Har kört långtestbilen BMW M3 rätt mycket inne i stan senaste dagarna och där kommer alla 431 bakhjulshästarna till sin rätt..
Njae men det fina är att nya M3:an faktiskt inte är en best utan väldigt dynamisk och rumsren (läs: snål och snäll) när det behövs.
Auto-stop & start
En grymt skön funktion inne i stan med alla femtusen stoppen är att motorn på prestandabilen slutar brumma och går ner i ett ready-läge.
Sportknapp
Bilen startar alltid med dämpare och styrning i Sport men jag ställde in M1 minnet till city-snål-mjukis-lätt och hade även sportknappen (den lilla knappen under spaken till tredje generationens M-DCT låda) i sitt snällaste läge, då växlade lådan tidigt och helt obemärkt samtidigt som motorn inte var så hoppig och hetsig.
Back-Parkeringskamera
Skrapat en aluminiumfälg, det har jag aldrig gjort och det tänker jag inte börja med nu heller men man vill samtidigt inte stå för långt ut från kanten med finbilar heller..
Testade hur bra dessa linjer på backkameran fungerar och efter lite övning så kan man faktiskt lita på dem. Stod ändå 10-15 cm ut från kanten bara för att inte spräcka skrap-nollan! :D
Navigator i HUD
Bilen hade HUD (Head-Up-Display) så man fick information om nästa sväng projicerad upp på vindrutan, behövdes mer detaljer så fanns de till höger.
Summerar Stadskörning med nya BMW M3
Bilen klarade city-testet utan minsta darr på läppen! Ingen trög koppling, ingen trög styrning, inget störande avgasbröl mellan husen, lagom stor kaross bland trippelparkerade bilar och smidig att parkera.
Den kan alltså köras in till stan utan minsta problem men det är inte där den hör hemma utan.. ja, mer om dess rätta miljö i ett annat inlägg (som du kommer hitta i M3-arkivet: #BMWM3F80).