Jag har kallat dem fuskare, nästintill hatat dem när de dundrar förbi mig när jag kämpar i någon av de jobbiga backarna in mot jobbet inne i Stockholm city.
Nu har jag börjat långtesta en elcykel själv (en separat recension om själva cykeln kommer senare) och är nu alltså själv den där typen som dundrar förbi de där andra hurtbullarna som kämpar sig blå..
5 Mil Iron Man Cykling Varje Dag
I detta inlägg tänkte jag fundera lite högt om det är så att elcykeln faktiskt kan vara det optimala pendlarfordonet för oss i förorten som är trötta på att passa bussar/tåg/tunnelbanor och samtidigt tycker att 5 mil om dagen på vanlig cykel är lite väl mycket iron man..
Missförstå mig inte, när vädret är ok och när din kropp mår bra så är en vanlig lättrullad cykel fortfarande bäst. Men nu i under denna årstid när halsen är lite rosslig, du är tröttare än vanligt, det regnar jämt och mörkret är konstant. Då måste man vara stark mentalt OCH fysiskt för att orka cykla i regn och motvind varje dag.
Elcykeln Som Fick Mig Nyfiken
Ovan ser ni en cykelpendlare på mitt jobb som verkligen gått all-In och satsat på en ny bra pendlarcykel med el-assistans. Faktiskt var det just denna cykel som fick mig att börja kolla runt lite och få kontakt med ett företag som ville låna mig min första långtest-elcykel.
Ovan pendlar-MTB är en fulldämpad modell vilket ger riktigt bra komfort. Dessutom har den rejäla skivbromsar och är utrustad med stänkskärmar som nästan är ett måste just nu. Slutligen satte han i veckan på rejäla, breda dubbdäck som gör att han inte behöver oroa sig för blixthalka utan kan dundra på i 25-30 knyck (där det passar).
Hur fungerar det då att El-Cykel-Pendla?
Så hur är det då att cykelpendla med en elcykel? Jo, det går med en rasande fart och det är lite som att cykla på plan mark hela tiden.
El-assistansen kan du reglera så att du under bra cykeldagar (när du känner dig stark och kry) bara har den inkopplad litegrann eller så har du den på max och trampar på för fullt för ännu bättre fart.
Andra dagar när du inte njuter av cyklingen utan bara vill komma fram så fort som möjligt, då kanske du utnyttjar motorn till max utan att trampa en massa extra.
Hur Mycket Snabbare Är Elcykeln?
Jag har cykelpendlat med en elcykel under ett antal veckor nu och gjort lite mätningar av tiden.
Om jag cyklar sträckan till jobbet (~25 kilometer) på sommarn tar det kanske 60 minuter med racern om man håller sig till cykelvägar med alla deras hinder.
Med Mountainbiken nu vintertid tar det 80 minuter i regn och motvind och ännu mer om det fryser på och du inte har dubbdäck.
Med Elcykeln i turboläge tar samma resväg 60 minuter om man inte trampar alls eller bara 45-50 minuter om man trampar sig svettig.
Nu är min demo-elcykel lite speciell med feta fatboy-hjul som inte har dubbar. Med en mer lättrullad elcykel skulle man säkert kunna kapa tiden ner till runt 40 minuter om man hjälper till med benen.
El-hjälpen gör att du kan reglera assistansnivå efter väder, väglag och din egen dagsform.
Vad Är Viktigt När Man Väljer Elcykel?
Om du funderar på en elcykel, börja då med att provköra en massa olika modeller så att du hittar en grundmodell på cykel som passar just din kropp. Detta gäller alla typer av cyklar och eftersom vi alla är olika sammansatta fysiskt så måste man prova sig fram och inte lita blint på vad någon "cykelexpert" säger. :)
Välj en så lätt elcykel som möjligt med kända komponenter och se till att cykeln har bra skivbromsar eftersom dessa fungerar bra i regn samt att du kommer hålla en mycket högre snittfart med en cykel som dessutom väger ~10kg mer.
Planera redan från början för vinterdäck och någon typ av skärmar och belysning. Vissa elcyklar tar ström till belysningen från stora batteriet.
Jag skulle personligen välja en elcykel med (minst) dämpad framgaffel och där motorn sitter i framnavet och där hela cykeln är byggd från början som en elcykel. Detta ger dig dessutom en cykel där hjulen är vanliga standardhjul och du lär även få en bättre ram på köpet.
Det är även bra om Batteriet sitter placerat så långt ner som möjligt för bästa tyngdpunkt, jag gillar de hojar som har batteriet dolt i den främre delen av ramen som gjorts något grövre.
Om Jag Fortfarande Hatar Elcyklister?
Om jag fortfarande hatar elcyklister? Nej, jag har fattat grejen nu!
Elcykeln fyller en funktion och kan nog bli en bra pendlingslösning för många som har lite för långt till jobbet för en vanlig cykel. Kanske är elcykeln just nu det mest optimala året-runt-pendlingsfordonet av dem alla?
Väljer du en elcykel med endast assistans, som måste trampas fram så slipper du dessutom dyra trafikförsäkringar och att ladda upp batteriet kostar ungefär 0,5 kWh.
Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att byta ut min Aspect 910 MTB mot en nyare Aspect 920 med elassistans, så biten har jag blivit av att testa elcykel just under denna mörka, blöta, kalla årstid.
Elcykelpendling är bra mycket miljövänligare än att pendla med bil och mycket mer "punktligt" än buss/pendeltåg. En vanlig cykel är dock fortfarande mer miljövänligare och ger dig mer motion. Fast om du cyklar dubbelt så ofta tack vare elassistansen, gör det året om och kanske även trampar massa extra så lär du motionera duktigt ändå!
Läs gärna mer om mitt cykelintresse och de kommande inläggen om elcyklar under arkivtaggen #Cykel.