Passat GTE och Plug-In Hybrid står det i rubriken och det innebär att detta är Volkswagens nya familjebil som både drivs med vanlig bensin och EL samt att den går att "plugga in" och laddas via ett vanligt vägguttag.
Via ett vanlig vägguttag laddas ett tomt batteri fullt på 4h 15min och typ halva den tiden med en så kallad "wallbox" (2h 30min).
GTE Leverans till Jul 2015
De första Svenska kundbilarna kommer levereras före Jul 2015 och jag har fått testa och provköra en tyskregistrerad Passat GTE Variant.
Exteriör
Ska inte prata generellt om nya Passat (läs mer här) i detta inlägg utan mer om själva GTE modellen och den ser på håll ut som en vanlig Passat Sportscombi i GT kostym.
Alla Svensksålda Passat GTE kommer ha den utrustningsnivån och rulllar på 17 tumsfälgar vid namn 'London Silver'.
Unika GTE detaljer
Motorhuven har en lång blå rand, ett blått GTE emblem sitter på fyra ställen på bilens utsida och bromsoken är blålackerade.
LED Varselljus
De "C" eller "hästskoformade" varselljusen som sitter på andra nyare eldrivna folkor finns även på denna Passat GTE.
LED linjer i Dörrarna
På insidan lyser Volkswagens blå "e-mobility" färg även som smala linjer i varje dörrsida, säkert riktigt läckert på kvällen!
Lastutrymme Passat GTE [FFF]
Öppnar man bagageluckan på Passat GTE så möts man av ett pyttelitet utrymme eftersom alla batterier ligger där..
Skoja bara, ser exakt ut som på vilken annan Passat Sportscombi och så här med sätena uppe får det plats 650 liter bagage där.
Lithium-ion batterierna från Samsung sitter gömda under baksätet och väger allt som allt 130 kg. När vi ändå halkat in på viktiga saker så är GTE modellen runt 280 kilo tyngre än en vanlig Passat 1,4 TSI.
Släpvagnsvikt
Mer tung fakta! Väljer man till dragpaket på GTE så kan man med rätt behörighet dra 1600 kg.
GTE Emblemet
Känns typsnittet igen på GTE emblemet? Det är rätt likt "GTI" eller hur och det kan förklaras med att GTE Sportscombi inte är en slö miljökärra som segar iväg utan sprinten 0-100 tar inte mer än 7,6 sek när 156 bensinhästar och 115 elektriska hästar jobbar ihop.
Passat GTE Drivkälla
Under huven hittar man hybrid-drivpaketet. Först en vanlig 1.4 TSI (EA 211 serien) och så elmotorn som båda driver bilen via en modifierad DSG6 (mer om DSG här) trippelkopplingslåda.
Om jag ska vara riktigt ärlig så är faktiskt DSG6 lådan och elmotorn sammanbyggda och den "nya" tredje kopplingen är till för att helt koppla loss TSI motorn när bilen drivs av EL.
GTE Räckvidd
Total teoretisk räckvidd för Passat GTE med fulla batterier och full bensintank är 1100 kilometer och det är hybridens starkaste sida, att man slipper räckviddsångest. På ren EL kan man köra 5 mil, något kortare om du ska köra med AC påslagen.
E-Mode & GTE Mode
Till vänster om DSG-spaken hittar du tre unika GTE knappar.
Den översta "GTE" gör bilen så snabb som möjligt (totalt 218 hk och 225km/h i toppfart) medan den längst ner "E-MODE" gör bilen eldriven så långt det går men gasar du fullt eller när krämen är slut så går bilen automatisk över till hybridläget. Maxhastighet i E-MODE är 130 km/h.
Drive Mode
Mittenknappen "MODE" tar fram ovan meny på den 6,5" stora skärmen där man även kan peka och välja läget "Battery Charge".
Det läget kan du aktivera på motorvägen i jämn fart om du snabbast möjligt vill ladda upp tomma batterier innan du närmar dig city (läs köer) eller så att du har ström för att kunna smyga hem sista biten.
Hybridläget tänker åt dig och använder båda drivkällorna optimalt.
Test: Köra Passat GTE
Volkswagen är långt ifrån först ut med en Plug-In hybrid men när den väl kommer så är den praktisk, välgjord, kul och användarvänlig.
När du sätter dig bakom ratten så är allt precis som i en vanlig Passat fast ändå inte. Allt det gamla du är van vid finns på samma ställe som tidigare och det "nya" är så väl integrerat att icke-bilnördar knappt kommer veta att de kör iväg med en eldriven Passat.
Passat GTE är sportigt stum i sin GT sättning och jag kunde inte känna att den vägde mer när den svängdes runt på kurviga vägar.
GTE Startar Alltid i E-MODE
Bilen försöker alltid starta i E-MODE och är det inte vinterkyla (med det menas under -10 grader) eller batteritorsk så sugs man iväg av det direkta härliga vridet på 300 newtonmeter.
Vid 130 km/h slutar bilen att accelerera och TSI motorn startar om du vill köra fortare, det gäller även om du i lägre farter pressar gasen i botten.
Det blir en liten fördröjning innan bensinmotorns effekt läggs på men absolut ingen fel i det. Vet man att man kommer leka Ari Vatanen så kan man ju ta höger pekfinger och trycka på GTE knappen direkt.
Ekonomi
Svenskt grundpris på testbilen, GTE Sportscombi är 419.900:- innan statens miljöbilspremie på 40.000:- dragits av.
Tjänstebilsförare får 40% lägre förmånsvärde, exakt sådant kommer fastställas under hösten 2015.
Kan man köra sin GTE endast på el blir drivmedelskostnaden < 2:-/mil och VW ger 8 års garanti på batterierna (eller 16'000 mil). Enligt den klassiska EU-cykeln ska Passat GTE bara dra 0,16 liter per mil.
Summering
Som jag sagt förut, Elbilar med sitt enorma vrid från stillastående är en sann upplevelse att köra och Passat GTE är inget undantag.
Hybridbilarnas framtid ser ljus ut och det är mycket tack vare att de är redo för alla typer av resor. Måndag-Fredag kör du kanske på ren el till och från jobbet och på helgen kör du till sommarstugan 70 mil bort
Nya Passat GTE Sportscombi kan inte fås med 4Motion eller med rattvärme men annars är det den mest spännande Passat-modellen just nu och med den får du garanterat sladd i vinter!
Vinn Nödladdare med VW Logga!
Jag har ovan power bank (nödladdare för mobil) med snygg VW logga som jag tänkte tävla ut. Gör så här för att vinna den:
1. Öppna detta Facebookinlägg (direktlänk) och gilla det för att visa att du vill tävla.
2. Svara sedan rätt och snabbt på en liten kontrollfråga som jag skriver senare som kommentar till samma facebookinlägg.
Må den snabbaste och mest skarpögde man/kvinna vinna! ;)
Känner du till om Passat GTE klarar kyla och Svensk vinter precis som vilken annan ny Passat?
Jag skulle säga att alla eldrivna bilar får halverad räckvidd i säg -20 eftersom det går åt så mycket energi till att frosta av och sedan hålla värmen inne i kupén.
Just Passat GTE är ju en hybrid så den fungerar nog precis som vilken annan Passat som helst förutom att den går kortare på ren eldrift..
Eldriften fungerar inte alls i temperaturer under minus 10 eftersom batteripaketet saknar värmare.
Har hört att den inte ens startar i -27'C.
Passat GTE eller nya Skoda Superb 280hk TSI 4WD är frågan nu när jag ska köpa nytt. Trevligare instrumentering i Passat men bättre plats och utrustning i Superb. Riktigt kul med 280hk motorn men troligtvis inte värt förbrukningen på 0.72-0.90
Hm svåra val!
Jag hade lätt valt Passat GTE före Skoda Superb 280hk! Inte för att Skodan är dålig men för att El-räckvidden på Passaten skulle räcka långt i vår vardag..
Passat GT Hybrid eller Kia optima Hybrid kombi
Två bra och rätt likvärdiga plug-in hybrider! Mest en fråga om hur du finansierar bilköpet (tänker på garantier etc), var närmaste serviceställe ligger och vilken du tycker är snyggast på in och utsida?