-->

Kan HVO100 (XTL) Rädda Dieselbilarna?

Jag har precis testat klart min första HVO100 diesel men tänkte i detta inlägg fundera högt kring själva bränslet HVO100/XTL.

HVO står för ”Hydrotreated Vegetable Oil” och siffran 100 efter betyder att det är 100% sådant och inte någon mixad produkt.

Miljödiesel HVO100 XTL

HVO100 - Framställning & Pris

HVO100 framställs av olika typer av restfetter från t.ex. slakterier, fiskproduktion och växtriket i form av tall/majs/raps/frityrolja. Dessa fetter och oljor processas sedan ihop med vätgas under hög temp och högt tryck.

HVO100 är givetvis mycket renare än vanlig diesel, 33% mindre partiklar, 9% mindre NOx, 30% mindre HC, 24% mindre CO och med bättre kallstartsegenskaper. På bensinmackar har jag sett infoblad om att HVO100 sägs minska växthusgaserna med 90% och att den klarar kyla ner till -32 samt att den är helt luktfri.

En liter HVO100 kostar idag ~50 öre MER än vanlig diesel och jämfört med vanlig diesel så ger den ett lägre effektuttag.

Subaru Forester 2013 Diesel

Klarar Alla Bilar HVO100?

Jag testade en Mercedes E220d HVO100 som är specialanpassad för bränslet men märken som t.ex. Peugeot, Citroën, Renault och Nissan tillåter att man tankar ALLA deras personbilsdieslar med HVO100, även äldre.

Volvo säger officiellt att man kan tanka 50% HVO100 men jag har även läst om taxibolag som under lång tid kört sina Volvobilar med 100% HVO100.

Kan HVO100 rädda dieseln?

Ja, om "samhället" ställs om och biltillverkarna ger tummen upp för att alla deras dieslar kan tankas med HVO100, då tror jag absolut att detta icke fossila bränsle kan förlänga livet på oljebrännarna.

Sedan kvarstår frågor som, hur mycket energi går det åt när man framställer 1 liter HVO100 kontra vanlig diesel och finns det några andra nackdelar med HVO100 som ännu inte kommit fram?

Kommentera gärna och säg vad du tror? Har du kanske själv tankat HVO100 i din vanliga dieselbil?

5 Besökare har kommenterat :
Per J sa...

Cetantalet är högre på HVO så du bör inte få ökad förbrukning pga lägre energi, snarare tvärtom.
Jag körde 2 år på HVO i mina VW Tdi 1,6 och 2,0 motorer och det drog inte mer. Kan inte påstå det drog mindre heller. Men det är rent och fint bränsle i alla avseenden. Slutade tanka i somras när priset gick upp.

Tobbe sa...

Dyrare, miljövänligare och sämre effekt. Nej tack.

FixarFarsan sa...

@Per J: Hur många mil körde du med HVO100? VW har inte officiellt sagt ok att köra med det i sina personbilsmotorer eller hur?

@Tobbe: Varför är jag inte förvånad att du svarar så! ;) Fast jag håller med i sak att det borde vara en märkbart lägre skatt på ett renare bränsle!

Per J sa...

Jag körde väl 3000mil/år i den ena och 1500/år i den andra. Bara positivt. Det sägs att värmarna kan var lite svårare med HVO men jag märkte inte av det på två vintrar. Sen är ju HVO renare vilket klart märks mest när värmare går. Kunder som kört HVO i sina dieselvärmare för inomhusbruk märkte väldigt stor skillnad i os och lukt mot diesel.

Nej VW har väl inte godkänt sina motorer men Scania som ägs av VW godkände tidigt.. måste ju vara jättefarligt för personbilarnas motorer när lastbilar som går 100 000mil/år går helt utan några bekymmer..

08_pappan sa...

Jag har snart kört 2000 mil med min insignia på hvo. Den går bättre och lite billigare. Eftersom jag har renare förbränning tror jag att det inte kommer att bli en massa problem med att allt sotar igen, tvärtom. Sen så försöker jag alltid tanka på mindre och lokala företag. Oftast billigare plus att man gynnar den lokala handlaren i stället för oljedrakarna som inte har rent mjöl i sina påsar.... Bara positivt. Skulle tanka det om det var 5kr dyrare oxå. Jag kör ca 2500 mil per år. Ett smartare bränsle på alla sätt som jag ser det.