Om man har en lite äldre Volkswagen med DSG låda som man börjat serva själv så kanske man även vill ge sig på att byta olja och filter i DSG växellådan hemma i garaget, för det går med lite vilja! :)
Köp Rätt DSG växellådsolja
Först måste du köpa rätt olja för DSG lådan i just din bil. Säkrast är att åka till en auktoriserad VW verkstad och ge dem bilens reg.nr och det ska räcka med 6 liter sådan olja.
Har även sett kompletta DSG service-kit på nätet men via bilens reg.nummer och en duktig reservdelsman/kvinna så blir det nog bäst!
Update: Tobbe som är VW mekaniker kollade upp artikelnummer åt mig. DSG6 oljan heter G 052 182 A2 och för DSG7 G 052 512 A2
DSG-Oljefilter + Ny Packning
Köp givetvis ett nytt DSG-oljefilter och en gummipackning till denna samt en ny bricka till oljepluggen.
Har du Rätt Verktyg i Garaget
Du behöver en vanlig 24 mm hylsa för filterkåpan uppe, en 14 mm insex för oljepluggen i botten samt en 8 mm insex för nivåröret som du kommer åt efter att bottenpluggen är borta.
Förutom ovan tre nycklar måste du ha någon typ av anordning för att hälla i den nya oljan med. Det verkar finnas ett originalverktyg som heter VAS6262 men har även sett bättre varianter där man häller i en tratt. Väljer man skruva-fast-flaska-varianten så skulle jag ha en så pass lång slang att man kan byta flaska utanför bilen för att slippa spill.
En VCDS är också bra om du vill mäta temperaturen på oljan för att i slutet kunna släppa ut eventuell överskottsolja.
Om Själva DSG-oljebytet
Jag har inte gjort ett DSG oljebyte själv men läst på en del eftersom jag blev nyfiken då frågan om DSG-olja dök upp i mina andra inlägg om DSG-lådorna.
1. Till att börja med måste bilen stå helt plant. Detta är viktigt för att all gammal olja ska rinna ut så antingen gör man detta i en lyft eller så lyfter man upp hela bilen och ser till att den är i våg. Motorn får gärna vara något varm för att oljan ska rinna ut lättare (men ej över 30 grader).
2. Demontera delar i motorrummet så att du kommer åt växellådans ovansida där den svarta kåpan (kupolen) för DSG oljefiltret sitter. På de flesta VW modeller krävs att du tar bort motorkåpan, röret mellan LMM och luftfiltret samt hela batteriet med hållare.
3. Lägg sedan en trasa runt "kupolen", skruva bort kåpan och drag ut filtret långsamt så att oljan får rinna av innan du lyfter bort det.
4. Montera bort metallpluggen i botten på DSG-lådan och om bilen står helt rakt och oljan har rätt temperatur (mellan 35-45 grader) så bör det nu inte rinna ut för mycket då det sitter ett plaströr som en sorts mätsticka inuti. Skruvar du ut denna snorkel med 8mm insex kommer all olja rinna ut, samla upp den i en tom balja och vänta tills det slutat droppa.
5. Återmontera platsrör/snorkel/nivårör med fingerstyrka eller 3 NM samt bottenplugg med ny packning med 45 NM.
6. Koppla in tratt/slang på ovansidan. Mät spilloljan och häll i samma mängd ny DSG-olja via slanganordningen (lägg till runt en ½ liter om du har inkopplad VCDS).
7. Montera tillbaka allt under huven, filterkåpan ska dras med 20NM.
OBS! Steg 8+9 kräver att du har VW's diagnostikenhet VCDS.
8. Starta motorn och medan foten är stadigt på bromsen växlar du igenom alla lägen (minst 3 sekunder i varje läge) på lådan och håller samtidigt ett öga på VCDS. När tempen på oljan ligger mellan 35-45 grader stänger du av motorn.
9. Nu öppnar du metallpluggen under växellådan igen och låter all överskottsolja rinna ut. Det borde vara ungefär den extra halvliter som du lade till när du fyllde på. När det slutar rinna återdrar du bottenpluggen med 45 NM och dubbelkollar att du inte glömt några verktyg inne i motorrummet.
10. Ta ut bilen på en testrunda och avsluta med en visuell koll att det inte läcker olja någonstans.
Värt Göra DSG-Oljeservice Själv?
Så efter att ha läst hit, tycker du att det låter som ett servicejobb värt att göra själv? Oljan kostar rätt mycket per liter och VW tar runt 3000:- för både jobb och delar (aukt. verkstad i Stockholm i samband med vanlig service).
Jag skulle aldrig börja byta DSG-olja på en VW som har garantier kvar men på en hobbybil som t.ex. äldre Golf GTI/R32 så skulle det vara ett kul sätt att lära känna sin bil på, ja om man har tiden och platsen att meka i lugn å ro alltså.
Läs gärna mina två andra inlägg om DSG:
Skillnad på DSG6, de två olika DSG7 lådorna samt S-Tronic
Vilka Fel/Problem drabbar DSG-lådorna
Har du själv gjort ett DSG-oljebyte eller hittade du hit för att du planerar att göra det? Kommentera gärna och berätta om du sitter på mer information eller om något är direkt fel i ovan text?
Hej!
Tack för inlägget, ska ha det till hands när jag ska byta olja på en 2012 DSG7/DQ500. Ca 13 000mil.
Om du kan förtydliga, på punkt 6:
"lägg till runt en ½ liter om du har inkopplad VCDS)."
lite oklart vilken mängd olja man ska ha i, menar du 1,5L eller 0,5L? Enligt punkt 9 så verkar det som 0.5L.
Tack!
/Stefan
Stefan, du ska köpa totalt 6 liter DSG olja (se art.nr för DSG6 resp. DSG7), då har du lite extra som får rinna ut ifall du kör med inkopplad VCDS. Har tyvärr inte gjort ett oljebyte själv så detta är bara en sammanställning av det jag läst/hört.
Du ska inte stänga av motorn i punkt 8. Utan nivån ska kollas medans motorn går och oljan cirkulerar i växellådan annars blir nivån för låg. Det kan vara bra att mäta spilloljan för att hålla på att man får i mint lika mycket men det finns en risk om tex lådan läckt olja.
Mycket bra guide. Gjorde detta på min Passat 2012 med våt DSG vid 12000 mil nu har den gått 18000 och det är dags igen. Bara att ta det lugnt och låta den överfyllda lådan nivåanpassa sig själv under drift.
Kan bli lite kletigt men till denna gången har jag skaffat slang med nippel från ebay !
Hej! Denna guide hjälpte mig i bytet på DSG 6 Passat B7 4motion. Bytte filter först, 24 hylsa och längsta ”ledad”förlängare så behövde man inte trängas med hand och hylsnyckel under batteriet.
I mitt fall användes vanlig handpump och en ganska smal slang behövs. Funkar utan specialverktyg men lite krångligare, tar längre tid.
Då jag inte hade dator för temp användes en laser temperaturmätare som tex mäta ac-kyla. Kanske inte 100% rätt men ”Good Enough”
Efter att motor varit igång och växlat mellan lägena, några upprepade tillfällen så kom ingen olja ut via plugg, utan fick fortsätta fylla på. Fick i motsvarande mängd som spillt ut, mätte upp det i spilloljedunk. Tack för din delning, det gjorde jobbet lättare med bra resultat 👍
Mvh Stefan
Bra jobbat, och tack! 🙏🏻