Gärna Fler SuperCykelvägar

Cykelvägar är ett dagligt debattämne i media. I takt med att biltrafiken ökar i storstäderna så anser politikerna att trafikproblemen delvis kan lösas genom att fler tar cykeln till och från jobbet.

Om fler tar cykeln så blir det väldigt mycket cyklar som ska samsas med bilar, barnvagnar och fotgängare. Finns inte cykelinfrastrukturen på plats så skapar fler cyklar mer personskador och det rimmar ju illa med nollvisionen?

Cykling kan absolut lösa en del av trafikproblemen men det krävs om och utbyggnad av cykelbanorna och inte bara att man målar ett vitt streck på gångbanan utan jag pratar om riktiga cykelvägar med delade körfält där man kan "mosa på" och inte stanna och samsas med fotgängare som går i andra tankar mitt på cykelvägen, helst med lurar på sig så att hen inte hör ringklockan.

Dåliga-Cykelvägar-Solna

Farthinder för Cyklar

Läste nyligen en artikel där det pratades om farthinder på cyklar eftersom fotgängare kände sig osäkra när "medelålders män i tajts susade förbi dem". Den som öppnade matluckan och tyckte att farthinder vore en lösning har aldrig själv cyklat 1-2 mil till jobbet.

Solna är ett bra exempel där det på vissa håll finns grymma delade cykelvägar, så kallade supercykelvägar men kommunen har även en del att jobba på för att Cykelpendling genom den kommunen ska bli optimal.

Jag som kommer norrifrån och ska vidare mot Kungsholmen t.ex. behöver, om jag vill cykla på rena cykelvägar ta en låång omväg eller så får jag korsa järnväg (bommar), cykla lite bland bilar och sedan korsa en trafikerad bilväg för att komma tillbaka på supercykelvägen mot stan.

Cykelparkering-Företag-Två-Våningar

Redo För Cyklande Anställda?

Sedan måste företagen även vara beredda för massor av cyklande anställda med fina dyra hojas som de vill låsa in.

Vårt nya kontor är byggt för att folk ska ta cykeln så det finns gott om cykelparkeringsplatser, duschar och torkskåp.

Ultimata-Cykelvägen-Grusväg

Optimal Cykelväg för MTB

Hade cykelvägen till jobbet varit som ovan hela vägen hade jag aldrig mer tagit buss-pendel-tunnelbana mer. En optimal bilfri cykelväg för en hoj med stora lättrullade och grovmönstrade däck!

SuperCykelvägar-Stigning

Det är inte kilometrarna eller backarna man blir trött på utan stoppen, de krokiga svängarna ner under järnvägar, trafiklysen, folk som går in framför en.. ja, alla ställen där flytet och farten måste sänkas..

Kommentera gärna, #Cykel och cyklister har folk alltid åsikter om! :)

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken hit med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag någonsin skrivit om.

Via bloggens facebooksida kan du enklast följa bloggen och även kommentera alla nya inlägg, på Instagram hittar du mitt hojmaterial.