Test: Tesla Model S

Är det en Aston Martin, Maserati eller Jaguar? Nej, dagens testbil är Tesla Model S med 85 kWh batterikapacitet och är den modell som Tesla säljer bäst av i Sverige.

Totalt har runt 210 Teslor hunnit säljas i Sverige vid det här laget och bara en handfull har det mindre batteripaketet på 60 kWh.

Svenskt-Test-Tesla-S

Exteriör - Yttermått - Vikt

Den Jaguar-Aston-Maserati liknande sedan-combi-coupén Tesla S är en rätt så stor pjäs.

Skulle du slå in bilen i en kartong skulle kartongen behöva vara 500 cm lång, 220 cm bred och 140 cm hög, eller något smalare om du fäller in ytterspeglarna.

Ska du sedan skicka paketet måste du frankera för 2100 kg, för det år så mycket Tesla S har som deklarerad tjänstevikt. Kartongen kommer ha vikten fördelad 48% fram och 52% bak.

Tjänstevikt förresten på elbilar, är det med fulladdade batterier, spolarvätska och förare?

VinterTest-Tesla-S-85

Trots att bilen har drag av Aston/Jaguar så ser man direkt att det är en Tesla S, låter ologiskt men karossen är slank och graciös på sitt eget sätt. Grunddesignen är välgjord och balanserad så därför behövs inga extra lister, veck och sk*t för att sminka den.

Tesla-S-AC-Servo-Bromsar

Tesla S - Pure Electric

Tesla S är designad från början till att vara en ren elbil och skelettet är byggt av lätt aluminium och höghållfasthetsstål.

Alla bilens komponenter som AC, servo, kyla, värme drivs med el, samma el som bilens motor använder som drivmedel.

Slår du på alla förbrukare får du kortare räckvidd och jag fick höra att det är bättre att för-värma bilen via app:en en frusen dag än att göra som man gör med sin bensinbil, att man startar den och sedan kör iväg så fort som möjligt medan man kör fläktarna och stolsvärmen för fullt. En Tesla S mår bäst av att förvärmas och sedan "startas", men allra bäst är ju såklart att ha tillgång till en elstolpe på jobbet eller där bilen står så att defroster-fasen inte belastar räckvidden.

Batterierna har 8 års garanti men det ställs vissa krav på ägaren att inte köra dem helt tomma och att bilen inte ska stå allt för länge utan inkopplad elsladd. Bilen i sig har 4 års nybilsgaranti eller upp till 8000 mil, rätt generöst!

Teoretisk räckvidd är 50 mil, 46 mil om man konstant håller 105 km/h men i praktiken med tung gasfot 35 mil. Det som är bra är att Tesla är duktig på att ge rätt information om återstående ärlig räckvidd.

Tesla-Luftfjädring

Drivlina - Batterier

Motorn är en trefas, fyrpolig AC-induktionsmotor med kopparrotor, växellådan kör med "fast etta" och utväxlingen 9,73:1.

De 7000 litium-jon batterierna från Panasonic är kompakta och sitter under fötterna på de åkande och hela acc-paketet är bara 10 cm tjockt. Batterierna kyls/värms av en vätska som byts med jämna intervaller vid service.

Lastutrymme-Fram-Tesla-S

Interiör - Bagageutrymme

Finns ju hur mycket utrymme som helst att lasta i är min första tanke när jag besökte Tesla showroom för att klämma lite på bilen.

Under huven fram får det plats ett par mjuka träningsväskor och bak hittar man ett stort bagageutrymme med stor öppning.

Baklucka-Testa-S-7-Säten

Testa S - Familjebilen

Vågar nästan garantera att du får in en normal barnvagn här bak och när jag intervjuar Teslas säljare så bekräftar de att folk med småbarn köper en Model S som familjens primära och enda bil.

Baksäte-Tesla-S

Limousinebaksäte

Baksätet är riktigt generöst i Teslas Model S, designad av Amerikaner för stora Amerikaner?

Baksätet har tre ISOFIX-fästen för barnstolar. Ska du knöka in tre barnstolar i bredd bak så kan bara två nyttja ISOFIX-fästen och den tredje måste monteras på gamla hederliga sättet med remmar.

Insteget till baksätet är också stort samt att takhöjden trots bilens coupédesign är generöst, well done!

Interiör-Tesla-S

Starta - Köra Tesla S

Dags att provköra! När man närmar sig bilen och har rätt nyckel i fickan så petar bilen ut dörrhandtagen och låser upp åt dig.

Sätter mig bakom den feta ratten och blicken dras direkt till den stora stående 17" skärmen som visar ett linuxbaserat menysystem som man får lite Apple-iOS-vibbar av.

Den stora pekskärmen ersätter alla klassiska vred för t.ex. värme och radio. Bilen är uppkopplad till internet och du kan därför lyssna på både internetradio och vanlig, samt jacka in din iMaskin via två USB portar nere vid golvet mellan framstolarna.

Nya uppdateringar till bilen kan du själv ladda ner, bilen behöver bara ha tillgång till ditt WLAN. Rätt ballt att uppdatera bilens programvara själv. Tänker automatiskt på "Patch Tuesday" och hur bilen startar om natten mot Onsdag och blinka med blinkersen. :)

Tesla-S-Rattväxel

När du sätter dig i förarsätet gör bilen sig klar (sensorer i stolen) att köra iväg och det du behöver göra är att trycka ner bromsen, peta rattväxeln till D, släppa bromsen och gasa. Håller man kvar foten lite på bromsen rättar Tesla en med en pling och säger att man inte ska gasa och bromsa samtidigt, ok OK!

På golvet där man normalt hittar en växelspak har Tesla S ett stort utrymme att ställa ner en stor handväska.

Tesla-17-inch-Night-Mode-Screen

Körkänsla - Prestanda

Att provköra Tesla S är en upplevelse som alla bör unna sig. Den två ton tunga och stora bilen är snabb och smidig som en katt ute på vägen.

Nu är ju årstiden sådan att friktionsdäck, bakhjulsdrift och mycket effekt inte är den bästa kombinationen men jag hittade lite torra vägar att testa den tysta, härliga, växlingsfria accelerationen.

Motorvrål är häftigt i en supersportbil men jag tror ingen som provkör en Tesla skulle vilja ha ett artificiellt ljud ur högtalarna? Ljudlöst och effektivt is the supercar shit!

Tesla-S-Svenskt-Pris-Fakta-2014

Sammanställde lite siffror från Teslas hemsida. Provbilen jag har lånat är en Tesla Model S 85, den gör 0-100 på 5,6 sekunder, 85:an går även att få som fyrhjulsdriven och jag tänkte försöka testa P85D monstret under 2015. Nu får någon rätta mig, men det ska finnas ett "performance" paket men vill man ha det numera så verkar man bli hänvisad till P85D?

Ute på kurviga vägar ligger Tesla S jättefint på vägen och den liksom smeker runt kurvorna. Vikten som ligger lågt i bilen ger fin balans men det blir ingen snabb kurvtagning med tanke på däck och den väldigt glansiga svarta asfalten.

Provbilen hade aktiv luftfjädring, standard på performance modellen men finns som ett tillval till andra. Markfrigången kan därmed ändras mellan 12-16,3 cm och bilen minns att du höjde karossen på vägen till stugan så nästa gång gör den det åt dig.

Karta-Tesla-Superchargers-Europa-2014-12-19

Räckvidd - Laddning

I Europa går det snabbt för Tesla att sätta upp Superchargers, i USA är det krångligare att få bygglov i de olika delstaterna.

I bilen ligger en 10 kW "On board" laddare som ger upp till 50 km räckvidd per laddad timme. På en Supercharger-station laddar du upp batterierna till 80% på 30 minuter eller 50% på 20 minuter.

Tesla-S-Paket-Extrautrustning

Fabrikstillbehör

21" vinterdäck på skitasnygga turbinfälgar är ren bilpårr, fast det är givetvis inte helt gratis.

Ett annat tillbehör som ja hoppade till på var att man för 23.100 SEK kan få två extra stolar i det stora bagageutrymmet som går att fälla ner, precis som i en gammal Volvo-kombi.

Förutom ovan tillval så finns det numera en hel del olika lacker att välja mellan och fram tills bara ett tag sedan var RÖD den mest beställda färgen. Provbilen hade ljust innertak i kombination med ljust läder som fick min lyx-barometer att slå i taket.

Ladda-Tesla-S-Hemma

Summering

Jag fattar hypen kring Tesla S nu, verkligen! Den kanske inte har lika lång historia som Aston Martin men jag vill mycket hellre ha en Tesla S än en Martin. Tänk att slippa tanka fossila bränslen mer och tänk om man kunde ladda bilen med solenergi från paneler på taket, det är nästan för bra för att vara sant..

Räckviddsångest är inte heller lika aktuellt med Tesla S eftersom laddningen på en superchargerstation sker så snabbt och du får så många nya kilometer i tanken.

Tesla Model S må rikta sig till lyxbilsköparna men tar du en Model S som tjänstebil och kör du mycket så kan det rent av bli ekonomiskt, men ni har säkert bättre koll på detta än jag. Supermiljöbilspremie, slopad skatt i fem år och 40% lägre förmånsvärde stämmer va?

Snart kommer SUV versionen Tesla Model X och efter den kommer en mindre Model 3 som sägs konkurrera med BMW 3-Serien.

Framtiden ser onekligen ljus ut för Tesla, hoppas bilarnas batterier håller bra, att bilarna inte strålar sina åkande eller att bilar börjar brinna upp..

Vill du läsa mina andra inlägg om #Elbilar eller #Biltester

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

2 Besökare har kommenterat :
Claes Arvidson sa...

En av nätets mest välskrivna tester av Tesla, underhållande och rik på bilder samt fakta. Delar med mina fb-vänner! :)

FixarFarsan sa...

Tack Claes och superkul att du gillade mitt Tesla Model S test så mycket! :)