Medan min nyköpta Crescent Zepto Pro hade lite tubdäckskrämpor så passade jag på att pendla med en ny Crescent Zetta istället.
Mattsvart Zetta
Min lånade Crescent Zetta hybrid var mattsvart och såg lite diskret rå ut med sin svartblanka Crescent text på den matta ramen.
Fyra ekrar på varje hjul var orange och även små partier på ramen bröt av det mörka.
Vajrar och ledningar till de hydrauliska skivbromsarna (Shimano 365) var dragna inuti ramen och bidrog till en ren design.
Zetta Står För Stabilitet
Så fort man greppat Zetta så kände man hur tajt och stabilt byggd den var. Byter man från en kolfibercykel till Zetta så känns den så klart tyngre men 11,1 kilo är inte tungt för en hybridcykel med aluminiumram.
Standarddäcken på Zetta (Spectra Unda Regular 32-622) var rätt stumma och lämpar sig bäst för snabb asfaltscykling men vanliga grusvägar är såklart inga problem heller.
Körställningen påminner lite om en racer och har man spd-pedaler och fastklickade skor så går det att cykla riktigt fort på asfalt med en Zetta.
Komfortabel Sadel
Sadeln på Zetta är mjukare än på en racer vilket jag gillade och jag skulle gärna ha Zetta's sadel (Spectra SE ACTIVIUS G) på Zepto'n.
18-Växlad Shimano Sora
Crescent Zetta har 18 växlar (Shimano Sora) och jag som vant mig vid en klinga fram tyckte det var lite mer trassel men framväxeln hade två lägen som gjorde att man slapp kedjeskrap oavsett växel.
En Kompetent Pendlarcykel
Zetta är en MYCKET kompetent, stabil och snygg pendlarcykel som är redo för alla väder och årstider. Dessutom tyckte jag den hade fått ett riktigt konkurrenskraftigt listpris på 9.500:-.
En framtida Zetta med 1x11 eller 1x12 växlar (ja, jag är helt hooked på konceptet!) skulle jag mycket väl kunna köpa själv och pendla med. Alltså när jag testat klart hur kolfibercyclocrossen Crescent Zepto pro klarar av MTB-skogen, grusvägarna, asfaltspendlingen och de snö/istäckta cykelvägarna i Stockholm.
Läs gärna mina många andra cykelinlägg och den kommande summeringen kring Zepto Pro under arkivtaggen #Cykel.