Under veckan när det snöade som mest i Stockholm så testade jag Nya Ford Ranger 2016 med den starkaste 3.2L dieseln på 200hk och i övrigt hade provbilen utrustningsnivån Limited.
Exteriör: Ford Ranger Limited
Ford Ranger är en stor rejäl bil, hela 5,4 meter lång och denna provbil var en rikligt utrustad "Limited" med dubbehytt.
Förutom dubbelhytten finns Ranger även som enkelhytt "Regular Cab" eller som "Super Cab" vilket ger 1,5 hytt med nödsäten bakom.
Ranger Utrustningsnivåer
Utrustningsnivåerna börjar från "XL", nästa är "XLT" och sedan de två mest utrustade nivåerna "Limited" (ger t.ex. skinnsäten+krom) eller Wildtrack (tuffa svarta exteriördetaljer/halvskinn och grova däck)
På en mörklackerad Ranger blir Limited-kromet riktigt snyggt. På en ljuslackerad Ranger passar mörka Wildtrack-detaljer och svarta fälgar.
Motorn i Ford Ranger 3.2L
Sist jag långtestade en Ford Ranger (2013, se länk längre ner) tyckte jag motorn lät lite trist men i denna testbil (med samma grundmotor) så var det just motorn som överraskade mig positivt.
Den 3.2L stora 5-cylindriga Duratorq TDCi-dieseln på 200hk och 470Nm lät grymt trevligt när man drog iväg upp på motorvägen och enligt faktabladet ska 90% av maxvridet finnas tillgängligt mellan 1500-2750 rpm. När man kör bilen olastad är den riktigt rapp iväg.
Det finns även en 4-cylindrig 2.2L Duratorq TDCI diesel på antingen 130hk/330Nm eller 160/385Nm, denna har jag tyvärr inte kört alls.
Att Köra Ranger
Ford Ranger fyller körfälten bra men man sitter högt och man har bra sikt runt om samt att backspeglarna är stora. Summarum så åker man grymt bekvämt för att rulla i en pickup (Känslan är lik VW #Amarok).
Nya Ford Ranger har fått en uppdaterad interiör samt många nya multimediafunktioner. Allt känns fräschare och ett pinnhål modernare än i förra generationen av Ranger.
Man känner igen navigatorn och andra funktioner från Fords nyare personbilar, t.ex. SYNC2 och avläsning av trafikmärken. Ett litet trafikmärke visas i instrumentpanelen och den blinkar varnande om man råkar överskrida laglig hastighet.
Ranger Automat / 4x4 / Drivlina
Ford Ranger är främst bakhjulsdriven även om man ställer drivlinan i 4H som är "4x4 högväxel". 2H knoppar av framhjulsdriften och 4L är fyrhjulsdrift med lågväxel.
Även när bilen är inställd på 4H så kan man utan större problem få baken att vifta på en snötäckt parkering. Först när bakhjulen spinner så känner man hur framhjulen letar fäste.
Det finns även ett "terrängpaket" som förutom plåtskydd under bilen ger en annan bakre differential med en elektronisk spärr som ökar dragkraften.
Summering: Nya Ranger 3.2L
Denna Ranger var klart bättre på alla punkter än den förra Ranger Wildtrack jag testade 2013. Ett stort plus att motorljudet blivit bättre samt att interiören fått en skarpare modernare look med smarta funktioner.
Nya "Faceliftade" kommer med 5-års nybilsgaranti (<15000mil) och det finns massor av options för att anpassa din Ranger så att den passar dina behov bäst. Grundpriset för nya Ranger är 230' + moms för den enklaste modellen.
Länkar: MittRangerWildTrack2013Test, #Ford eller #Biltester
Om du var hantverkare, vilken skulle du välja? En Volkswagen Amarok eller en Ford Ranger (eller kanske någon helt annan pickup)?
Kommentera gärna och besök sedan gärna mina andra bilinlägg via de gulmarkerade länkarna ovan.. :)