Testad: Skoda Kodiaq (TDI 190)

Skoda Kodiaq - Denna högbyggda, fyrhjulsdrivna, 7-sitsiga bil som i princip alla Svenska biltestare och biltidningar hyllat har nu även blivit testad av mig.

Dragvikt-Skoda-Kodiaq

Skoda Kodiaq TDI190 DSG7 4x4 Business

Så heter provbilen och har alltså en 190hk/400Nm stark diesel under huven som driver på alla fyra hjulen via DSG7 och Haldex Gen5.

Kodiaq karossen är stor och hög men samtidigt smidig och har fina skarpa linjer som jag personligen gillar "skarpt".

De kilformade Skoda baklysena sitter även på nya Suberb och helt nya Octavia men de passar lika bra på denna 4,7 meters SUV. Ja, Kodiaq's exteriör känns faktiskt mer som en SUV än en "crossover".

Jag gillar även de plastiga skärmkanterna på Kodiaq och att samma svarta plast följer runt hela bilens nederkant. Ett förnuftigt val av Skoda eftersom alla Svensksålda Kodiaq's kommer vara fyrhjulsdrivna och därför kan komma att köras lite utanför vägen. Vet man att man kommer köra mycket "offroad" finns både offroad-program samt hasplåtar som ytterligare tillval.

Skoda-Kodiaq-Business-TRIGLAV

Ambition, Style och Business

Kodiaq har två utrustningsnivåer, ambition och style. Till båda dessa kan man välja dragpaket men businesspaket kräver att du valt style.

Hängde du med? Ambition -> Style -> Business och dragpaket går att välja till alla tre (kostar 13.500:- till ambition och 11.500:- till style).

Provbilen hade extrautrustats med 19" stora tillvalsfälgar med namnet TRIGLAV, original är 17" och i style växer de till 18".

Skoda-Kodiaq-Business-Alcantara-Klädsel

Grundpris Kodiaq TDI190

Provbilen var alltså en TDI 190 som i Ambition nivån kostar 317.900:-, i style 333.300:- och som business börjar den på 347.200:-.

Redan i Ambition har bilen det mesta man behöver. T.ex. den tåligare DSG7 lådan DQ500 (läs mer i mitt separata DSG-inlägg), fyrhjulsdrift, automatisk klimatanläggning, stereo med 8 högtalare och 8" touchskärm samt alla säkerhetsfunktioner man behöver.

Nivån Style ger bl.a. mer krom på utsidan, full LED, interiörljus som går att ändra, 18" fälgar istället för 17", utökad keyless som även stödjer dörröppning och inte bara start samt lite sportiga designelement.

Business ger t.ex. läder och alcantaraklädsel, bränslevärmare (!), mer toning på bakrutorna, 3-Zon Climatronic luftkonditionering och större stereo med både centerhögtalare och subwoofer.

Även om man kryssar i alla ovan paket så blir Kodiaq fortfarande bara hälften så dyr mot en likvärdigt utrustad Audi Q7 (läs mitt test) men Q7 har såklart mycket mer SUV-muskler och ger mer "status".

Baksäte-Skoda-Kodiaq

Gigantiskt Baksäte - På Längden

Baksätet är STORT i Kodiaq. Om jag sätter mig bakom mig själv så finns det 15-20 cm luft mellan mina knän och framsätets baksida.

Kodiaq-7-sits-test

7-Sits Kostar Extra + Lägre Dragvikt

En 5-sitsig Kodiaq har en maximal dragvikt på 2,5 ton. Köper man till extrasätena för 5.900:- så sänks dragvikten till 2 ton jämt.

Både bagageutrymme, baksäte och tredje sätesraden är snarlika som i referensSUVen Audi Q7.

Test-Kodiaq-TDI190

Bakom Ratten På Kodiaq TDI190

Bakom ratten på Kodiaq så känner man sig som en SUV-förare men bilen är ändå lätt att hantera och den är smidig när det blir trångt eftersom den har en kantig kaross och inte riktigt har full SUV-bredd.

Provbilens TDI 190 motor gav däremot ingen SUV-knuff utan drivlinan känns mer som en effektiv crossover, ingen jättekick vid kickdown alltså och 0-100 tar 9 sekunder. Fördelen med "lagom" effekt under huven är att bilen istället går riktigt snålt. Mina tester stannade på 7,7 liter/100km och trots att det är mycket högre än faktabladets 5,7 så är de äkta siffror med flera kickdowns och en del stadskörning.

Kodiaq chassit var åt det mjukare hållet vilket gav bra komfort men även en något svajig bil om man väjer snabbt i hög fart. DCC finns som tillval för 8.900:- och jag skulle gärna prova en Kodiaq med detta aktiva chassi som vid tidigare tester har imponerat på mig (tyvärr finns inte äkta luftfjädring som tillval ens).

Summering: Den Förnuftiga SUV:en!

Skoda Kodiaq är verkligen den förnuftiga SUV:en. Den har den stora feta SUV-karossen, de rymliga innerutrymmena men saknar SUV-priset och du slipper bli beskylld för att vara områdets klimathot.

Läs mer i mitt bloggarkiv under #Skoda, #SUV eller #Biltester.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

2 Besökare har kommenterat :
Anonym sa...

Vilken färg är det på bilen du testat. Kan inte hitta denna gröna färg på Skodas hemsida, men Business Grey har i visst ljus en grön ton.

FixarFarsan sa...

Färgen på provbilen ska vara den som heter "Lava Blue Metallic". Business Grey är annars en väldigt snygg grå färg som jag själv hade valt..