Test: Mini Cooper S (Med JCW Tuning Kit)

Ni minns kanske att jag gav drivlinan i vanliga Cooper S en rätt fet tumme upp i somras (Länk: Test av Vanliga Cooper S) och nu sitter jag i en ännu mer uppumpad Mini med John Cooper Works Tuning Kit.

Detta är alltså INTE en "riktig" John Cooper Works Mini med 231hk utan en vanlig Cooper S med fabriksmonterat trimpaket som höjer bilens effekt från original 192hk/280Nm till 210hk/300Nm.

Front-John-Works-Cooper-S

Front-Mini-Cooper-S-John-Works

Test-John-Cooper-Works-231hk

Test-Mini-Cooper-Power-Kit-231hk

Exteriör [FF+]

Som alltid så är det ju utsidan man möter först på en bil och denna JCW trimmade Mini hade även ett "Works Exterior package" som gav bilen spoilers och aerodynamikdetaljer (+19.9').

Jag känner mig något gammal när jag skriver att alla dessa sportiga detaljer känns lite för mycket. De är helt enkelt riktade mot en yngre kundkrets men visst är det fräsigt, tufft och lockar blickar till sig.

Det blir ett starkt FF+ i exteriörbetyg, fullt godkänt mao!

Framsäten-Cooper-S-John-Works

Framsäte [FFF]

I framsätet (bra åtsittande sportstolar) och främst bakom ratten trivs man. Det är tajt och allt känns nära inpå. Det är lika mycket "extra allt" här inne som på utsidan men här blir det full pott eftersom det livar upp det svarta, skriver FFF i protokollet.

Känslan av total kontroll infinner sig, I am John Cooper!

Baksäte-Mini-Cooper-Works

Baksäte [FF]

Baksätet får godkänt, inget man vill kravla in och ur flera gånger per dag men faktiskt sitter man helt OK när man väl kommit in med alla 186 cm bakom en förare med samma mått.

Cooper-S-Power-Kit-Fjärr

Prestanda / Körglädje [FFF]

Skulle jag sätta ett lågt betyg på denna punkt hade nog alla undrat om jag hade alla hästar hemma.

I denna Cooper S F56 med John Cooper Works PowerKit har man lett ner 210 hästar under huven och det i kombination med en trevlig och snabb sportautomatlåda (+17.5') ger en effektfull resa på 6.1 sekunder till 100 km/h.

210 hästkrafter i en liten framhjulsdriven bil som inte väger mer än 1365 kg (tjänstevikt) ÄR riktigt mycket mos.

JVW trimpaketet (som tar 3h att montera) omfattar även en annan slutdämpare som med snygg blåtandsfjärr går att ställa om i "Track Use" vilket ger mer "brölande" och avgaspuffar.

Bilen startar alltid i sportläget som håller avgasljudet på en laglig nivå.

Test-Mini-Cooper-S-210hk-JCW-Trimkit

Slitna-Däck-Insida-Mini-Cooper-John-Works

Chassi [FFF]

Mycket effekt på framhjulen och negativ camber sliter snabbt på däcken och denna pressbil som hade varit hos en "yngre" generation testare hade inte mycket mönster kvar på däckens insida. ;)

Greppet var därför inte optimalt och jag vågade inte pressa bilens gränser på de kurviga testvägarna. Men chassit ÄR stumt och den korta bilen med hjulen i hörnen gillar verkligen när det svänger!

Samtidigt blir en kort & stum bil väldigt stötig och har man pengarna är nog tillvalet damper control för runt +5' ett bra val för den som har långt till och från banträffen.

Test-John-Cooper-Works-Mini-5d

Ekonomi [FFF]

Grundpriset för 5d Cooper S är 223', vill man endast ha mer effekt kostar JCW Powerkit +19.9', vill man även ha den lysande röda Brembo fyrkolvsbromsarna får man lägga till ytterligare +19.9' och fortsätter man kitta bilen med JCW tillbehör så... ja, det drar iväg! :)

Kan man nöja sig med en 3d Mini finns ju en "äkta" Cooper Works som från början har 231hk och den startar på 286' men den har jag inte testat, troligen är den ännu mindre KFR (Läs mer).

Skatten på Cooper S är i alla fall på låga 734:-/år och 3 års service (upp till 6000 mil) är inkluderad i nybilspriset på Svensksålda Mini's.

Förbrukningen är också relativt låg så jag tycker ändå det finns något som heter prisvärt i Cooper S med Powerkit. Så länge du inte går bananas bland JCW tillbehören.

Summering: F56 JCW Power Kit

Kaxig ungdomlig design fast med hög BMW-kvalitetskänsla i allt man tar i (förutom tanklocket). Om man absolut inte måste ha bakdörrar hade jag valt den snyggare 3d karossen och då kanske även tagit en provtur i den äkta 231 hästars Works'en (endast 3d) bara för att..

Mini Cooper S med JCW Power Kit kan man självklart bara ha som en kul, tuff vardagsbil men det vore lite slöseri att inte gå med i en klubb som anordnar roliga konbaneträffar och banmöten..

Besök gärna mitt bloggarkiv där du hittar alla mina #Biltester.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

0 Besökare har kommenterat :