Min presskontakt på Renault fick fria händer att ta fram ett par roliga testbilar och den första blev en Elbil - Nya uppgradera ZOE.
Renault ZOE - Exteriör
Personligen gillar jag inte elbilar som är designade som UFO'n men denna ZOE är inget UFO. Tvärtom, den ser ut som en helt vanlig liten modern Renault.
I denna BOSE edition och snygga gråa kulör (min favoritfärg på bilar) är den enligt mig en RIKTIGT fräsig, stilren och snygg liten bil.
Att laddning sker framtill under Renault-loggan i fronten gör den än mer stilren eftersom man då slipper extra luckor på karossidan men att baklysena är lite blå, det fattar jag inte riktigt poängen med! :)
Renault ZOE - Stolar, Interiör & Utrymme
Insidan är lika trevlig visuellt! Provbilen hade snygga skinnstolar och hela insidan var städad (alltså inget futuristiskt mambo-jambo).
Baksätet var klart användbart bakom mina 186cm och om man ska hämta hem en barncykel fäller man baksätets ryggstöd (ej delbart) och lastar utan problem in kartongen.
Man sitter lite högt upp i framstolarna men man vänjer sig och även om körställningen inte är den absolut bästa så trivdes jag bra.
Renault ZOE - Att Köra Elbil
Nu kommer det bästa med bilen! Att denna nya ZOE med sitt större 41 kWh batteri har fått ordentligt med räckvidd. Reklamen säger UPP TILL 400 km men i praktiken är 300 km en mer realistisk maximal räckvidd.
Jag körde ZOE ett gäng dagar runt om i Stockholm utan att ladda den och kan konstatera att dess batterimätare är väldigt pålitlig. Alltså att km går ner i samma takt som man kör dem, ja så länge du kör snålt..
Du påverkar i stor grad själv HUR långt du kommer genom att köra lungt och alltid nyttja ECO-läget som gör bilen rejält slöare och håller igen acceleration samt kylan på AC. Motorbromsa in mot korsningar är en bra sak som laddar batterierna (fast det gör även inbromsningar men acceleration kostar sedan mer så försök att inte stanna helt) och "segling" sänker förbrukningen från 8-10 kW till 4-5kW när man kör i jämn fart (segling kallar jag när du i jämn fart precis ger så mycket gas att farten inte minskar).
Stänger man av ECO så blir ZOE som en liten GTI, fast varken stolar eller chassi är gjort för race så jag hade ändå mest ECO aktiverat. Även i ECO så accelererar ZOE snabbare än de flesta andra småbilar och känns inte som en tung elbil (tjänstevikten är låga 1,5 ton).
Elmotorn ger maximala 68hk och 225Nm men eftersom du har vridet direkt så känns en elbil ändå riktigt rapp iväg.
Nyckellösa Kräver Lite Träning
Provbilen hade ett nyckellöst system som skötte låsning automatiskt när man gått ifrån bilen. Upplåsning gjorde man genom att trycka på en liten knapp på de främre handtagen (eller främre var onödigt att skriva eftersom bakdörrarna inte hade riktiga "handtag").
Vi kom inte riktigt överens på en vecka men det fungerar säkert när man lärt sig prata bättre Franska. För mig hände det flera gånger att bilen vägrade låsa upp när jag tryckte på handtagets knapp, trots att bilen fått låsa automatiskt.
Surrande UFO-Ljud Som Standard
En annan detalj jag retade mig lite på var att bilen hade ett "UFO-ljud" utanför bilen när man körde iväg, ja för att varna fotgängare. Trams tycker jag, en elbil ska vara helt tyst.
Detta UFO-ljud stängde jag av vid varje start via en knapp till vänster om ratten men jag hade såklart helst velat slå av funktionen helt via bilens menyer.
Välj 15" Fälgar För Bäst Räckvidd
Provbilen hade 17" fälgar som VERKLIGEN passade den gråa bilen men vill du få bäst räckvidd ska du skippa dessa snyggingar och rulla på de mindre 15" fälgarna istället. En fulare look men 25km bättre räckvidd!
Räckvidden påverkas även mycket av hastigheten, värme och AC som jag redan varit inne på. Här nedan en liten jämförelse:
17" fälgar, 130km/h, full AC tar dig max 140 km på en laddning.
15" fälgar, 50km/h, avslagen AC tar dig upp till 380 km på en tank.
Renault ZOE - Laddning
Säg att du pendlar 10 mil om dagen, då kan du ladda ZOE hemma via ett vanligt 230v uttag under natten, se ovan. Full laddning från 0% till 100% tar dock 25 timmar via ett 10A säkrat uttag.
Pendlar du längre bör du ha tillgång till ett motorvärmaruttag även på jobbet för att kunna fylla på ström medan du jobbar.
Jag "roade mig" en eftermiddag med att leta passande snabbladdare i norra Stockholm och hittade en vid Upplands motor, där de laddar sina demobilar. De andra två jag besökte innan fungerade inte.
Med Typ2 snabbladdare (22 kW/32A) tar 0-100% laddning 2 tim 40 min (läs mer om de olika laddningskontakterna för elbilar)
Renault ZOE - Ekonomi
ZOE 41kWh kostar i grundversionen LIFE 324.900:- men finns även med mindre 22kWh batteri för 299.900:-.
Båda dessa priser inkluderar köpet av batteriet för 80.000:- men vill du istället hyra batteriet så drar du av engångssumman och betalar istället en månadsavgift som varierar beroende på hur mycket du kör.
Provbilen var en BOSE och har ett grundpris med batteri på 359.900:-.
ZOE har en årlig skatt på 360:- men första fem åren är skattefria.
UPDATE: Eftersom ZOE kvalar in som "supermiljöbil" så får du som privatperson tillbaka 40.000:- från staten om du köper en ny ZOE.
Renault ZOE - Summering
Jag gillade nya uppgraderade ZOE. Tack vare det större batteriet så fick jag aldrig räckviddsångest och bilen var dessutom både kul att köra och titta på samt att den gick att nyttja precis som vilken annan småbil som helst, ja så länge man höll sig på hemmaorten d.v.s.
Att snabbladda sin elbil "på stan" är fortfarande lite bökigt och osäkert tycker jag och eftersom ZOE inte har samma monsterladdning som t.ex. Tesla så ger man sig inte iväg på längre semesterresor.
Läs gärna mina andra blogginlägg taggade med #Biltest eller gå direkt till kategorin #Elbil där du hittar mina andra el/hybridtester.