Test: Dacia Duster (4x4 + Aut)

Idag presenterar jag nästa långtestbilmärke och jag har faktiskt fått låna TVÅ olika drivlinor av Dacia Duster med högsta utrustningsnivån Black Shadow.

Båda bilarna hade exakt samma bruna kulör och jag började med den fyrhjulsdrivna bilen med manuell 6-växlad låda och vinterhjul för att sedan byta till den framhjulsdrivna med sommarhjul och automatlåda.

Automatlådan är för övrigt en dubbelkopplingslåda (EDC) och samma låda sitter i t.ex. Renault Kadjar.

Dacia-Duster-Test

Utrustningsnivån Black Shadow

Black Shadow är den dyraste utrustningsnivån och i kombination med diesel, 4x4 och manuell låda blir grundpriset 164.900:- och med dubbelkopplingslåda & framhjulsdrift sjunker grundpriset till 159.900:-.

På utsidan känner man lätt igen Black Shadow bilar eftersom de bl.a. har en speciell takreling, speciella tröskellådor, mörka rutor bak och den blanksvarta grillen samt de lika blanksvarta ytterbackspeglar.

Billigaste Versionen För 99.900:-

Den billigaste versionen av Duster heter just "Duster" och börjar på 99.900:-. Då får du en äldre bensinmotor på 114hk, 5-växlad låda och framhjulsdrift. Denna modell är standardutrustad som en bil från 90-talet och saknar därför AC, elhissar och diverse annat.

Dåligt Krocktestresultat 2011

Alla versioner av Duster har däremot antisladdsystem som standard, något Duster saknade vid den Svenska lanseringen 2010. Fast går man in på EURO NCAP's hemsida så hittar man endast ett gammalt krockresultat från 2011 då Duster bara fick TRE stjärnor.

Förarmiljö-Dacia-Duster

Navigator-Duster

Interiör (Black Shadow Forts.)

På insidan ger Black Shadow paketet bl.a. eluppvärmda framstolar (med av/på knapp på dörrsidan av dynan), fjärrstyrt centrallås via en icke vikbar nyckel, fartbegränsare, 9" pekskärm med bra navigator, farthållare, manuell AC och parkeringssensorer bak.

Rent utseendemässigt ser interiören klart godkänd ut för att vara den billiga terrängbil/crossover som Duster är. Man sitter lite lågt och ratten är endast justerbar i höjdled så körställningen blir inte jättebra för mina 186 cm men den är ändå helt acceptabel.

Det mesta av interiören kan jag lätt ta till mig med tanke på priset men två småsaker störde mig något. Det första var att bilen inte hade automatiskt halvljus så man missade att tända lyset ibland. Den andra detaljen var att solskyddet inte hade lock för sminkspegeln så när solskyddet var nerfällt såg man sina händer i spegeln..

Duster-Markfrigång-Underrede

Markfrigång & Dragvikter

Oavsett vilken drivlina eller utrustningsnivå man väljer så får man alltid en rejäl markfrigång på 21 cm samt det svarta plåtskyddet under motorn.

Duster får dra ett släp som väger maximalt 1500 kilo oavsett vad du har för körkortsbehörighet. Det är relativt få bilar idag som får dra 1,5 ton på B-körkort och med en Duster hade jag alltså kunnat dra min gamla #GolfMK1 på trailer till banan.. :|

Jämför-Duster-4wd-manuell-vs-2wd-automat

Duster 4x4 vs Duster AUT

Jag testade alltså först en Duster med 1.5 dCI diesel, 6-växlad manuell låda och fyrhjulsdrift (från Nissan X-trail). Denna drivlina kändes perfekt om man behövde köra lite utanför vägen (se videon lite längre ner), på olika byggarbetsplatser eller planerar att dra olika typer av släp/båttrailers.

Ettan på den manuella lådan var lägre utväxlad än normalt (mer som en terrängväxel) och på plan mark kändes det nästan mer naturligt att köra iväg på tvåan direkt.

Bilens fyrhjulsdrift kunde man stänga av så att endast framhjulen drev eller så kunde man i låga farter låsa centerdifferentialen så att fram och bakaxel drev exakt lika mycket. På motorväg körde jag bilen mestadels i FWD läge, då sjönk förbrukningen och snittet för hela veckan blev låga 0,54 l/mil.

Den manuella lådan var dock inte helt smidig att jobba med och när man skiftade bil till den med automatisk dubbelkopplingslåda så kändes den genast så mycket mer komfortabel. Lådans snabba kuggbyten gjorde även att den bilen upplevdes klart piggare och även färddatorn gillade lådan för snittsiffrorna sjönk till under 0,5.

Båda bilarna kändes lätta på vägen och en titt i faktabladet visar att tjänstevikten inte ens är 1,4 ton. Komforten var bättre än jag trott och samma sak med ljudnivån, fullt acceptabel.

VIDEO: AUTOMAT kontra AWD

Idag måste man som Duster-kund välja mellan fyrhjulsdrift ELLER dubbelkopplinslåda men om jag fattat det rätt så kommer det snart en automatväxlad Duster med fyrhjulsdrift.

Dacia-Front

Duster Summering:

Duster har en cool exteriör tycker jag! Gillar den enkla rena utsidan skarpt men även inne i bilen är det klart godkänt. Duster känns rejäl, riktigt oöm och med fyrhjulsdriften påslagen så är Duster en bra kompis när man lämnat den släta asfalten bakom sig. Stör mig inte alls på att dörrarna låter lite burkiga när man stänger dem eller att bilens insida saknar lyxfeeling, detta är en bruksbil som kommer med hela 3 års nybilsgaranti.

Duster-annonser på TV visar gärna det låga grundpriset på 99.900:- men studerar man den bilen närmare så märker man att detta är en framhjulsdriven modell med 5-växlad låda, en äldre bensinmotor och den bilen saknar även AC och elhissar.

Behöver man fyrhjulsdrift och vill ha  AC måste man välja minst Ambiance-nivån (128') och då även kryssa i tillvalet AC för 7000:- och det drar upp priset till 135.000:- men då får du samtidigt den 6-växlade lådan med låg 1:a. Trots en ökning med 35' från lägsta 99' så är detta fortfarande ett riktigt bra pris för en arbetshäst med gott om plats även i baksätet.

Duster & Krocksäkerhet

Det sägs att Duster är säkrare att krocka med idag men då förstår jag inte varför inte bilen krocktestats på nytt eftersom den första frågan man får av alla är "har Duster blivit mer krocksäker?".

Review-Duster-4x4-Test

Hur Duster Kan Bli ÄNNU Bättre!

Om Dacia skulle krocktesta Duster igen och kunna visa upp ett bättre krockresultat än de tre stjärnor som bilen fick 2011 så skulle Duster bli ännu mer intressant.

Om denna nya krocktestade generation även kunde fås med både fyrhjulsdrift OCH dubbelkopplingslådan, ja då vore Duster en given succé med sitt höga bruksvärde, sitt enkla charmiga yttre och sitt mycket konkurrenskraftiga pris!

Läs gärna mina andra liknande inlägg under #Biltester och #SUV.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

2 Besökare har kommenterat :
Anonym sa...

Intressant läsning, saknar dock när testet är gjort och med vilka årsmodeller testet är gjort. Bra jobbat annars!

FixarFarsan sa...

Båda Duster-modellerna i testet (Automat + 4x4) var årsmodell 2017