Test: Skoda Octavia Scout (TDI 184 + DSG6)

Dags att summarisera Nya Octavia Scout TDI 184 med fyrhjulsdrift och sexväxlad DSG dubbelkopplingslåda.

Började först skriva detta testinlägg på ett helt nytt fancy sätt men det blev bara pannkaka så vi kör på som vanligt, eller inte riktigt..

Tänkte prova ett eget avancerat ratingsystem (japp, sökt patent) för varje del som en komplement till allt svammel.

[FFF] = Topp Notch! [FF] = Godkänd och [F] = Kan förbättras.

Test-Skoda-Scout-TDI-184-2015

En tilltuffad, förhöjd familjekombi med fyrkrafs måste man liksom testa att köra och parkera i det kraftigaste motlutet man hittar. Hur är den att starta från denna lutning? Läs mer om detta längre ner!

Scout-Combi-2015-4x4-TDI184

Nya Octavia Scout är en riktigt snygg familjekombi tycker jag och den känns mycket modernare än förra generationen (den nedan).

Förra-Scout-Combi-Generationen

Ovan ser ni alltså den förra generationen Octavia Scout (den testade jag här) som fortfarande känns helt ok men på samma parkering där en ny Scout står i närheten så kändes den rejält mycket äldre.

Precis som det ska vara när en ny lyckad design kommer ut..

Business-Framstolar-Nya-Octavia-Scout

Lyxiga och sittvänliga framstolar (kommer i Businesspaket +19.900)

Lyxigare-Skoda-Scout-2015

En uppsnofsad Skoda-interiör utan någon som helst billig-bil-stämpel kvar. Även emblemet har gått på bling-bling-lämna-det-gröna-kurs.

Octavia-Aux-USB-Ingång

Dubbla ljudingångar framför växelspaken! Via USB kontakten kan du både ladda din telefon och spela upp musik från den.

Baksäte-Nya-Skoda-Octavia

Generösa ombonade utrymmen i baksätet bakom mig själv. Lite smalt baksäte för tre barnstolar, främst när man ska knäppa fast bältena men annars full pott.

Skönt med trestegsvärme i yttersätena dessutom.

Bagage-Skoda-Scout-2015

En elmanövrerad bagagelucka blottar ett generöst gummimatteklätt lastutrymme som tål "fixarrundor" (lasthöjd = en halv trappa upp).

Ett smart lastnät som är lätt att haka fast/loss är alltid praktiskt!

Scout TDI184 Fakta:

Effekt/Vridmoment: 184hk/380Nm
Toppfart: 219 km/h
Acceleration (0-100): 7,8 sek
Bränsleförbrukning (blandad): 0,51 l/mil
Tankrymd: 55 liter
CO2: 134 g/km
Miljöklass: EU6
Mått (Längd/Bredd/Höjd): 4685/1814/1531 mm
Markfrigång: 17,1 cm
Tjänstevikt: 1559 kg
Dragvikt/Släpvagnsvikt: 1800 kg (1371 kg med B-körkort)
Lastutrymme: 610/1740 liter (5 åkande/fällda säten)
Årlig Skatt: 1881 kr
Grundpris: 268.200 kr

Exteriör [FFF]

Nya Scout har enligt mig en riktigt snygg kaross (tjatigt?) med precis lagom proportioner. Den är lagom hög, knubbig och känns inte alls som någon billig bil på utsidan. När man satt sig och stängt dörren med en dov duns tänker man på exakt samma sak.

Interiör [FFF]

Med tillvalet "Businesspaket" är insidan mer åt lyx än budgetkärra.

Instrumentpanelen är sådär skönt stilren men ändå mjuk att klämma på och panelerna har inslag av borstad metall samt att reglage och knappar har lika bra känsla som i VW. I baksätet är det gott om plats för tre i bredd och massa utrymme på längden. Dörrsidorna har enklare plast bak och rutorna var extra mörka på provbilen eftersom den var utrustad med "sunset" toning.

Motor [FF]

Dieseln TDI CR DPF/184 Green Line ger bilen riktigt gott med knuff när man behöver det men jag måste vara ärlig och säga att jag körde den mestadels i eco-programmet (den ger t.ex. frirullning) för att kolla hur nära faktabladets 0.51 (blandad körning) man kunde komma.

Våra långturer slutade på 0,6 och snittet för hela perioden och alla tankar blev totalt 0,72.

Utrustning [FFF]

Snygga logiska menyer, grymt trevlig navigator med stor pekskärm, smidiga assistenter och en stereo med bra ingångar och effekt. Allt detta är i princip som i en Volkswagen fast till ett lägre pris.

Ekonomi [FFF]

286.200:- för en stor, fyrhjulsdriven, automatväxlad hög-kombi måste anses BRA (oavsett vad som kommer längre ner).

Businesspaketet för 19'900:- innehåller skinn/alcantara klädseln och navigatorn. Förarassistanspaketet för 6900:- innehåller lane assist, parkerings samt bromshjälp och radarassisterad farthållare.

Dragpaketet för 7900:- ger elektrisk baklucka, gummimattan, nätet och så den delbara dragkroken.

Skoda-Scout-Haldex-Gen5

Växellåda [F]

DSG6 lådan blev jag lite besviken på. När bilen stod parkerad i lutning och man skulle iväg gjorde den likadant varje gång.

Startade bilen med foten på bromsen, lossade handbroms, flyttar spaken från P till R och släpper bromsen.. Då börjar bilen rulla framåt ner mot "diket" som nosen pekade mot. Reaktionen blev att gasa mer och då högg växeln i och hela bilen skuttade till så att man istället hängde på bromsen. Detta fenomen hände bara när man startade i lutningar och var lika om bilen stod omvänt och man gick från P till D.

Vid start på plan mark märkte man inte av detta fenomen alls och ute på vägen var DSG-lådan helt grym men start i backe utan problem måste sitta helt 100 på en bil som ser ut att vara den mest optimala fritids-familjebilen för förnuftiga familjer.

Länk till mitt DSG-inlägg där jag går igenom alla varianter

Förhoppningsvis var det endast DSG lådan i min test-Scout som hade lite bekymmer. En bloggläsare har testat just ovan scenario på tre olika Scout:er och inte kunnat återskapa det på någon av dem..

Chassi [FF]

Andra lilla besvikelsen var chassit som är både för mjukt och för hårt. Vid broskarvar och på lappade och tjälskadade norrlandsvägar slog det för hårt för "biltypen". Vid spårig väg, kraftiga sidvindar eller om man helt plötsligt väjde för en utspringande räv så var chassit istället för mjukt och bilen krängde/ålade sig.

Scout är inte ensam om detta fenomen, bilarna kalibreras lite mjukt för att vara komfortabla men i kombination med platta däck blir det liksom varken eller.

Skoda-Octavia-Scout-Fakta

Slutord

I det stora hela är nya Scout en mycket lyckad familjekombi men DSG-i-lut-fenomenet blev jag besviken på. Ni med DSG kanske kan berätta om ni upplever att era bilar gör likadant när ni startar i backe?

Jag såg även att det finns en svagare Octavia Scout-diesel på 150 hk som kommer med manuell 6-växlad låda, den börjar på 261.000:- ifall du vill sköta växlingar själv..

Vill du läsa fler av mina inlägg taggade med #Skoda eller #Biltester?

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

4 Besökare har kommenterat :
Unknown sa...

Tack för bra läsning! Jag och sambon var in och provkörde en Octavia Scout idag, och blev riktigt imponerade. Jag är själv 198cm lång, så utrymme är A och O för mig. Till min förvåning är Octavian riktigt rymlig (trodde att Superben var den som skulle krävas..). Octavian har ju bättre utrymmen än V70. Superben var dock helt galet stor invändigt, värsta jag varit med om!

Men en liten fråga..: Är bluetoothuppkoppling mot mobil standard om man har navigator-paketet? Tänkte då mest på telefonsamtal och musikuppspelning via telefonen till bilen.

FixarFarsan sa...

Redan i Scout:ens standardutrustning så har du 8 högt, 6,5" touch skärm och Bluetooth som stödjer streaming och handsfree. Om du vill ha navigator så skulle jag kika hur Skodas Applösning funkar där du speglar upp telefonens appar på bilens skärm (tex nav). Tack för en trevlig kommentar och grattis till en vettig bil! Vilken drivlina blir det btw?

Anonym sa...

Hej och tack för bra läsning, har provkört 3 olika octavia scout 184 hk/DSG -15-16-17 och testat att starta i lutning, ingen har haft de problem du beskriver, så du kanske bara körde ett dåligt exemplar?
Med vänlig hälsning, Henrik

FixarFarsan sa...

Skönt att höra att du INTE märkte av DSG-fenomenet på de Octavia Scout:er du provat!