Köra Modern Bakhjulsdriven Bil Vintertid

Jag trodde den senaste långtestbilen, en Mercedes E-Klass kombi var fyrhjulsdriven, eftersom den uppförde sig lika tryggt på våra vintervägar som vi hade i hela Stockholm under testveckan.

Bakhjulsdrift-eller-Framhjulsdrift-bäst-Vintertid

Inte 4MATIC utan Bakhjulsdrift

Var tvungen att dubbelkolla faktabladet efter 4MATIC men näe, denna E-klasse var bakhjulsdriven. Så bra har alltså elektroniken blivit att man inte ens som biltestare känner att bilen driver bak.

Lästips: FixarFarsan Testar Mercedes All-Terrain 220d

Vinterväglag-Stockholm

Lynniga Volvo 245:or

Minns ni hur lynniga Volvo 245:orna var vintertid på 80-talet, det krävdes lite mer av vinterföraren på den tiden.

Idag ser man bussar och långtradare fastna i små uppförsbackar varje vinter och jag fattar inte riktigt hur det går till..

Bakhjulsdrift-Antisladd-Snömodd

Vilken Drivning Föredrar Du?

Fast den moderna elektroniken hjälper dock inte när friktionen uteblir helt som på ovan bild, kanske hade en All-Terrain lyckats krafsa sig fram även i denna gegga!

Du som läser detta inlägg - Vilken drivning föredrar du på vintern? Fram, bak eller har du fyrhjulsdrift som ett krav?

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

1 Besökare har kommenterat :
Anonym sa...

Tycker fyrhjulsdrivna bilar har blivit så bränslesnåla idag så jag köper numera bara bilar med awd och automat.

Bekvämt för den som kör och bra för framkomligheten (även om man kanske bara behöver det ett par gånger per år)