Lidingöloppet MTB 63 2019 - Hur Jobbig Är Den?

Igår blev det ett antal mil i MTB sadeln eftersom Lidingöloppet MTB63 2019 gick av stapeln. Första Lidingöloppet MTB för mig och faktiskt min första riktiga "cykeltävling" någonsin.

Lidingöloppet MTB63

Ovan bild är tagen direkt när jag rullat in i mål, lite som ett bevis på att jag överlevde ända fram och att testcykeln Crescent Rask R20 var hel efter loppet!

Innan jag börjar berätta om själva MTB loppet så måste jag säga att det var väldigt många som bröt loppet av olika anledningar och jag bevittnade också en hel del läskiga spd-vurpor, för-hög-fart-vurpor och andra mindre krockar och blev lite förvånad över att folk verkligen satsade så hårt..

Många ivriga cyklister i starten

Man kände adrenalinet i luften när startsignalen ekade mellan husen på Lidingövallen där både start och målgång var placerad för både korta och långa MTB loppet.

Många drog iväg med en jäkla fart medan jag tog det lite lugnt och kände efter (tänkte ni också på Ferdinand nu?).

Nu mer facit i hand så skulle jag nog kunnat köra lite hårdare i direkt från början, alltså där det fanns plats, fast då kanske jag inte hade orkat cykla hem 3 mil efter loppet?

Bilderna till detta inlägg kommer från en liten GoPro på styret som jag tänkte göra en time laps film av men batteriet dog efter 2h så det blev pannkaka av det, men det blev 3000 bilder, mest som ovan på svettiga rumpor! :)

Äckligt Många & Äckligt Branta Backar

Första 20 km var stundtals äckligt backiga och trånga så jag hann tänka "vad i hel¤%# har jag gett mig in på, detta ÄR inte rolig cykling någonstans ju?".

Efter Uppför Går Det Nerför

Men när uppförsbacken tog slut så kom oftast ett snabbare parti där man kunde brassa på (läs vila lite) och såna här fina stigar utmed vattnet fanns det gott om under de 63 kilometrarna.

Dock måste jag säga att det var lite VÄL många uppförsbackar, men jag fattar varför de fanns med, för de skiljde agnarna från vetet och de som orkade köra järnet uppför tjänade flera minuter i varje backe..

Men vi andra, vi hatade dem och i slutet på det långa loppet så cyklade man vissa uppförsbackar EN GÅNG TILL! :)

Funktionärer och Vätskekontroller

Det fanns gott om funktionärer/ungdomar som såg till att vi fick vatten och olika små snacks eller sportdryck längst med vägen.

De såg även till att peka och varna för farliga partier utmed banan.

Tjejerna hejade hjärtligt på många ställen och man blev både peppad och glad. Killarna var däremot oftast samlade i klumpar och pratade om helt annat eller tittade ner i sina telefoner så tjejerna var klart bäst utmed banan.

Pumpa i Mycket Luft i Däcken

På asfalt flög Rask R20 fram eftersom jag hade pumpat upp däcken till 3,5 bar och här kunde jag pressat ännu lite hårdare.

Min klart starkaste del var på dessa partier, typ enda stället jag körde om folk på. Eller jo, jag hade lite bättre teknik än vissa inför backarna då jag ökade farten INNAN backen och tog med mig farten upp i backen (körde om de som inte gjorde likadant).

Skulle uppskatta att 50% av banan gick på asfalt, 25% på hårda stigar eller grus och sista 25% var mer löst underlag eller uppförsbackar så mycket tryck är att föredra före grepp och 29" däck rekommenderas.

Stalltips Från Mig & Min Sluttid

Men om man bortser från att jag inte var tillräckligt back-tränad så var det ändå en fantastisk fin cykeldag. Vi fick bra väder trots hot om snö och under långa etapper var det underbar MTB stig under däcken där man kunde susa fram och njuta.

Lidingö har mycket fina cykelvägar utmed hela ön och jag måste nog ta en tur dit i sommar, med fika i ryggan och utan nummerlapp.

Här kommer några stalltips om ni ska ni cykla Lidingöloppet MTB63 nästa år. Leta upp den jobbigaste backen ni hittar i er lokala skog och kör intervaller, upp å ner, upp å ner tills ni spyr. Träna även knixiga partier med mycket rötter och sten så ni inte behöver gå när det blir brant nerför med sådant underlag och så skaffar du även en cykel med stora 29" hjul (om du inte redan har en sån) och pumpar i minst 3 Bar luft i däcken..

Herrvinnaren av årets långa MTB 63 tävling cyklade loppet på precis över 2h och jag på 3h50min och trots att de flesta från mitt jobb cyklade sjukt mycket snabbare än mig så är jag nöjd med tiden.


En bra heldämpad kolfibercykel kostar mellan 30 000-40 000 kr och kan kännas som en stor investering men MTB upplevelsen i skog blir så mycket bättre med en anpassad cykel.

Idag finns det fördelaktiga lån att ta där månadskostnaden inte behöver bli så betungande. Moank till exempel erbjuder en mycket bra ränterabatt när man återbetalar lånet via sin arbetsgivare. Räntor och amorteringar betalas som ett löneavdrag och man slipper hålla reda på betalningarna. Så för dig som vill investera i en bra cykel skulle detta kunna vara ett bra alternativ.


Kommentera gärna inlägget (knapp finns nedan) om du också var på Lidingö och cyklade igår och glöm inte att kika under arkivtaggen #Cykel där du hittar massor av andra inlägg i samma tema..

0 Besökare har kommenterat :

 
-->