Guide: Köpa Rätt Cykelhjul Till Racer/MTB/CX

Att köpa en ny cykel är oftast en rätt rolig resa från det att du börjar fundera på en ny cykel tills den står hemma i cykelförrådet.

Men att köpa en extra uppsättning cykelhjul till den nya cykeln kan vara en jobbig djungel att ta sig igenom.

Cykelhjul-Guide-Shimano-Navhål-Stickaxel-QR-XD-Body

Lärt Mig Den Hårda Vägen Själv

Jag tänkte därför i detta blogginlägg gå igenom allt du behöver kolla upp INNAN du beställer de där snygga hjulen som du hittat på nätet och som faktiskt VERKAR passa just din cykel.

Shimano-QR-5x135

Framhjul

Framhjulet är oftast den enklaste att köpa rätt. Börja med att kolla höjden på dina gamla hjul. En racer har i princip alltid en 28" fälg medan MTB har 26", 27,5" och 28".

En Racer med fälgbroms/v-broms och äldre MTB har oftast en 5mm tjock axel och framfälgens navbredd är 100mm brett. Fastsättningen på racer sker med snabblås eller quick release och dessa framhjul kallas därför ofta QR 5x100.

Nya MTB/CX/Gravel av lite bättre märke verkar numera helt ha gått över till stickaxel, en 12 eller 15 mm tjock axel men framfälgarna har fortfarande ett 100mm brett nav. Bilden längst upp i inlägget visar min cyclocross med just 15mm tjock stickaxel och ett 100mm brett nav fram.

Närmast ovan visas en racerfälg med 5mm axel, QR och skivbroms med centerlock infästning (läs mer).

Se även underrubriken om bromsar och däck lite längre ner.

Ekrar & Vikt

Vissa fälgar har bantats väldigt mycket på antalet ekrar så är det såna lättviktare du tänkt köpa så kolla då upp att de klarar bära din egen vikt ihop med cykelns vikt.

Stickaxel-142x12

Bakhjul

Bakhjulet är svårare eftersom det finns minst två olika bredder på navet och en uppsjö av olika kassetter/växlar idag.

En vanlig racer samt äldre MTB har oftast ett 135mm brett baknav med 5mm tjock genomgående axel och quick release/snabblås. Dessa kallas ofta för QR 5x135.

På nyare MTB/CycloCross/Gravelbike samt vissa nya Racercyklar med skivbroms sitter numera en genomgående stickaxel, oftast är denna 12mm tjock och baknavet är då antingen 135 eller 142mm bred.

Till nya bakfälgar med 135mm nav följer det ofta med små distanser/brickor så att de även passar en cykelram byggd för 142mm baknav så dubbelkolla detta om det är aktuellt för just dig.

Det var lite om bakhjul, men se även underrubriken om kassett, bromsar & däck lite längre ner.

Shimano-11-delat-vs-SRAM-XD-Baknav-Kassett

Växlar/Kassett

Shimano eller SRAM är de två klart vanligaste bakväxlarna och deras kassetter lossas (läs mer om hur) på i princip samma sätt men en Shimano-kassett passar inte på en fälg med ett SRAM SD frihjulsnav så var extra noga med att kolla detta.

Ovan ser du vanligt Shimano/SRAM nav för 11 delad kassett närmast i bild och ett SRAM XD frihjulsnav längst upp i bild.

För att hitta rätt direkt så skulle jag rekommendera att du lossar växelkassetten på ditt gamla bakhjul och dubbelkollar hur frihjulsnavet verkligen ser ut samt läser av modellnummer OM du tänkte flytta över kassetten.

Ska du köpa helt kompletta nya hjul får du helt enkelt beställa frihjulsnav + ny kassett som matchar din kedja och ditt framdrev, ja det skiljer på kedjor också..

Bakfälgar med 142mm nav är de som oftast används till cyklar med de nya 1x11 eller 1x12 kassetterna.

Bromsskivor-Centerlock-IS-6-bult

Bromsar

Har cykeln bromsskivor så måste även dina nya fälgar ha stöd för dessa, låter övertydligt men det är lätt att bli blind när man letar fälgar och så vips har man beställt fälgar utan tillägget DISC.

Infästningen av bromsskivan på fälgen sker idag på två olika sätt. Antingen via Centerlock eller IS (6-bultar med TX-25 torx).

Vill du kunna använda hjulen till olika bromsskivor, köp då en fälg med centerlock och komplettera med en IS adapter.

Ovan bild visar centerlock infästning till vänster och IS till höger.

Cykeldäck-Bredd-CX-Gravel-Racer

Däck

En racer rullar i princip alltid på 28" hjul och gamla MTB på 26".  En 29" MTB har vanliga 28" fälgar fast med högre däck som bygger upp hjulens yttre omkrets till 29". Det finns även en mellanstorlek på 27,5" som i princip alltid sitter MTB.

Ram och framgaffel på cykeln är de som bestämmer maxbredd på däck så mät noga hur mycket plats det finns.

Att köra Tubeless är hett just nu och många skriver därför tubeless-ready på sina cyklar/fälgar men du kan även konvertera dina gamla vanliga fälgar till tubeless. Dock fattar jag inte vitsen med hela tubeless-hajpen men så är jag inte heller en skogsmulle längre..

Tubdäck finns på både racer och cyclocross och dessa ska limmas på specialfälgar anpassade för just tubdäck. Dessa tubfälgar har en mycket längre fälgkant än fälgar för kanttrådsdäck.

Mäta-Cykelfälg-Bredd-Nav

Summering

Faktiskt inte så rörigt om man SJÄLV tar reda på ALL fakta först.

Mät, notera ner alla nummer du hittar och ta inget för givet när du beställer nya hjul på nätet. Står det inte i klartext att det är 12mm stickaxel och SRAM XD nav så är det inte det. På många fälgar står det att de klarar både Shimano och SRAM men detta är inte samma sak som SRAM XD så var väldigt noga.

Ett skjutmått är nästan ett måste när du mäter t.ex. navbredd. Lägg hjulet på golvet och stick in skjutmåttets "bottenspets" i hålet. Med samma skjutmått mäter du även bäst axeltjocklek och hur mycket plats i gaffel/ram det finns för bredare däck.

Hoppas du hade någon nytta av ovan, dela gärna artikeln eller kommentera via knapparna/ikonerna nere till vänster under inlägget.

Du hittar även alla mina andra cykelinlägg i bloggarkivet under taggen #Cykel så ta gärna en titt där också när du ändå är här. Där kommer du snart hitta inlägget om mina nya kanttrådshjul som jag beställde efter att ha gjort allt detta som jag i detta inlägg skrev om!

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

4 Besökare har kommenterat :
Anonym sa...

Håller med dig, det är en djungel att köpa reservdelar till sin cykel. Nu har jag cresent så kan mest tala för det men har förstått att det är likadant hos alla.

Man får först läsa på, skruva sönder och titta, skruva ihop allt igen, beställa, skruva sönder och byta. Om det nu är så att man inte har en reservcykel under tiden eller man som jag vill ladda upp med lite reservdelar eftersom det är bra o ha.

/jocke

Anonym sa...

Rörigt med alla olika saker man måste ha koll på kring cykelhjul. Tack för en bra summering, lärde mig flera nya saker!

Anonym sa...

Tack för en tydlig och bra artikel! Du verkar blanda ihop fälg och nav ibland, fälgen sitter ju längst ut på hjulet och är knappast 135 mm bred, men man förstår ju vad du menar ändå.

FixarFarsan sa...

Roligt med en kommentar på detta gamla cykelinlägg! Du har rätt, det blev lite mycket fälg, nav och mått så jag slarvade med begreppen - Tack för korren, har justerat och tror det stämmer bättre nu! Glad midsommar!