Stora BMW 5-Serien i Touring utförande är nog en drömbil för en del nyblivna bilintresserade småbarnspappor och idag ska vi prata om instegsmodellen 520d med fyrhjulsdriften xDrive och Steptroniclåda.
Min provbil ser inte direkt ut som en "instegsmodell" med sin grymma färg (mörkbrun/grå jatoba metallic +11.400:-), sin ovanligt exklusiva grill och så de extra stora hjulen.
Men faktum är att detta är den billigaste fyrhjulsdrivna 5-Serie Touring du kan köpa. Grundpriset är 431.900:- och i den summan ingår den åttastegade dubbelkopplingslådan Steptronic.
Som ref. Lite grundpriser på fler fyrkrafs-diesel-kombi-automater:
Volvo V70 D4 181hk AUT AWD Summum 400.900:-
Audi A4 Avant 2.0 TDI 177hk S-Tronic Quattro 358.700:-
Audi A6 Avant 3.0 TDI 204hk S-Tronic Quattro 456.400:-
Mercedes C220 CDI 4MATIC Kombi 170hk 7G-Tronic 374.900:-Mercedes E250 CDI 4MATIC Kombi 204hk 7G-Tronic 469.900:-
Vill du ha samma look som på min långtestbil så gäller det att kryssa i både Comfort och Modern Line samt uppgradera 18" fälgarna till 19" (d.v.s. från modell Turbinstyling 452 till 453).
Provbilen är den så kallade F11-faceliften eller årsmodell 2014 och den har minst ett nytt veck, som en arg pannrynka som går från lyset mot grillen. Xenonstrålkastare ingår i standardutrustningen.
Inne i bilen kan man inte annat än njuta av utsikten och känslan, har faktiskt inget att anmärka på, eller jo..
Att frosta av ytterbackspeglarna tyckte jag var svårt :) Det finns ingen knapp för detta (eller?) och jag tyckte inte de frostades av automatisk när man slog på halvljuset heller så berätta gärna hur man gör ifall du vet..
Vet inte om detta är en facelift-grej men dörrarna kändes lättare än på den 525xd Touring jag provkörde under förra julen. De är inte längre sådär blytunga men har ändå en skön dov gummilist-tjoff när man stänger dem.
Men på området knappar, reglage och inredning blir det annars MVG.
Provbilen hade standardstolar som inte hade justerbart lårstöd men jag tycker de dög mer än väl. Svankstödet var rejält och stödet för nacken helt perfekt. I dessa sitter man som en kung, har bra utsikt och alla rattar å reglage känns toppen. Ska vi ut å köra nu?
Körglädje brukar BMW ha som ett sälj-mantra och även på en stor 1,9 ton tung 520xd med "modest" 184 hästars dieselmotor så kan jag hålla med om att den faktiskt existerar.
Motorn har bra vrid och ger 380 Nm redan från 1750 varv och det gör att bilen skjuter på helt ok (0-100 på 8,2 sek) och när alla hjulen dessutom hjälper till så blir bilen ovanligt följsam även när vägen är nollgradig. Bilen styr in bra i kurvor och ratten ger bra vägkänsla utan noll-läges-slapphet.
Den fyrcylindriga dieselmotorn är en dynamisk pärla men låter inte alls kul när den varvas högt så låt steptroniclådan byta kugg innan varvtalet börjar närma sig det röda, då kommer den till sin fulla rätt.
Slutsats Drivlina: Väldigt fin, smidig och effektiv drivlina, helt lagom för en exklusiv-komfort-familjebil men motorn låter bäst på låga varv.
Som familjebil för mer än två barn är den inte helt optimal. Den höga kardan-axel-bulan i mitten av golvet snor massa fötter-plats även om bredden på bilen räcker till tre barn i baksätet, i barnstol eller inte.
Plastskydden bakom framstolarna är riktigt bra nu när små leriga fötter på bälteskudde pekar rakt ut och annars skulle smutsa ner.
Bagageutrymmet på 5-Serie Touring är stort och även om taket och bakrutan sluttar och snor en del utrymme så kan man faktiskt lyfta in en 60cm bred spis rakt in och stänga utan att fälla säten (läs mer).
På tal om ytor, bilen har rätt stora yttermått. Den har en rätt kraftig benstomme, stor utanpå men inte lika stor inuti om ni fattar vad jag menar. Det tar ett par rundor innan man lär sig måtten och då nyttjar man fullt ut bilens parkeringsvarnare för att veta var karossen slutar.
BMW 5-Serie Touring är 4,9 meter lång och 2,1 meter mellan sina ytterbackspeglar och fyller effektivt en normal parkeringsyta! :)
Snittförbrukningen under långtestet blev 6.7 L/100Km. Under super Eko passen låg staplarna på strax över 5 liter vid 90 km/h jämn fart.
Vid körglädjetesterna så blev staplarna lite högre men i stora hela så är 6.7 liter olja inte så farligt för en stor fyrhjulsdriven kombi.
Vid blandad körning ska man med en inkörd 520xd kunna klara sig på låga 0,52 per mil vilket känns smått otroligt om det går.
Min Summering blir att BMW 520xd är en exklusiv och stor premium-familje-kryssare som är tyst och ger ultrakomfort. Bilen är något mer förarens bil än de åkandes och xDrive ger den annars bakhjulsdrivna kombin ett skönt lugn som gör att man kan ta kurvorna lite hårdare och locka fram den lila busen ur den stora kombin även när det blir lite halt.
Kommentera gärna inlägget och läs även mina andra #BMW taggade inlägg eller mina andra #Biltester liknande denna.