Förra året bloggade jag om inkopplingen av nya Glue Lock 2.0 och låset har nyttjats flitigt av ungarna som inte har någon hemnyckel.
Strax före jul började WIFI HUB att blinka, precis som om internet vore nere men trots omstart så fick den inte kontakt.
Ibland händer det att Glue WiFi HUB står och blinkar av andra anledningar (t.ex. idag 2018-06-05), se längre ner...
GLUE Support
Registrerade ett case hos Glue Support och fick sedan utförliga guider om hur man kunde nollställa wifi hub.
Det jag t.ex. inte visste var att dioden i fronten även var en knapp som nollade HUB:en om man höll den inne i över 10 sekunder.
Hade innan supportkontakten redan provat "RESET HUB" inne i appen utan att få igång den.
Dubbla Factory Reset
Hur jag än nollade eller gjorde factory reset så vägrade HUB:en att få kontakt med internet, trots att jag fick upp menyn där man valde SSID och matade in WIFI password.
Supporten skrev även att i vissa sällsynta fall måste man först göra hubben strömlös i 1 minut, sedan köra dubbla factory resets efter varandra (alltså hålla in dioden i fronten först en gång, sedan en gång till när lampan börjat blinka långsamt).
Hårdvarufel & Utbyte
Efter mängder av tester och nollställningar så kom vi fram till att det måste vara ett hårdvarufel. När den nya HUB:en kom i brevlådan bara ett par dagar senare så fungerade den som en dans.
Så, prova RESET men fungerar det inte efter 3-4 försök så är det bara att be om en ny så länge du har garanti. Via WIFI hub kan du öppna dörren på distans, en mycket bra funktion som du kommer ha nytta av en vacker dag.. TRO mig! :)
UPDATE 2018-06-05
Glue och deras WiFi Hub nyttjar Microsofts molntjänst Azure som idag (startade redan igår kväll) har problem och därför står min och säkert din WiFi Hub just nu och blinkar men låt den stå och göra det. Så fort felet är löst så kommer den hoppa igång igen automatiskt och då kan det hända att du även får lås/upplåsningsnotiser från tiden då Azure legat nere.
När du ändå är här och läser, kika gärna på mina andra blogginlägg som är taggade som #SmartaHem.
Tack för detta! Jag skaffade nytt modem + router idag så jag var tvungen att koppla om hubben, och Glues egen FAQ var inte till någon nytta. Först när jag hittade detta inlägg kunde jag lösa problemet.
Tack!
Kul att höra att gamla blogginlägg som detta kommer till nytta!