Ni som hängt med ett tag här på bloggen vet kanske att jag tidigare pratade om däcktrycksvarnaren på vår Polo och hur den nyttjade ABS givarna för att kalkylera om däckets omkrets ändrats (läs mer).
Bild + Fakta kommer från siten ABS Wheels - billiga däck på nätet |
TPMS
TPMS (Tire Pressure Monitoring System) är ett annat mer avancerat sätt att varna för lågt lufttryck i däcken och eftersom detta system baseras på aktiva givare/sändare i varje ventil (inne i fälgen) så kan man även få aktuellt tryck samt temperatur från varje däck.
Tidigare satt TPMS endast på lyxbilar men EU införde nyligen ett krav att alla bilar som tas i bruk efter 1 November 2014 måste ha TPMS systemet som standard.
Detta innebär att i princip alla nya bilar som just nu säljs i Sverige har TPMS installerat. Svenska transportstyrelsen har ändå valt att INTE införa ett Svenskt lagkrav på TPMS så du kan sätta på andra fälgar utan TPMS på din nya kärra och fortfarande vara laglydig i Sverige men vill man det?
TPMS är grymt tufft men smakar det så kostar det, räkna med ~3000:- för montering och programmering när du köper fyra nya fälgar utan TPMS.
TPMS Fakta:
TPMS fungerar även om utomhustemperaturen rör sig ner mot -40, nogrannheten är +-1 PSI och för värmen +- 4 grader.
Signalen sänds över 433,92 Mhz bandet och sändarnas batterier ska hålla i 7 år så byt när du kränger på nya däck.
Behöver Man Verkligen TPMS?
Jag som fortfarande tycker elhissar och centrallås är lyx brukar fråga mig om dessa typer av avancerade system verkligen behövs?
Behöver man veta hur mycket trycket är när man kör eller hur varmt däcket är? Räcker det inte med det system vi har i Polo'n som räknar ut hur stort omkretsen på däcket är och larmar om det ändras?
Kommentera gärna med knappen nedan och säg din åsikt om TPMS eller kika på mina andra inlägg taggade med #Wheels.