-->

Nya Skatteregler för Bilar Registrerade Efter 2018-07-01

Har de senaste åren haft MÅNGA bra bilsnack med diverse folk kring "vilken motor man ska satsa på när man köper ny bil" och nu efter 2018-07-01 så blir det kanske lite lättare att svara på den frågan..

Bonus-Malus-Systemet

Skattesystemet ändrades nämligen radikalt igår och det nya sättet att straffbeskatta smutsiga bilar (och subventionera rena) har döpts till bonus-malus systemet.

Malus är latin och är raka motsatsen till bonus, också latin.. :D

Bonus-Malus systemet påverkar nästan alla fordon som du får köra med behörighet B, som är av fordonsår 2018 (årsmodell som vi gamla säger) och som registrerats efter 2018-07-01.

Malus (läs förhöjd straffskatt) är aktiv under de tre första åren efter registrering, därefter återgår skatten till det normala.

Nya-Skatteregler-2018-07-01-Bilar-Elbilar-Diesel-Bensin-Hybrider

Subvention (Bonus)

Alla fordon som släpper ut mindre än 60 g/km premieras med en "bonus" som ger dig 60.000:- tillbaka av inköpspriset OM bilens utsläpp är 0 g/km (en s.k. "klimatbonusbil").

Lite som gamla supermiljöbilspremien på 40.000:- alltså men nu är rabatten större samtidigt som utsläppskravet är högre eller lägre om man så vill.

Bonusen minskas sedan i takt med att grammen ökar upp till 60 g/km där bonusen stannar på 10.000:-. Nya gasbilar får en fast bonus på 10.000:- medan E85 bilar blir helt utan bonus.

Bonusen betalas ut senast 6 månader efter registrering och uppgår till max 25% av bilens pris.

Alla Bilar Får Grundskatt på 360:-/år

Alla bilar får en grundskatt på 360:-/år. Detta innebär att inga nya bilar blir helt skattebefriade (vissa siter skriver att elbilar får 0:- i skatt med nya systemet men detta stämmer alltså inte, utan alla bilar har en grundskatt på 360:- oavsett drivkälla).

En ren elbil som t.ex. ovan Renault Zoe (länk till mitt test) blir nu 60.000:- billigare att köpa och kostar därefter 360:-/år i skatt.

Ny Skatt På Bensinbilar

En riktigt snål bensinbil som släpper ut 95 g/km eller mindre får en total årlig skatt på låga 360:-.

Varje gram utöver 95 gram straffbeskattas med malus-systemet och släpper bilen ut mer än 140g ökar skatten ytterligare per gram.

Mellan 96 och 140 kostar varje gram 82:-/år och över 140g vill skattemyndigheten ha 107:- per gram och år.

Trafikverkets-Malus-Kalkylator

Ny Skatt På Dieselbilar

Dieselbilar beskattas med ytterligare en fast avgift på 250:-/år och därefter ett bränsletillägg genom att ta bilens g/km värde och multiplicera med 13,52.

Det finns en enkel malus-kalkylator på trafikverkets hemsida (länk) där du kan räkna ut skatten på alla bensin/dieselbilar.

Ovan bild visar just denna kalkylator för en dieselbil med 119g/km, alltså en miljöbil enligt gamla skolan. En sådan "miljöbil" som reggas efter 1/7 får en total skatt på 4186:- som efter tre år sjunker ner till 2394:-.

Gas & Etanolbilar Slipper Malus

Alternativa bränslen som gas och E85 omfattas inte av Malus utan dessa har samma skatt som tidigare oavsett hur många gram koldioxid de släpper ut.

Summering

Rena elbilar premieras utan tvekan mest genom det nya bonus-malus systemet då den både får högsta bonus/rabatt vid inköp samtidigt som skatten stannar på 360:-/år.

Den andra vinnaren är El-hybrider och snåla bensinbilar (som ligger under 95 gram per km) då dessa inte blir malus-beskattade alls. El-hybrider blir dessutom subventionerade vid inköp beroende på vad deras koldioxidsiffra ligger på.

De riktigt stora förlorarna är törstiga dieselbilar med automat och fyrhjulsdrift som släpper ut långt över 140 g/km, dessa kan bli galet dyra de första tre åren.

Även törstiga bensinbilar som t.ex. ovan Ford Mustang GT (läs mitt test) med 299g/km får en årlig skatt på 21.063:- de första tre åren (därefter 4496:-).

Så för att återkoppla till frågan vilken motor som man ska satsa på så skulle jag säga "det beror på". Har man tänkt köpa en elbil så är väl nu ett bra tillfälle då rabatten på 60.000:- gör dem bra mycket mer ekonomiska men frågan är om du klarar dig med en ren elbil.

På delad andraplats sätter jag el-hybriden och bensinare med riktigt snåla motorer (som ligger så nära 95 g/km som möjligt). Ett annat alternativ är att leta upp en bil som registrerats före 2018-07-01.

Kommentera gärna detta inlägg!

Kommentera gärna, är detta ett bra sätt att få folk att köpa snålare bilar, el-hybrider och elbilar? Är det inte lite E85 hysteri igen? Vad kommer hända med dieselmarknaden och kommer bilar reggade före 2018-07 stiga i värde?

En annan fråga är - Kommer elbilar inom kort att beskattas med en kilometerskatt när de blir för vanliga och staten får panik över att inte få in skattemedel?

Besök gärna mitt bloggarkiv och kika på mina många #Biltester.

0 Besökare har kommenterat :