Cykelvägar är ett dagligt debattämne i media. I takt med att biltrafiken ökar i storstäderna så anser politikerna att trafikproblemen delvis kan lösas genom att fler tar cykeln till och från jobbet.
Om fler tar cykeln så blir det väldigt mycket cyklar som ska samsas med bilar, barnvagnar och fotgängare. Finns inte cykelinfrastrukturen på plats så skapar fler cyklar mer personskador och det rimmar ju illa med nollvisionen?
Cykling kan absolut lösa en del av trafikproblemen men det krävs om och utbyggnad av cykelbanorna och inte bara att man målar ett vitt streck på gångbanan utan jag pratar om riktiga cykelvägar med delade körfält där man kan "mosa på" och inte stanna och samsas med fotgängare som går i andra tankar mitt på cykelvägen, helst med lurar på sig så att hen inte hör ringklockan.
Farthinder för Cyklar
Läste nyligen en artikel där det pratades om farthinder på cyklar eftersom fotgängare kände sig osäkra när "medelålders män i tajts susade förbi dem". Den som öppnade matluckan och tyckte att farthinder vore en lösning har aldrig själv cyklat 1-2 mil till jobbet.
Solna är ett bra exempel där det på vissa håll finns grymma delade cykelvägar, så kallade supercykelvägar men kommunen har även en del att jobba på för att Cykelpendling genom den kommunen ska bli optimal.
Jag som kommer norrifrån och ska vidare mot Kungsholmen t.ex. behöver, om jag vill cykla på rena cykelvägar ta en låång omväg eller så får jag korsa järnväg (bommar), cykla lite bland bilar och sedan korsa en trafikerad bilväg för att komma tillbaka på supercykelvägen mot stan.
Redo För Cyklande Anställda?
Sedan måste företagen även vara beredda för massor av cyklande anställda med fina dyra hojas som de vill låsa in.
Vårt nya kontor är byggt för att folk ska ta cykeln så det finns gott om cykelparkeringsplatser, duschar och torkskåp.
Optimal Cykelväg för MTB
Hade cykelvägen till jobbet varit som ovan hela vägen hade jag aldrig mer tagit buss-pendel-tunnelbana mer. En optimal bilfri cykelväg för en hoj med stora lättrullade och grovmönstrade däck!
Det är inte kilometrarna eller backarna man blir trött på utan stoppen, de krokiga svängarna ner under järnvägar, trafiklysen, folk som går in framför en.. ja, alla ställen där flytet och farten måste sänkas..
Kommentera gärna, #Cykel och cyklister har folk alltid åsikter om! :)