Först vill jag inleda med att säga att en Webasto bränslevärmare är ett av de bästa tillval man kan välja till en bil som ska rulla i Sverige.
Korta Körningar = Tomt Batteri
Men kör man bara korta sträckor efter varje uppvärmning så lär även du rätt snart få leta upp en batteriladdare. Vår #CrossTouran får man ladda kanske en gång per månad under vintern.
Bränslevärmaren drivs av bensin (det vissde du inte va?) i vår bil men bilens batteri matar även bränslepumpen, fläkten i webastovärmaren, cirkulationspumpen för vattnet och så körs bilens kupéfläktar när vattnet värmts upp tillräckligt. .
20 Min Webasto = 20 Min Körning
En bra regel kring Webasto är att man ska köra bilen lika länge som man hade värmaren påslagen.
Jag har justerat maxtiden till 20 minuter innan Webasto stänger av sig och detta innebär att vi kanske kör bilen 10 minuter för lite varje morgon.
CTEK Sense Larmar Trådlöst
Jag brukar hålla koll på batteriets laddning med CTEK Sense Appen (läs mitt test) och den kan även larma när batteriet når en kritisk nivå om du inte är nördig som jag och kollar då och då själv.
Även om det är ett extra moment att ansluta batteriladdaren lite då och då så är Webasto bränslevärmare ändå smidigare än att värma med elsladd då Webaston fungerar helt fristående, eller ja så länge batteriet har tillräckligt med ström d.v.s.