Idag ska vi prata om min tredje test-Ford, nya Ford Galaxy iAWD som var en riktig fullträff!
Snabbsummering av Galaxy:
Ja i alla fall om man har behov av 7 fullstora sittplatser, en effektiv dieselmotor med dubbelkopplings-automatlåda och stabil fyrhjulsdrift samt om man gillar mysig inredning och mycket komfort samt lull-lull för rimliga pengar.
Det var den korta Galaxy-summeringen! Jag kör lite omvänt denna gång och ni som vill läsa mer får gärna göra det! :)
Exteriör
Jag tycker Ford Galaxy är snyggare än den 10 cm kortare S-Maxen som jag långtestade precis innan (läs mitt test av Nya S-Max).
Jag gillar den mer raka ("mindre sportiga") designen på nya Galaxy och väljer du en mörk färg och tonade rutor så smälter allt ihop snyggt utan att den stora bakrutan känns udda.
Köra Nya Galaxy:
Bakom ratten på den 180 dieselhästar och 400 Nm starka bilen med 6 stegad Powershift dubbelkopplingslåda och AWD trivdes jag ruggigt bra.
När man skiftar från en S-Max till Galaxy så märker man av den extra Galaxy-volymen och även lite extravikt när man svänger men detta är som sagt bara vid ett direkt skifte.
Galaxyn är lättkörd tack vare väldigt stora rutor, bra styrning, en lådformad kaross, stora backspeglar och alla "förarassistenter".
Bilen har riktigt bra säten (lite längre lårstöd skulle dock inte skada) och kan även utrustas med massagestolar (läs mitt test av Ford Massagestolar) men även utan dem så är komfortfaktorn på topp! Dynans kanter är lite mjukare än på andra bilar och detta är en fördel när man kliver i/ur men de stödjer inte lika bra i kurvor.
Efter min lilla sladd med friktionsdäck på vår egna bil så var jag lite skeptisk till att köra långtest med friktionsdäck i "Norrland" men fyrhjulsdriften iAWD gjorde bilen oerhört stabil och jag lyckades inte ens provocera fram en sladd.
Motorn drar fint på låga varv och lådan i kombo med fyrkrafset ger helt lagom med knuff men jag skulle inte vilja ha mindre vrid. Galaxyn är ingen bil man vill tokvarva med utan man låter sig sugas iväg av vridmomentet och sedan njuta av den ljudisolerade kupén som är ovanligt tyst när motorn i motorvägsfart brummar på låga 1500 rpm.
Baksäte(t/na) i Nya Galaxy
Bilens skinninredning gav hela inredningen en lyxig touch och den känslan höjdes varje kväll då Ford's fina innerbelysning syntes. Har sagt det förr men Ford's ljustekniker kan sin mysbelysning! :)
De sista sätena i bilen är rymliga och jag klassar Galaxyn som äkta 7-sitsare och inte en 5+2 som alla mindre 7-sitsbilar är enligt mig.
Ford Galaxy har även bra utblås (av friskluft) i taket bak och man kan även reglera fläktar separat från mittenraden. En trevlig bonus!
Provbilens fem bakre säten gick att fälla med knappar och säte 6+7 gick även att höja upp med samma knappar. Rätt ballt men jag tycker att Ford istället borde lagt krutet på att göra "easy fold" systemet ännu bättre så att en 8-10 åring själv kan komma in i säte 6/7.
Ford - Uppgradera EASY FOLD NU
Stolsfällningen är lika "dålig" som i S-Max. Att fälla sätet för att komma in i sista sätesraden är kanonbra, läs "easy-fold" men att få tillbaka stolen i samma plats där den stod är inte alls lika kul.
Jag svor själv när stolen fastnar och man måste dessutom skjuta hela underredet tillbaka manuellt och står bilen dessutom lutad i en nerförsbacke så blir det extra tungt. Denna manöver anser jag ett skolbarn ska kunna göra själv för att en 7-sits minibuss ska få fullt godkänt när det gäller sätena.
Ford Galaxy & Utrustning
Har ju redan sagt detta när jag testade Mondeo och S-Max men man får mycket "lull-lull" i form av assistenter och omtänksamma prylar när man kör #Ford och samma sak gäller i nya Ford Galaxy.
Man vänjer sig snabbt vid att kunna ha nyckeln i fickan och öppna bakluckan med foten eller öppna en låst bil genom att bara rycka i handtaget lätt. Det mesta fungerar riktigt bra och hela inredningen i provbilen gav en smålyxig känsla.
Materialvalet i Ford är lite åt det plastiga hållet och navigatorns skärm är inte knivskarp men det är liksom OK ändå, lägger man ihop alles så blir det ändå positivt och "minibusslyxigt".
Galaxyn Mot VAG konkurenter
När man växlar mellan nya Galaxy och vår #CrossTouran från 2015 så känns vår egen minibuss mycket äldre och enklare eftersom man inte har allt "modernt lull-lull" i den. Touranen känns dock tajtare, rappare och smidigare att ratta då den är totalt 35 cm kortare.
Jämför man Galaxyn mot de större Alhambra/Sharan, vilket är mer rättvist så ger Ford Galaxy mer mys och mjukare komfort samt längre garantier (5 år) och mer utrustning än de andra två tyskarna så det är upp till dig att bestämma vad du värderar mest?
Jag Väljer Galaxy Före S-Max
Och bara en sista sak. Det skiljer inte mycket i pris på en 7-sits Ford S-Max och en 7-sits Galaxy och min solklara favorit av dessa två är Galaxy eftersom den går att använda som en äkta 7-sitsbil och dessutom är den enligt mig snyggare! ;)
Berätta gärna vad du tycker efter att ha läst allt mitt Galaxysvammel och kika gärna mer under arkivtaggen #Minibuss eller #Biltester.