-->

Test: Volvo V90 D4 Inscription

Trots att jag inte är någon "Volvosnubbe" så måste jag erkänna att jag verkligen såg fram emot att få långtesta denna nya Volvo V90.

Volvo V90 är alltså den stora ersättaren till dagens V70 som många barnfamiljer fortfarande anser vara kungen av alla familjekombis.

Bilen jag hade till låns var en D4 med 190hk/400Nm, som via en 8-stegad Geartronic automat (klassisk automat, tillval på D4 för +20') drev på framhjulen.

Test-Volvo-V90

Kraftfullt Krom-Nylle På V90

Första känslan när jag mötte fronten på provbilen var WOW! Den stora kromade grillen är verkligen maffig och hela bilen upplevdes stor, men samtidigt är karossen mer svepande och långt ifrån den kantiga raka V70 stilen.

Nya-V90-R-Line

R-Line Dyrast

Pressbilen hade utrustningsnivån Inscription vilket betyder att den var mer lyxutrustad än både Kinetic och Momentum. Den dyraste utrustningsnivån heter R-Line och ovan ser ni mitt D4 bygge med just R-Line och tillvalsfälgar i storleken 21 tum.

Sidoprofil-Volvo-V90

Volvo-V90-Test-Inscription

V90 är 15cm längre än V70

Volvo V90 ÄR en lång bil, karossen är runt 15 cm längre än gamla V70 (+12,5cm längre hjulbas) men hela bilen känns låg och slank.

Både fronten och bakändan är väldigt väldesignade och hela bilen gör sig bra ur i princip alla vinklar förutom rakt från sidan då den långa bilen verkligen ser l-å-n-g ut.. Har nog inte sett ett enda foto på nätet taget rakt från sidan som jag tog ovan?

Volvo-V90-Massagestolar

Kungliga Massagestolar

När man sätter sig bakom ratten (se filmklippet för mer interiör) och justerar in el-stolen perfekt på alla ledder, slår på ryggmassagen så inser man snart att man är redo för riktigt långa etapper för man sitter oerhört bekvämt.

Tillvalet "Svankmassage" kostar 5900:- extra men kräver att du även väljer "Dynförlängning och sidostöd" för 10.900:- så det kostar en del att sitta på topp. Volvons massagestolar var riktigt sköna för ryggen men jag förstår inte riktigt varför Volvo inte valt massagefunktion även i sittdynan som i t.ex. Mondeo Business (länk till mitt test).

Inredning i XC90 Stil

Hela inredningen känns igen från nya XC90 (länk till mitt test) och allt känns lika påkostat, modernt och jag måste säga att provbilen med sin utrustningsnivå verkligen kändes som en lyxig premiumbil.

Den stora pekskärmen gör instrumentpanelen väldigt ren och snygg men jag rekommenderar att du står still när du lär dig hitta runt i menyerna. Kan tänka mig att äldre köpare inte riktigt gillar att de flesta knapparna inklusive sätesvärme och kupétemperatur regleras via en pekskärm men jag välkomnar allt detta.

Mätare-Volvo-V90

Moderna Digitala Mätare

Mätarna är helt digitala och har en skön skärpa. Mellan mätarna visas diverse information och har du t.ex. lagt in ett mål i navigatorn visas karta och körinstruktioner mellan mätarna. Mätarna ändras även efter vilket körprogram du valt, ovan ser ni ECO med obältad förare..

Hungrig D4:a

När motorn startats (med vredet mellan stolarna) och man kommit iväg så kommer en annan wow-känsla smygande, V90 med D4:a är ju riktigt rolig att köra och vilket bra chassi den har!

Den stora kombin är mycket mer alert och svängvillig än gamla V70 och D4 motorn är förvånansvärt hungrig iväg. Med dubbdäck är det nästan omöjligt att inte accelerera utan att framhjulen krafsar efter fäste. Väljer du istället en D4 AWD så ingår även Geartronic och då blir tillägget för AWD "endast" 14.000:-.

Jag kommer direkt efter denna V90 att testa D5:an i fyrhjulsdrivna Cross Country så följ gärna bloggen via Facebook så får du en notis när det testet publicerat.

Motoralternativ & Grundpris

Nya V90 kan fås med en rad olika motoralternativ (alla fyrcylindriga): Dieslarna D3/D3 AWD (150hk), D4/D4 AWD (190hk) och D5 AWD (235hk) och bensinmotorerna T5/T5 Bi-Fuel (254hk) och T6 AWD (320hk) samt hybriden T8 Twin Engine (407hk).

Grundpriserna ligger mellan 324'-615' och provbilen, D4 FWD börjar på 344' och i det priset ingår en sexväxlad manuell låda.

Premiumkombi = Premiumpriser

Volvo V90 är verkligen en premiumkombi, den känns premium i allt man fingrar på, det trevliga stumma men komfortabla chassit, den effektiva drivlinan och bilens moderna funktioner. Men det märks även när man börjar kryssa i tillval. Kryssar man i mycket lyxiga tillval så springer slutpriset iväg lätt över halvmiljonen oavsett vilken motor du väljer..

Baksäte-Volvo-V90

Mäktigt Baksäte

Baksätet är mäktigt stort och ovan bild visar framstolen justerad för 186cm förare. Den smarta gummimattan täcker kardantunneln som annars normalt blir totalt nersölad av små mittenåkande fötter.

Provbilen hade även bälteskuddar på ytterplatserna (+2900:-) men jag skulle skippa dessa och köpa bekväma lösa bälteskuddar istället då tiden är rätt kort då dessa integrerade bälteskuddar passar ungarna.

Lastutrymme-Bagage-Volvo-V90

Djupt Bagageutrymme

Bagageutrymmet är djupt och det är få bilar där grabbens innebandy-väska går in på längden. Jämfört med V70 så är bagageutrymmet i V90 6cm längre + lika mycket bredare än i V70 men totalt sväljer gamla V70 ett par "liter" mer, 575 mot 560.

Jag gillade att den elektriska bakluckan var ruggigt snabb så att man slapp stå och vänta när man skulle ta ut innebandyväskan.

Förbrukning-Volvo-V90-D4

Förbrukning V90 D4

Jag gjorde inga jättelånga test-resor med (den icke inkörda) D4:an tyvärr så snittet på min färddator blev klart högre än den deklarerade blandade förbrukningen på 0,45.

Förbrukningen sjunker snabbt till runt 0,5 när den 1868 kg tunga bilen (tjänstevikt) inte behöver stanna hela tiden, t.ex. på motorväg där V90 verkligen kommer till sin rätt.

Summering-V90

Summering av V90 D4

Det går att skriva mycket mycket mer om Volvo V90 men jag väljer att inte gå in på alla detaljer utan konstaterar att V90 är en rejält stor premiumbil som både erbjuder komfort och körglädje..

Ute på vägen är V90 en riktig milslukare av rang och enda gången den stora kombins mått är till en stor nackdel, det är i riktigt trånga parkeringar samt garage så se till att kryssa i parkeringssensorer och kanske även en kamera när du bygger din nya premiumfamiljekombi.

Men frågan som snurrar i huvudet när jag återlämnar testbilen är om Volvo V90 blev lite FÖR stor, lite för mycket premium och lite för dyr för den stora massan klassiska Volvoköpare?! Kommentera gärna inlägget och berätta vad du tycker eller kika i arkivet under #Volvo där du hittar alla mina övriga inlägg kring detta bilmärke.

0 Besökare har kommenterat :