-->

Test: Mercedes-AMG E43

Jag har redan bloggat om nya Mercedes E-Klass ett par gånger och även skrivit om lilla AMG 43 motorn i en annan kaross men just idag ska vi kombinera båda dessa eftersom långtestbilen är en Mercedes-AMG E43 4Matic Sedan.

Rear-MB-AMG-E43-BlackSide-E43-AMG

Mercedes-AMG E43: Exteriör

En svart AMG Mercedes i sedan kaross, det blir inte mer klassiskt på nåt sätt och även om denna E43 inte har några vulgära detaljer så ser den stilrent krallig ut med sitt låga chassi och stora hjul.

E43-Grundpris-kontra-E63-E63S

Mercedes-AMG E43: Grundpris & Effekt

E43 är den "lilla" AMG modellen av E-Klasse, den har ett grundpris på 713.900 SEK och räcker inte 401hk eller 0-100 tiden på 4,6 sekunder så finns det två mycket värre och MYCKET dyrare AMG modeller av E-klassen (kommer ett referenstest av dessa senare under 2017).

Mercedes E43 har en hel del trevlig standardutrustning förutom den riviga V6 motorn på 401 hk. Justerbar AMG-optimerad luftfjädring är standard, 4Matic fyrhjulsdrift samt 9-växlad automatlåda likaså.

E43 är även typad för dragkrok och får dra upp till 2100kg med rätt körkort så bilen går också att använda som nyttofordon.. :)

Framsäte-Mercedes-E43Mercedes-AMG-E43-Interior

Mercedes-AMG E43: Interör

E43 Interiören är stilren och modern, mycket tack vare den breda multimediaskärmen som börjar med mätare framför föraren och fortsätter sedan hela vägen till mittkonsolen där stor navigator visas (om man betalat extra för den d.v.s.).

Provbilen hade panelinlägg i "metallstruktur" för 5.200:- extra men jag tyckte nästan aluminiumpanelerna som är standard gav ett lugnare helhetsintryck. Den läderklädda instrumentpanelen med röda sömmar ihop med snygga högtalargaller var däremot helt i toppklass och den beundrade jag varje dag jag körde bilen.

Pressbilen hade även massagesäten vilka jag blev helt beroende av och jag hittade även att man kunde få massage på både rygg OCH dyna, det missade jag när jag långtestade Nya E-Klass All-Terrain.

AMGE43-BaksäteLastutrymme-Bagage-E43-Sedan

Mercedes-AMG E43: Baksäte/Bagage

AMG E43 har ett mysigt, snudd på limousinerymligt baksäte och jag blev även lite imponerad över hur mycket man ändå kan lasta i bilens sedanakter, d.v.s. bagageutrymmet (en E43 kombi är ändå oslagbar när vi pratar KompromissFamiljeRäcers, läs mer under taggen #KFR).

Köra-Mercedes-AMG-E43

Mercedes-AMG E43: Körupplevelse

Jag sätter mig bakom ratten, i den bekväma sportstolen (som jag pumpat upp både sidostöd och svank på) och startar V6:an med ett knapptryck. Motorn morrar igång med sitt mysiga småstressade V6-ljud. Jag drar rattväxeln ner till D och ger gas, bilen morrar än mer och vi rullar iväg medan luftfjädringen effektivt dämpar lokalgatornas farthinder på ett stumt men väldämpat sätt.

Ställer om bilen i läge sport+ och känner hur chassit både sänks och blir stummare och när motorvägspåfarten ligger framför grillen åker gaspedalen ner i golvet och den stora mjuka limosinen existerar inte längre.

Maffigt att känna den 1840 kg tunga (tjänstevikt) bilen skjuta iväg medan motorn ylar i kapp. 0-100 är över på 4,6 sekunder och allt sker väldigt kontrollerat tack vare 4Matic-fyrhjulsdriften, automatlådans snabba växlingar och chassit som hela tiden bevakar vägen och justerar dämpningen.

E43 är inget läskigt prestandamonster men den kommer inte heller riktigt till sin rätt på våra fartbegränsade motorvägar eftersom den vid 120km/h fortfarande har kvar en smått outtröttlig iver att få fortsätta accelerera mot hastighetsmätarsiffror som inleds med en tvåa.

Black-Mercedes-AMG

Mercedes-AMG E43: Summering

När jag summerade GLC43 med likvärdig drivlina som denna E43 så var jag inne på att den snålare GLC 350d var ett smartare och billigare val om man körde långt och om AMG loggan bak inte var livsviktig.

Lite så känner jag kring denna E43:a också, drivlinan är verkligen grym, den räcker gott och väl för de flesta men morret är svårt att INTE locka fram vilket i sin tur resulterar i täta och dyra mackbesök.

En E350d med luftfjädring, 4Matic, 9-stegad automatlåda och AMG exteriörpaket börjar på drygt 100' lägre 601.800:- men jag har inte testat denna V6 diesel ännu så jag vet egentligen inte om dess höga dieselvrid på 620Nm kan mäta sig med E43:ans morrande bensinare?

Skulle jag ändå beställa en E43:a till mig själv så hade den precis som min provbil varit svart och jag skulle även beställt allt krom som gick bara för att få till den riktigt klassiska AMG looken.

Kommentera gärna! Gillar du t.ex. den diskreta E43 looken? Skulle du välja E350d före E43? Är Svart den enda rätta AMG kulören? ;)

Läs gärna mina andra inlägg taggade med #Mercedes.

2 Besökare har kommenterat :
Anonym sa...

Hej, har precis köpt en serenitgrå E43 med det mesta i utrustningsväg. Lämnade en Audi S6 2015 i inbyte som var max-utrustad så jag förlorade massor med pengar men är ändå nöjd med bytet, ja faktiskt mer än nöjd. E43 känns säkrare att köra, mycket bättre styrkänsla där S6 var totalt okänslig genom slö elektro-styrning. E43 teknik-utrustning fungerar också, S6-an var sisådär. Har inte hittat något att vara missnöjd med så här långt. Använder inte massagestolen så mycket men det aktiva sidostödet var överraskande bra (stödet pumpas upp automatiskt på ena sidan vid kurvtagning). Mycket förtjust i displayen med programmerbar instrumetbräda, bra designalternativ. Måste dock erkänna att jag saknar S6 V8-ljud (dock högtalarförstärkt), tycker V6-motorns ljud lite tunnt i E43.

FixarFarsan sa...

Tack för kommentaren, det var kul att höra om ditt byte från Audi S6 till AMG E43. Jag har även testat den större AMG E63s (länk) men tycker ändå E43:an är väldigt "lagom" och räcker långt. Håller dock med om ljudet, V6:an hade gärna fått råma lite mer i E43!