En anledning till att vi köpte just den nya bilen vi köpte var att den hade en fjärrstyrd Webasto bensinvärmare monterad.
Den värmaren har "gått varm" den senaste tiden och jag tänkte skriva lite om dess för och nackdelar..
Webasto T91 Fjärrkontroll
På ena bilnyckeln har vi en liten Webasto T91 fjärrkontroll som vi använt för att starta värmaren med. Tiduret (två tider) i bilen har vi inte nyttjat då vi inte startar samma tid varje dag.
Man trycker på ON och får en verifiering att den är på genom att den gröna lampan lyser med fast sken. Är batteriet dåligt i fjärren visas istället en orange lampa och rött sken får man efter ett tryck på OFF.
Räckvidden är upp till 1000 meter vilket är helt galet långt! Det finns även möjlighet att lägga till option för telefonstart.
Bensinvärmare & Avgaser
Första morgonen när jag slagit på värmaren kommenterar sonen när vi ska till skolan och undrar vad det är som luktar illa ute.
Ja, bensinvärmaren sprider en liten doft och det kan även ryka lite lätt under bilen om det är riktigt kallt. Man ska nog inte ha bilen precis under sitt sovrumsfönster om man sover med det öppet men annars är det inget att gnälla om.
Hur Effektiv Är Bensinvärmaren?
En fjärrstyrd bensinvärmare är inte bara fruktansvärt bekvämt, den i kombination med automatisk klimatanläggning i bilen är även fasligt effektivt eftersom du inte behöver tänka på något utan bara trycka på ON när du klivit upp. Bränslevärmaren hettar upp vattnet till 30 grader innan fläktarna startar.
Efter 20-30 minuter är minibussens kupé riktigt varm, motorn startar som en varm motor och tempnålen åker upp en liten bit. Detta testades när utomhustempen var -6 grader.
Bensinförbrukning / Kostnad?
Förbrukningen är lite beroende hur kallt det är ute och ifall värmaren går med full eller halv effekt.
Siffror från Webasto själva säger runt 0,3 liter i timmen vid ½ effekt och 0,6 liter i timmen vid full effekt. Omräknat i pengar betyder det att det kostar runt 7:- att värma bilen i 30 minuter på full effekt (vid ett bensinpris på 12:-/litern).
Krav: Bensin i Tanken+Bra Batteri
Kraven för att bensinvärmaren ska starta är att det ska finnas bensin i tanken samt att batteriet inte får ha för dålig laddning. På full effekt dra kupéfläkten runt 40-50 watt.
Läste någonstans att vid daglig användning ska man köra bilen lika länge som man kör värmaren för att batteriet ska hinna laddas till nästa dag, annars får du underhållsladda.
Bensinvärmare vs Elmotorvärmare
Den andra bilen har motorvärmare + kupéfläkt som styrs av mitt lilla projekt #SmartaHem men det kräver att ingen lämnar väskor och kassar framför fläkten och att man kopplar in sladden om man vill ha en varm bil.
Motor/kupévärmaren på el vinner på att den inte sprider någon doft samt att man även kan lägga till en batteriladdare så att bilens batteri underhålls medan bilen tinas upp. Nackdelar är att det krävs en Elstolpe och att någon stoppar in sladden.
Bensinvärmaren är mer flexibel och mer effektiv eftersom bilens eget värmesystem sprider den varma luften. Nackdelarna är väl kanske doften och ifall man som vi oftast kommer köra värmaren 30 minuter men sedan bara köra bilen 5-10 minuter per dag, då kommer den inte starta efter ett par dagar.
Läs gärna mer om bilen med värmaren här: #CrossTouran.
Sonen spelade 7-manna i regnet idag, startade värmaren från läktaren och kan sätta mig i en varm bil när vi ska hem.. En bensinvärmare med fjärr är värd varje krona!!