon var på en tjejgrej där en Mini Cooper (länk till mitt Testinlägg) hade fått punka. Just på den bilen vevar man ner reservhjulet med en vev inne i bagageutrymmet så att däcket åker ner under bilen. Klurigt eller bara lite för komplicerat?
Läsarfrågan:
Om du får punktering, klarar du av att byta däck eller lösa det själv eller ringer du bärgare? Kommentera gärna vad du har för bil och vad den har för reservhjulslösning?