-->

Test: VW Caravelle TDI 204 DSG7 4Motion

Volkswagen Caravelle TDI 204 DSG7 4Motion är nu ordentligt testad av mig samt min testpatrull. Det korta testresultatet är att jag inte blev besviken, den långa versionen kommer här nedan.. ;)

Caravelle-204TDI-4Motion-TestCaravelle-Lång-Hjulbas-Test-Chestnut-Brown-Metallic

Caravelle - Exteriör & Ekonomi

Test-Caravellen var en "Comfortline" och hade den långa hjulbasen på 3400mm (+40cm), 4Motion fyrhjulsdrift samt DSG7-låda och hade därför ett grundpris på 459.440:-.

Min lånade Volkswagen Caravelle var lackerad i den snygga mörka kulören "Chestnut Brown Metallic" ´(+7840:-) och ihop med tonade rutor, stilrena 17" fälgar så såg den riktigt exklusiv ut.

När vi ändå rabblar lite fakta så väger denna lyxiga familjelimousine 2500kg (tjänstevikt), den mäter 5,04 meter på längden men skall enligt faktabladet endast dra låga 6,7 liter diesel per 100km vilket i sin tur ger en årsskatt på 4492:- (beräknad på 176 g/km).

En Caravelle som registreras efter 2018-07-01 åker tyvärr på den nya straffskatten Malus (läs mer i mitt andra inlägg) och detta innebär att årsskatten istället blir 10531:- under bilens första tre år.

Caravelle är den "mellandyra" versionen av Volkswagens riktigt stora minibussar. Multivan är en nivå dyrare medan Transporter Kombi är den billigare som i samma karosstorlek, hjulbas och drivlina som min lånade Caravelle har ett grundpris på 366.080:-.

Köra-Caravelle-TDI204-4Motion

Caravelle - Bakom Ratten

Nu när vi har rett ut lite mått, priser och sånt så är det dags att kliva upp i förarstolen, fälla ner samt justera in armstöden.

Man sitter bekvämt och högt i Caravelle. Man har perfekt sikt framåt genom den stora vindrutan och bakåt tack vare backkamera och de stora ytterbackspeglarna.

Jag startar 204 hästarsdieseln (med 450 Nm i vrid), jag drar ner växelspaken till Drive, ger lite gas, bilen "tvekar" något innan den stora bussen börjar rulla. Ute på vägen känns drivlinan härligt effektiv och 4Motion ger lite extra stabilitet även i torr väderlek.

Det som också var överraskande positivt var att förbrukningen efter en testvecka stannade på låga 7,5 liter/100km. Nöter man mycket motorväg och håller jämn hastighet under 100km/h så är det inga större problem att komma ner i 7 liter diesel per 100km vilket ger lång räckvidd per tank (runt 110 mil).

Caravelle är även överraskande lättkörd och man har en grym överblick över trafiken eftersom man ser över vanliga personbilar.

Jämfört med t.ex. Sharan så känns dock Caravelle som en äkta buss och man kör den därför i ett klart lugnare tempo runt rondeller och i stadstrafik. Ute på motorväg trivs den däremot i högre farter och går som ett tåg, speciellt i den långa versionen med 4Motion.

Efter 100 mil i förarstolen så kan jag även konstatera att stolarna är gjorda för riktigt långa dagsetapper.

Caravelle-Ihopfälld-Bakre-SoffaCaravelle-Insteg-Elektriska-Skjutdörrar

Caravelle - Sittplatser & Bagage

Provbilen var 8-sitsig och rad 2 + 3 kunde relativt enkelt lyftas ut (dock vägde de en hel del). Soffan längst bak kunde även vikas ihop och tryckas upp mot rad två när den inte behövdes men även med 8 åkande kunde man lätt lasta in en dubbelvagn.

De elektriska skjutdörrarna fungerade bra och kunde öppnas med fjärren eller via knappar från framsätet. Insteget till rad 3 var också gjort för dagligt nyttjande av alla sittplatser.

Jag gillade även möjligheten att kunna gå mellan de två separata framstolarna, denna möjlighet ger lite av en husbilskänsla.

En liten sak jag saknade i baksätet var möjligheten att kunna luta ryggstödet mer bakåt, det kan man göra i t.ex. Sharan och Touran.

Caravelle-Elektrisk-Baklucka

Caravelle - Baklucka = Regnskydd

Jag öppnar den elektriska bakluckan och sätter mig där bak för att summera veckan ihop, under det fina regnskyddet som bildas av bakluckan.

FixarFarsan-Bygger-Caravelle

Caravelle - Summering

Jag är helt såld på denna typ av större multifunktionsfordon då de klarar av ALLT i barnfamiljsvardagen. De hanterar även större transportuppdrag nästan som en skåpbil och fixar vid behov även enklare camping/husbilsuppdrag (läs mer).

De gör dessutom allt detta utan att dra några större mängder bränsle och du sitter dessutom bättre än i en vanliga mindre minibuss.

Volkswagen Caravelle är dessutom riktigt snygg att titta på och mitt personliga val hade nog varit den korta hjulbasen (just för att den blir lite snyggare då) med manuell låda, 150hk diesel och 4Motion. Hade valt ovan gråa kulör och bl.a. skippat vänster skjutdörr för att få en ännu mer clean vänstersida på bilen. 18" Fälgar och sänkning skulle även de "höja" bilens utseende ytterligare.

Läs gärna mina många andra tester av bl.a. äldre Caravelle med bensinmotor, Multivan, campingbilen California, våra olika Touraner och Sharan samt Alhambratester under arkivtaggen #Minibuss.

2 Besökare har kommenterat :
Håkan sa...

Trevlig rapport.
Du skriver att de går att ta ut både rad 2 o 3 i bilen. Men går de tex att spara en stol eller soffan på andra raden? Hoppas du förstår frågan.

FixarFarsan sa...

Tack Håkan! På rad två sitter lösa säten så de kan du plocka bort em och em eller lämna en gång i mitten tom.

Soffan längst bak kan du vika in mot mittenraden så du får mer lastutrymme eller som jag gjorde lyfta ut helt för att kunna sova raklång där bak.

Soffan kan nog inte flyttas fram till rad två, men det var nog inte så du menade?