-->

Test: Nya Volkswagen e-Golf

Elbilen Volkswagen e-Golf går nu att beställa och den har en räckvidd på upp till 19 mil och ett Svenskt grundpris från 374.900:-.

Den har jag fått provköra här hemma i Svenska sommarvärmen och just Golfen är en av mina absoluta favoritbilar sedan många år så att få testa den produktionsklara e-Golfen var riktigt spännande.

e-Golf-eller-R

Priset

Innan vi varvar upp elmotorn till 12000 RPM så tänkte jag kolla med er om ni anser att e-Golfens pris är högt?

Om vi tar min långtestbil, en Golf R och jämför dessa två kontraster av Golfar mot varandra i en prisduell så är den vita elbilen på ovan bild 2000:- billigare att köpa grundutrustad (ett Masterspaket ingår).

Ok, två helt olika Golfare som poserar men ändå kul att den snålaste och den starkaste Golfen kostar nästan exakt lika mycket.

Eldriven-Golf-Testad

e-Golf Styling

En blå rand i grillen, LED-slingan och de "intressanta" fälgarna är alla unika e-Golf detaljer, annars ser den ut som en helt vanlig golf.

Jag gillar detta tokmycket att man inte bygger en "futuristisk" skitful elbil utan håller sig till en redan snygg och numera lättare kaross och anpassar sedan modulerna för eldrift.

Svenskt-Test-e-Golf

Batteri/Tjänstevikt

Tjänstevikten på e-Golfen är måttliga 1585kg och 318kg av dessa är vad batterierna väger. De ligger inbakade under baksätet men även i kardantunneln. Lastutrymmet på en e-Golf ska vara lika stort som på en Golf 4Motion.

Provköra-e-Golfen

Köregenskaper

e-Golf går nästan som en sportbil, så länge man håller sig borta från motorvägarna måste tilläggas. 0-60 går på precis över 4 sekunder och det känns!

Chassimässigt känns den som en helt vanlig Golf och ser även ut som en sådan invändigt, bortsett från mätarna.

Toppfarten är 140 km/h och accelerationen 0-100 tar 10,4 sekunder.

Om accelerationen är kul så är tystheten nästan snudd på bättre! Pressar man ner gasen i mattan känner man 270 Nm i ryggen och hör endast ett skönt vinnande ljud (plus vindbrus och däck).

e-Golf-Sverige

Nackdelar?

Så långt låter den som en winner utan fläckar (om man har råd) men om vi är krassa och ser lite vad bilen har för nackdelar då?

Räckvidden säger säkert vissa. Ja, e-Golfen kommer inte passa alla men om jag tar oss själva som exempel. Sambon kör runt i Stockholm nästan varje dag, ibland lite längre men aldrig mer än en e-Golf skulle klara av.

Semester/Långkörningar blir ett problem men där får alla e-Golf ägare 20% billigare hyrbilar hos VW samt en flexibel hantering.

Batterigaranti är ett omdiskuterat ämne och e-Golfens batterier har en 8-årig garanti. Vad som händer med batterierna efter dessa år är det nog ingen som vet ännu, eller hur dyrt det kan bli.

Andrahandsvärdet är också lite oklart. En vanlig Golf går alltid lätt att sälja brukar jag säga och jag TROR att e-Golfen också kommer att vara det om batterierna och elektroniken visar sig fungera men första kunderna är såklart försökskaniner.

Räckviddsångest gäller alla elbilar men jag såg någonstans att VW bjussar på en gratis bärgning per år under de första två åren ifall man laddar ur på vägen (men detta har jag inte kunnat bekräfta).

Elektromagnetiska fält var på tapeten redan när batterier flyttades bak i bilar men numera hör man inte många ta upp detta i samband med elbilar trots att elbilens motor BÖR generera rätt mycket sånt.

Summering

Jag som gillar den konservativa Golf-looken kan inte annat än ge e-Golfen en fet DAS TUMME UPP! Gillar tanken att kunna tanka hemma och i framtiden kan jag mycket väl kunna tänka mig en e-Golf.

Priset som jag skrev där uppe är förresten innan supermiljöbilspremien på 40.000:- är avdragen (eller den återbetalas väl av staten?).

e-Golfen gick alltså hem hos mig (inte alls otippat) men om sanningen ska fram så känns nästa elbilsmodell ännu mer spot-on.. (?)

4 Besökare har kommenterat :
Anonym sa...

Tja,

Har du några planer på att provköra nya Golf GTE eller kanske Audi A3 e-tron?

Trevlig helg!
//M

FixarFarsan sa...

Tjena, Golf GTE är helt klart en intressant bil, tyvärr måste jag numera som "kommunalåkare" planera in testerna till tider då jag hinner testa bilen och inte bara hämta/lämna den..

En tidig "A1 e-Tron" har jag snabbtestat här:
http://fixarfarsan.se/2012/05/audi-a1-e-tron-elbil-mcv-provkordtest.html

Trevlig helg blivande spädisfarsan! ;)

Anonym sa...

Jag ska försöka att hinna med att testa GTEn nästa vecka,
Kan nog funka som en utmärkt pendlarbil.

//M

FixarFarsan sa...

Publicerar gärna ditt Golf GTE test om du orkar ta nån bild och skriva ett par rader? ;)