Testar Trailer Assist 1.0

Bloggade i helgen om långturen i #NyaPassatTDI190 och ett av alla tillval till den bilen är paketet Easy Park som innehåller Park Assist 3.0 och som i sin tur ger dig Trailer Assist (version 1.0?).

Parkeringshjälp för själva bilen har funnits ett par år nu men släp har man fått lära sig att parkera och vända med själv.

Test-Trailer-Assist#NyaPassat

Trailer Assist: Pris

Vi börjar i "bakändan" och kollar på priset först. Easy Park paketet kostar 11.500:- och väljer du enbart dragpaket kostar det 8.500:-.

Med andra ord kostar Park Assist 3.0 och Trailer Assist "bara" 3000:- extra. Ok, inget dyrt tillägg alltså men hur fungerar det?

Hur-Använder-Man-Park-Trailer-Assist

Hur aktiverar man Trailer Assist?

Trailer Assist aktiveras genom att starta "Park Assist" via knappen som du hittar under klockan på instrumentpanelen. Du måste dock ha ett släp inkopplat, annars är det vanliga park assist som startas.

Så-Fungerar-VW-Trailer-Assist

Tekniken Bakom Trailer Assist

Nu gör jag en grov förenkling av det hela men Trailer Assist bygger på att bilen håller koll på släpets (dragstångens) vinkel till bilen. När du låst den vinkel du vill ha ser trailer assist till att hålla den.

Systemet håller alltså INTE koll på om det ligger saker bakom eller på sidorna av släpet. Släp måste bli lite mer intelligenta och utrustas med parkeringssensorer först.

Provat-Trailer-Assist-Active-Display

Trailer Assist Backar Släpet Rakt

När du aktiverat trailer assist får du upp denna symbol framför dig mellan mätarna. På bilden ovan står släpet i linje med bilen, alltså som på bilden längst upp i inlägget.

Test-Park-Assist-3.0

Säg att du nu vill backa ekipaget rakt bakåt, då drar du bara knappen för elspeglarna rakt bakåt och "låser" (riktningen fastlagd som det står på bilden längre upp).

När du sedan kommer till det ställe där släpet ska börjar svängas in drar du samma "spegelspak" åt vänster eller höger och bestämmer hur tvär vinkel släpet ska börja "svänga". Låser vinkeln gör du genom att dra spaken bakåt, sedan backar du långsamt och ratten börjar leva sitt eget liv.

Backar du snabbare än promenadtakt får du en varning, sänker du inte hastigheten stängs trailer assist av.

Summering Trailer Assist

Att behöva backa med ett släp kan få många riktigt nervösa, därför finns en marknad för denna typ av hjälpsystem.

Trailer assist gör inte hela jobbet åt dig, att backa rakt gör det riktigt bra och bara det är en stor hjälp. Kör rakt fram en bit från där du vill baka in så att bil och släp ligger i linje, aktivera systemet, lås och backa sakta så kommer du rakt men det är oftast inte detta som är det svåraste eller hur?

Ska du backa in släpet med en 90-graders vinkel krävs en del övning även med trailer assist så att du hittar VAR du ska låsa vinkeln och när du ska släppa låset. Fast ser man att det blir fel kan man alltid ändra vinkel on the fly och låsa igen eller köra framåt och ändra vinkel men som sagt kan det inte göra allt åt dig än i version 1.0.

Park assist var inte heller lika bra som det är idag i sin första version så jag måste ändå ge Trailer Assist klart godkänt och det är absolut värt de 3000:- det kostar extra om du ändå ska ha dragkrok.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

0 Besökare har kommenterat :