Test: CrossTouran TSI 140

Detta testinlägg kring en vit CrossTouran årsmodell 2015 med lilla 1.4 liters TSI 140 motorn och manuell sexväxlad låda blir lite speciellt eftersom detta är vår nya egna minibuss.

Vit-VW-Cross-Touran-2015-Front

Varför en CrossTouran?

Varför det blev en ny Touran? Vi gillar modellen helt enkelt men för att göra det lite roligare så blev det en lite högre #CrossTouran.

Test-VW-Cross-Touran-2015

Touran vs CrossTouran

Cross tillägget är bara ren kosmetika, alltså ingen 4Motion fyrhjulsdrift.

Cross-karossen rullar på 15 mm högre fjädrar och den har även har fått lite skärmkanter i "tuff" svart plast men på en vit bil som även har mörka bakrutor, lister och handtag så blir det riktigt snyggt tycker jag.

Vit-Golf-Mk1-GTi-1983

Lite samma svart-vita effekt som min gamla vita Golf Mk1 GTI, fast den var ju såklart lägre och helt annorlunda på alla sätt! :)

Fälgar-Äldre-Cross-Touran

Speciella Cross-Fälgar

Cross-Touranen har även haft speciella fälgar och fram tills nu har jag INTE gillat dem alls med sina skruvar. Har faktiskt aldrig gillat några fälgar som har skruv, inte ens på den tiden när ALLA skulle ha dyra split-fälgar på sina bilar.

Fälgar-Cross-Touran-2015-Vinterdäck

Olika Fälgbredd Fram och Bak

Cross-Touranen har enligt bilregistret olika bredd på fälg/däck fram och bak, ett vansinnigt skumt beslut som gör det omöjligt att skifta fram och bakhjul.

Fälg/Däckdimension Fram: 6,5Jx17 ET42, 215/50 R17 91H
Fälg/Däckdimension Bak: 8,0Jx17 ET37, 235/45 R17 94H

I verkligheten satt det samma fälg och däckbredd både fram och bak på originalsommarhjulen!

Så jag tog för givet att det var så även på vinterhjulen men tji fick jag. De hade Hakka R2:or, 215 fram och 235 bak (läs mer här).

Skillnad-Touran-Cross-Vanlig

Kampanjutrustade 2015:or

Som ni kanske vet släpps en helt ny Touran-generation senare i år och detta gör att många 2015:or säljs kampanjutrustade just nu.

Delat-Drag-Touran

Krav1: Dragkrok

Dragkrok var så klart ett krav på vår nya minibuss och på nya bilen ska draget få ligga här, inne i bilen och draghålet täckt med lucka.

Cross-Touran-Backkamera

Parkeringskamera

Bilen hade även parkeringskamera och park assist. Nymodigheter som jag kanske aldrig kommer att använda, eller så kanske man använder dem mer nu när man har dem i sin egen vardagsbil?

Skinnklädsel-Familjebuss-Sportstolar

Krav2: Skinnklädsel

Ett annat krav (eller kanske mer ett önskemål) på nya kärran var att den skulle ha skinnklädsel så vår nya CrossTouranen har grymt sköna sportstolar med Vienna läderklädsel.

Vienna-Läder-Skinn-Sportstolar-Touran

Förarmiljö

Även om grundkarossen är den samma som på vår gamla 2006:a så är denna 2015 en mycket lyxigare och modernare bil, främst p.g.a. dess utrustning och detaljer. Stereon t.ex. har blåtand och visar din mobils spotify-lista på displayen.

Multifunktionsratten lyfter också interiören. Farthållaren var lika som på 2006:an, däcktryckskontroll och regnsensor har vi i Polon men nu alltså även i minibussen.

Manuell-Cross-Touran-2015

Krav3: Manuell växellåda

Den manuella lådan (också ett "krav") är härligt ny-trög jämfört med vår gamla. Det är även trevligt med en ny "len" koppling som inte hugger som på vår gamla. Den hade första ägaren misshandlat lite när de dragit upp sin båt.

Touran 2015 har mekanisk handbroms med hill-hold funktiopn.

Mätare-Touran-2015

Ny Instrumentering / Mätare

Modernare mätare och vi slipper den fula blå instrumentbelysningen som satt i den gamla, aldrig riktigt gillat den.

1.4 TSI (140hk)

Den lilla 1.4 liters TSI motorn på 140 hästar startar lätt och låter sedan nästan ingenting, mycket tystare än vår gamla FSI motor.

Den har trevligt bottendrag och drar rätt linjärt mot det röda men man känner en liten dipp runt 2000 varv där kompressorn slutar mata och turbon tar över.

1.4 TSI 140 har kamkedja och just denna motortyp har haft lite problem med att kamkedjan "kuggat över" och orsakat ras. Frågade säljaren kring detta och han sa att motorn fått alla uppgraderingar för att ge bättre smörjning, "serva bara i tid" var hans råd.

TSI 140 är inte heller supersnål med dagens mått men är kanske lite snålare än vår gamla 2.0 FSI. Bilen har växlingsindikator men inte något autostopp.

Baksäte-Touran-Solfilm-Skinn

Touran Baksäte

Baksätet är i grunden sig likt mot vår gamla men har tonade rutor, högtalare och så skinn.

Även om skinn är tåligt och "bara att torka av" så skadar det inte att skydda det från vassa barnstolskanter med en filt.

Bagagerumsmatta-Cross-Touran

Bagagerumsmatta

Med bilen följde det med tyg och gummimattor men tygmattorna åkte upp på vinden direkt, samma sak med insynsskyddet som vi aldrig hade i gamla bilen heller. Bagagerumsmattan underlättar städning bak och skyddar även det som ligger under.

Bensinvärmare-Fjärr-Touran-2015

Krav4: Bensinvärmare

Det fanns ute en del helt nya Cross-Tourans men vi valde ändå en lätt beggad för i princip samma pris eftersom den hade Vinterhjul och fjärrstyrd bensinvärmare som vi saknade i gamla bussen.

Summering

En bilmodell sägs vara på sin topp när den slutar tillverkas, vi får hoppas att detta stämmer på vår nya bil då det inte längre går att beställa en CrossTouran (endast lagerbilar).

Ny bil är fräsch och trevlig på många sätt men den gamla började rosta vid varje insteg eftersom den inte städades eller tvättades tillräckligt ofta så vi får se om fler är intresserade att hålla efter denna nya bil?

Skapar även en ny arkivtagg för nya bilen där ni kommer hitta alla inlägg kring kärran: #CrossTouran

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

7 Besökare har kommenterat :
Anonym sa...

Cool!!

Men varför manuell?

//m

FixarFarsan sa...

För riktiga män växlar manuellt? ;)) Nä, vi tyckte nog båda att manuell kändes mer stabilt och så verkade 2015-års kampanjbilar sakna DSG..

ember sa...

Hej,

Jag går i köptankar och har väl insett att en Touran är bättre lämpad än en kombi, när nummer 3 börjat komma på tal här hemma.

Såg att det låg nästan nya bilar ute nu. Tänkte mig en i stort sett likadan som din fast med dsg. Har du någon känsla om det finns något prutläge på dessa eller om de är bra prissatta som de är? De ligger runt 259 000:-.

FixarFarsan sa...

En Touran är precis lagom stor när tredje barnet kommer (partisk jag vet). Höjden bak kommer du ha mycket nytta av och även extrasätena när kompisar ska med.

Jag tycker 259.000:- låter ovanligt högt för demobilarna! 50' mer än vår som saknade DSG men hade nya 17" Nokian vinterhjul.

Runt 225-230.000:- borde du få den med bensinvärmare och vinterhjul för om du frågar mig men VW vet att Touran är lättsålda och kanske har höjt priserna..

Återkom gärna hur det slutade!

FixarFarsan sa...

Körde en snabbvärdering på den vita med 1238 mil och med vinterdäck hamnade ett uppskattat "handlarpris" på 217.900:- men då får man lägga till extraprylar som bensinvärmare och även efter det ta det med en nypa salt, brukar ligga något lågt.

tahir sa...

Hej ,
jag behöver ny motor för VW CROSS TOURAN TSI 140 model 2008, Bensin, var kan jag hitta ? hjälpa mig.

FixarFarsan sa...

Hej Tahir, gå in på siten Bildelsbasen.se och ange bilens reg.nr så kanske du hittar en passande motor på en skrot nära dig! Återkom gärna och berätta hur det gick ok?