Test: Subaru Levorg GT-S

Dagens testbil är Nya Subaru Levorg GT-S som ersätter modellen Legacy vilket innebär att vi kör en rätt så rejäl fyrhjulsdriven kombi.

Testat-Nya-Levorg

Levorg-GT-Test

Exteriör [FF+]

Har alltid gillat Subarus Legacy-modell, gamla sedanen hade en av de snyggaste sedan-ändorna och kombin fanns i en tuff 3.0R modell (bäst runt 2004-05) som klassade in som en KFR.

Men nu är det nya Levorg vi pratar om och den kommer endast som 170 hästars bensinturbokombi med en steglös Lineartronic automat samt Subarus symmetriska fyrhjulsdrift. Det finns rykten om en R men troligen inget vi kommer kunna köpa i Svedala.

Ger exteriören betyget FF+, den får absolut godkänt men når inte riktigt upp till samma stilrena tuffa look som gamla 3.0R hade.

Vad-Betyder-Levorg

Vad står LEVORG för?

Modellnamnet Levorg är egentligen tre ihopsatta förkortningar: LE står för "Legacy", VO för "Revolution" och RG för "Touring"..

Lastutrymme-Levorg

Bagageutrymme [FFF]

Ett stort, brett, lättlastat traditionellt bagageutrymme hittar vi om vi öppnar luckan bak. Golvet består av lösa luckor som säkert hade en extra "ställa-upp-hålla-kassar-funktion" men som jag inte hann testa.

Subaru = Släpdragare [FF]

Hög släpvagnsvikt/dragvikt har alltid varit Subaru's starka sida men nu får ni bedöma själva, provbilens data är följande:

Max släpvagnsvikt: 1500 kg
Släpets max.totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1480 kg 
Släpets max. totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2230 kg

Baksätet-Levorg-USB-Laddare

Baksäte [FFF]

Baksätet i Levorg har gott om plats på längden och jag hade en decimeter mellan mina knän och min förarstol inställd för 186 cm.

Två kraftiga vuxna eller tre barn sitter perfekt här bak.

USB uttag börjar man se både i flygstolar och nu även i baksäten, säkert uppskattat av platt-generationen vid långresor eftersom man slipper cig-adapter.

Levorg-Förarplats-Framstolar

Förarmiljö [FF]

Förarmiljön är typisk Subaru i Levorg. Lite plastig, inte premium-lyxig utan mer rejält och så som det såg ut "förr i tiden" i finbilar.

Nu är jag lite gammaldags i min smak och gillar svart i kombination med silver/krom så detta funkar hos mig ändå.

Mätare-Inredning-Levorg

Mittkonsolen har fått ett klart lyft och jag tycker knappar och vred där var riktigt "moderna".

Navigator och backkamera är standardutrustning i Levorg GT-S.

Körkänsla-Levorg

Bra Styrkänsla!

Känslan i styrning pratade många gott om men jag vill ta Levorg ett steg längre och säga att bilens hela chassi förmedlar en ovanligt bra vägkänsla från alla fyra hjulen, ja för att vara en familjekombi.

Knapparna på ratten får dock gärna genomgå en rensning till nästa version men annars var Levorg en kul bil att styra när vägen inte var linjalrak.

SI-Drive

Drivlina [F]

Två knappar på ratten styrde motormappning och dessa får gärna vara kvar. Läget I för intelligent och S för Sport (eller Slösa Soppa?).

Bensinmotorn var på 170 hk och med sportkombimått var den i underkant men den var ändå "ok" med sitt hesa turboljud i S-läget.

Det som suddade bort sportigheten helt var den variabla automatlådan som jag inte blev vän med.

Körde man bilen på en kurvig snabb väg hade man gärna haft en tät 6MT låda och 80 hästar till i motorn för chassit och väggreppet hade absolut klarat detta och då gjort bilen rejält kul!

Provade att köra bilen manuellt med paddlar och då blev det något bättre men sportigt, njaeä!

Gaspedalens-Vinkel-Subaru

Gaspedalens Vinkel?

En mätare vad lite udda. Gaspedalens vinkel stod det och denna % styrde om växellådan skulle växla ner eller inte. När vinkeln nådde runt 30% så växlade variomatiklådan ner till nästa virtuella växel.

Dragvikt-Nya-Levorg

Subaru-Legacy-kontra-Levorg

Subaru Levorg Summering

Levorg:ens starkaste sida är utan tvekan chassit och fyrhjulsdriften. Exteriör, interiör, utrymmen och motorn var också OK men jag kan inte säga att jag gillar växellådan.. den gillar jag inte alls!

Det tråkiga är att både nya Outback och Levorg endast kan får med denna Lineartronic växellåda som hos mig ger starka Volvo 343 vibbar.

Kanske inte är rättvist då det skett massor av utveckling men ändå inget som funkar hos mig.

Provbilen var en GT-S som börjar på 299.000:- men jag personligen hade kollat på en knappt begagnad Legacy från 2014, bara för att få ändra kuggar själv. Men som sagt jag är gammaldags och jag tror inte alla är lika konservativa kring en växellåda, kommentera gärna och berätta hur du själv tänker?

Läs gärna mina andra inlägg taggade med #Biltester eller #Subaru

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

2 Besökare har kommenterat :
Robert sa...

Jag hittade till din sida för bara ett par veckor sedan. Tack för ännu en bra artikel, väldigt roligt att läsa dina olika biltester.
Jag försöker hitta vad den "verkliga" förbrukningen för Levorgen är, minns du hur mycket den drog blandad körning??

FixarFarsan sa...

Kul att du återkommer! :) Har tyvärr ingen "vettig" snittförbrukning på Levorgen. Enl. Subaru själva snittar den 0,71 och när jag testade den med tung högersko så stod det 1,6 liter på färddatorns menyer.