Jag har precis testat klart min första HVO100 diesel men tänkte i detta inlägg fundera högt kring själva bränslet HVO100/XTL.
HVO står för ”Hydrotreated Vegetable Oil” och siffran 100 efter betyder att det är 100% sådant och inte någon mixad produkt.
HVO100 - Framställning & Pris
HVO100 framställs av olika typer av restfetter från t.ex. slakterier, fiskproduktion och växtriket i form av tall/majs/raps/frityrolja. Dessa fetter och oljor processas sedan ihop med vätgas under hög temp och högt tryck.
HVO100 är givetvis mycket renare än vanlig diesel, 33% mindre partiklar, 9% mindre NOx, 30% mindre HC, 24% mindre CO och med bättre kallstartsegenskaper. På bensinmackar har jag sett infoblad om att HVO100 sägs minska växthusgaserna med 90% och att den klarar kyla ner till -32 samt att den är helt luktfri.
En liter HVO100 kostar idag ~50 öre MER än vanlig diesel och jämfört med vanlig diesel så ger den ett lägre effektuttag.
Klarar Alla Bilar HVO100?
Jag testade en Mercedes E220d HVO100 som är specialanpassad för bränslet men märken som t.ex. Peugeot, Citroën, Renault och Nissan tillåter att man tankar ALLA deras personbilsdieslar med HVO100, även äldre.
Volvo säger officiellt att man kan tanka 50% HVO100 men jag har även läst om taxibolag som under lång tid kört sina Volvobilar med 100% HVO100.
Kan HVO100 rädda dieseln?
Ja, om "samhället" ställs om och biltillverkarna ger tummen upp för att alla deras dieslar kan tankas med HVO100, då tror jag absolut att detta icke fossila bränsle kan förlänga livet på oljebrännarna.
Sedan kvarstår frågor som, hur mycket energi går det åt när man framställer 1 liter HVO100 kontra vanlig diesel och finns det några andra nackdelar med HVO100 som ännu inte kommit fram?
Kommentera gärna och säg vad du tror? Har du kanske själv tankat HVO100 i din vanliga dieselbil?