Jag har testat nya Volkswagen Beetle Dune och jag fick testa både den mindre TSI150 motorn och den starkare TSI220.
Beetle Dune - Exteriör
CrossBeetle?
Beetle Dune skulle kunnat heta "CrossBeetle" eftersom det är precis så Volkswagen döpt sina andra modeller som höjts och tuffats till utan att få fyrhjulsdriften 4Motion.
Beetle Dune är framhjulsdriven men har 10 mm högre markfrigång, 14 mm bredare kaross och 7 mm bredare spårvidd fram (+6 mm bak) än vanliga Beetle.
Ovan ser ni en TSI220 (ser man på utblåsen som mynnar ut i varje hörn bak, TSI150 har istället två rör på vänster sida) i lacken "dark bronze metallic" och den är snygg och lite retro.
Priser: Dune TSI150 + TSI220
Ovan Dune med TSI220, DSG6 och CAB har grundpriset 331.000:- (varav CAB-tillägget är på 40'), metallic får du betala 6.100:- extra för. En TSI150 med DSG7 och fast plåttak börjar på 255.500:-
Kulören som Volkswagen pratade mest om vid lanseringen var denna gula, "Sandstorm Yellow Metallic".
Alltid Svart Sufflett
Väljer man den kan man även välja till matchande instrumentpanel och fälgar i samma nyans. CAB-tyget är dock alltid svart oavsett vilken karossfärg du väljer.
CAB-modellen har ovanligt stort bagageutrymme eftersom cabben liksom lägger sig ovanpå bilen när taket fälls ner elektroniskt. På gamla bubbla-cabben satt ju motorn bak så detta är en retro-gimmick.
Fördelen är som sagt att bagageutrymmet inte går åt, nackelen är att man manuellt måste meka på ett lite småbökigt sufflettskydd.
Beetle Dune - Interiör
Interiören håller hög klass tycker jag och dessutom är baksätet på en nercabbad Beetle Dune riktigt användbart då huvudhöjden på den täckta modellen är en ren katastrof om du är mer än 150cm.
Om vi ändå pratar längder på personer så tyckte jag att 186 cm förare inte fick alls mycket fartvind på sig och rutan var lååångt bort från pannbenet.
Beetle Dune - Drivlina/Körglädje
Jag testade först ett par olika modeller med TSI220 motorn. Den puttrade som en boxerbubba på låga varv (se videoklippet ovan) men gav sedan en riktigt skön acceleration och nästan lite GTI klipp när högerfoten blev tyngre.
TSI150 var märkbart svagare MEN jag måste ändå säga att den motorn på något sätt matchade en Beetle Dune bättre för ingen köper väl en Beetle Dune för att "GTI-köra" med och TSI150 var absolut ingen SLÖ motor.
Oavsett motor så är denna förhöjda Beetle Dune en riktigt skön bil att köra och ger bra komfort såväl på kullerstensgator som kurviga landsvägar.
Beetle Dune - Summering
Beetle Dune CAB med lilla motorn blev alltså min favorit. Den ger dig en praktiskt CAB för under 300.000 som har fullt godkänd prestanda för biltypen (för en cab njuter man bäst i farter under 80 km/h ändå oavsett märke på huven).
Den gråa kulören (syns i videon) är otroligt snygg men på just en Beetle Dune hade jag nog ändå valt den retro-bruna bronze-kulören.
Det var allt jag hade att säga om nya Beetle Dune, dela gärna inlägget med någon som kan tänkas ha glädje av det?
Läs gärna mina andra #Biltester, fler inlägg om #Volkswagen eller kika på blogginlägget där jag testar en Beetle GT på konbana.
Har precis fått hem min Bubbla Cab. Den är brunmetallic, precis som den som syns i ditt inlägg längst ner, sååå snygg! Den här sommaren får gärna bli solig..
Hej Anna, hoppas du och din bruna Beetle får en lång, solig, nercabbad sommar ihop! :)