En kompakt, högbyggd liten Skoda Karoq med trecylindrig motor på 115 hästar och 6 växlad manuell låda. Detta är testbilen som jag under rekordlång tid har testat och nu alltså tänkte summera!
Skoda Karoq - Exteriör & Priser
Har sagt det ett tag nu, men Skoda har verkligen fått till en mycket tilltalande design på sina nya modeller anser jag och detta gäller även lilla Karoq.
Karoq är en kompakt liten (4,34 m lång) crossover med utmejslade linjer och är i princip fri från "nonsensdesign" (alltså massa extra linjer å kurvor bara för att göra karossen mer "spännande" om ni förstår vad jag menar?).
Den nedre delen av karossen är inte lackerad och detta syns inte på en mörk bil men det kan vara bra att känna till om man väljer den snyggaste Skoda färgen just nu, Skoda Steel Grey (läs mer).
Vill du ha samma coola LED varselljus som på min testbil så måste du välja den dyrare utrustningsnivån Style (Ambition heter den lägre instegsnivån). Även blinkers framtill blir då en smal linje precis intill varselljuset, väldigt snyggt och lyser även mycket effektivt.
Grundpris
En framhjulsdriven Karoq med manuell sexväxlad växellåda och bensinaren på 115hk som drivkälla börjar på låga 215.600 kronor.
Vill man ha fyrhjulsdrift får man snällt välja 150 hästarsdieseln med antingen manuell låda eller med sjuväxlad DSG. En sådan i Style och DSG börjar på 313.700:-.
Hög Släpvagnsvikt
Provbilen var alltså en framhjulsdriven sak med 115 hästars motor men eftersom bilen bara väger 1437 kg (tjänstevikt) så har Skoda lyckats få släpvagnsvikten till imponerande 1614 kg och då pratar vi med vanligt B-körkort. Detta är ~200 kg mer än många andra bilar!
Skoda Karoq - Baksäte
Om släpvagnsvikten imponerade så måste jag säga att jag blev minst lika imponerad över baksätets utrymmen och de smarta funktionerna längre bak i bagaget.
Med förarstolen inställd för 186 cm förare så fanns det 10 cm kvar mellan mina knän och förarstolens baksida när jag satt bakom mig själv. Detta var lite otippat med tanke på hur liten bilen känns på utsidan.
Skoda Karoq - Bagageutrymme
Bagageutrymmet har ett smart insynsskydd som åker upp ihop med den elektroniska bakluckan. Baksätets ryggstöd kan man fälla en och en som i en minibuss men fäller man alla tre får man inte ett helt jämt lastutrymme. Glömde att testa ifall bagagerummets golv gick att höja så att det kom i samma linje som de fällda ryggstöden.
I bagageutrymmet fanns fungerande krokar som höll i matkassarna och även små "kasstöd" som man tryckte fast i mattan och dessa höll matkassarna duktigt still när man gjorde rondelltester på vägen hem.
Skoda Karoq - Förarplats & Körglädje
Förarplatsen i Karoq är ruggigt clean och det finns många dyrare bilar idag som inte kommer upp i Karoq's stilrena interiör.
Ratten är också städad och håller man den kvart i tre så kan båda tummarna reglera radio och menyer med två rullar som man trycker in för att välja.
Min testbil startades manuellt med nyckel men den elektroniska handbromsen lossade på sig automatiskt.
Den lilla motorn på en liter (115hk/200Nm) var åt det svagare hållet precis vid starten och ettan kändes lågt växlad. Det hände under de första dagarna att jag fick tjuvstopp när jag försökte krypköra med tvåan på väldigt låga varv. Väl ute på "rull" så fungerade 115 hästaren perfekt och jag saknade inte kraft, inte ens när alla säten hade passagerare. Den sexväxlade växellådan hade tydliga lägen och var lättjobbad. Enligt faktabladet toppade provbilen 187 km/h och sprinten 0-100 tog 10,5 sekunder.
Chassit var mjuk och bekvämt. Farthinder gungades skönt över men det mjuka chassit i kombination med en lätt bil kunde ge lite svajig känsla på motorvägen när vinden kom med dunder å brak från sidan eller när man bytte fil samtidigt som vägen svängde.
Hela upplevelsen bakom ratten var ändå väldigt positiv. Karoq är en grymt smidig och lätt bil att hantera. Man sitter högt och ser var den kantiga karossen slutar i alla ledder och man har även trevliga parkeringsvarnare till hjälp som aktiveras automatiskt även framtill vid låg fart.
Bilens övriga assistenter i form av radarassisterad farthållare och assistent för att hålla bilen mitt i filen fungerade även de förträffligt precis som på dyrare bilar. Även radio och NAV var väldigt smidiga och logiska att jobba med och den skarpa mediaskärmen kändes lyxig med sin meny som gled fram när handen närmade sig.
Bensinförbrukning
Totalförbrukningen under min långa testperiod slutade på precis 6 liter per 100km och det var en mix av snabb motorväg och korta turer. Något mer än de deklarerade 5,3 vid blandad körning men ändå skapligt snålt med tanke på att det inte var någon direkt ECO körning.
Skoda Karoq 115hk - Summering
Väljer man den snygga grå solidlacken och bara väljer nivå style, dragpaket, webasto (läs mer) och en något bättre stereo så hamnar man på runt 260'. Kryssar man i ännu ett par kryss så är man farligt nära 300' och då börjar det kännas lite mycket för en framhjulsdriven manuell bil med bara 115 hästar. Lite synd att fyrhjulsdriften endast finns till 150 hästars dieseln då framtiden för dieslar är lite osäker just nu.
Men provbilen med sin lilla kamin under huven gjorde ändå ett mycket bra intryck hos mig. Den var komfortabel och smidig att hantera och bjöd på otippat bra utrymmen i kombination med en väldigt tilltalande design inuti bilen samt logiska funktioner.
Givetvis är det kul om du kommenterar detta inlägg och säger vad just DU tycker om modellen, att den bara är framhjulsdriven eller något annat som du tänker på nu..
Kika gärna i arkivet på mina många andra #Biltester eller varför inte snöa in på mina tidigare inlägg taggade med #Skoda.