-->

Test: Nya Subaru Forrester E-Boxer

Jag har testkört Nya Subaru Forrester e-BOXER, alltså Subarus stora fyrhjulsdrivna SUV med helt nya el-bensin-hybrid-drivlinan.

Har genom åren alltid gillat Forrester som modell eftersom den är en praktisk familjebil som även kan agera duktig arbetshäst tack vare sin ruffiga image, tilltagna markfrigång och ständiga fyrhjulsdrift.

Terrängkörning-Nya-Forrester-e-Boxer-2020

Forrester - För Vägar och Icke Vägar

Inför detta biltestinlägg fick jag testköra nya Forrester hybriden på alla möjliga vägar (och jag menar verkligen ALLA olika typer). Även flat out på en knixig racingbana men även där det inte fanns några vägar alls.

Jag förstod att Subaru Forrester med sina 22cm i markfrigång och permanent fyrhjulsdrift var en duktig skogsmullebil men att den trots avsaknad av lågväxel kunde ta sig fram SÅ bra i terrängen som den gjorde, det imponerade stort på mig. Jag tror inte att de som köper en Forrester förstår att de även köper en duktig terrängbil.

X-Mode systemet är hjärnan bakom framkomligheten och den räknar ut vilka hjul som har bra/dåligt grepp och ser även till att elmotorns vrid utnyttjas maximalt samt att lådans driv används på bästa sätt.

Inredning-Nya-Forester-e-BOXER

Köra Nya Forrester

Nya Forrester har dessutom fått ett trevligt designlyft på insidan.

Det mesta känns en klass finare än förra generationen och rattar, knappar samt vred är snyggt samlade kring mediaskärmen som har stöd för bl.a. Apple Carplay.

Vissa hos Subaru är lite oroliga att riktigt konservativa Forrester-köpare anser att detta är lite för snofsigt men jag välkomnar lyftet, nu känns Forrester inte alls enkel eller gammaldags!

Drivlinan på e-BOXER är en 4-cylindrig boxermotor med kamkedja och 16 ventiler. Bensinmotorn assisteras av en 65 Nm stark elmotor som byggts in i den steglösa automatlådan "Lineartronic" (som inte är steglös utan den har fått 7st virtuella växellägen för att likna en vanlig automatlåda).

Nya Forrester är tyst och bekväm. Krängningshämmaren sitter monterad på ett annat sätt än tidigare och detta har gjort att väghållningen är mycket bättre än på förra generationen. Det märktes tydligt eftersom vi körde nuvarande Forrester och denna nya e-BOXER efter varandra på en snabb racingbana. Nya kändes både piggare, lättare och inte alls lika gungig.

Nya Forrester är dock ingen raket iväg, sprinten 0-100 går på 11,8s men motorn har blivit -10% snålare och ska klara sig på 0,67 l/mil vid blandad NEDC körning. 0,81 l/mil om man ska tro den nyare WLTP metoden att mäta.

Priser & Utrustning

Nya Subaru Forrester kan beställas i fyra olika utrustningsnivåer:

Base (374.900:-), Active (399.900:-), Ridge (429.900:-) och Summit (449.900:-)

Förenklat kan man säga att de två lägsta nivåerna har tygklädsel, de två högsta har skinn och navigator. Nivån Summit har ett större 9-högtalarsystem från Harman/Kardon, 18" fälgar samt stort soltak.

Lägsta nivån Base saknar bl.a. elstolar, det nyckellösa systemet, förarigenkänning och autobroms vid backning.

Test-Subaru-Forester-2020-e-BOXER

Baksäte & Batteriventilation

Baksätet är perfekt för två vuxna och gallret på vänster sida är typ det enda som avslöjar att man sitter bak på en e-BOXER. Det är ett ventilationsgaller för batteripaketet som man har precis bakom ryggen.

Bak hittar man även två stycken 2,1A USB portar mellan framsätena för den som behöver ladda sina smarta, livsviktiga prylar.

Notera det platta golvet, tack vare chassihöjden slipper man en störande kardanbula på mittenplatsen bak.

På toppmodellen är taket av glas och ihop med de redan stora sidorutorna så blir interiören väldigt ljus och runtomsikten god!

Lastutrymme-Nya-Forrester

Lastutrymme/Baklucka/Dragvikter

Om vi kikar ännu längre bak så är lastutrymmet på rejäla 509L och luckan öppnar stort. Jämför man med t.ex. Volvo V90 så är detta 51 färre mjölkliter men hallå, vem köper ens så mycket mjölk? :)

Orden släpvagnsvikt och Forrester brukar ofta stå i samma mening och med denna e-BOXER får man dra maximalt 1870 kg eller 1315 kilogram med ett vanligt B-kort.

Dragvikt-Nya-Forester-Hybrid-e-BOXER

FixarFarsan Summerar Nya Forrester

Forrester var överraskande duktig utanför vägen, på grusvägar likaså och även på asfalt gick den tyst å bekvämt.

Interiören kändes modern och toppmodellen hade massor med ny säkerhetsteknik och t.ex. system för att känna av när förarens fokus försvann från vägen eller om hinder dök upp bakom bilen när man backade.

Så länge man kör lugnt med Forrester så fungerar även växellådan helt ok men när man pinnar på lite mer så är inte lådan någon hit anser jag och detta gäller alla bilar med "variomaticlåda".

Lådan drar upp varven rätt rejält när man gasar på och det känns som att mycket kraft liksom försvinner utan att det händer något, men det kanske bara är en känsla jag får..

Nya Forrester e-BOXER är trots kommentaren om lådan en trevlig, praktisk bil som ändå tilltalar mig och jag hoppas att deras e-BOXER hybriddrivlina inte kommer försent då det finns minst EN stor konkurrent med plug-in hybrid som går att köra 3-5 mil på en laddning och som dessutom ligger i samma prisområde, fast med lägre släpvagnsvikt.

Läs gärna fler liknande tester under #SUV eller #ELBIL eller varför inte botanisera bland mina gamla inlägg taggade med #Subaru.

Kommentera gärna vad du tycker om nya Forrester e-BOXER, är den rätt i tiden? Ligger den rätt i pris och blir ni sugna på den själv?

3 Besökare har kommenterat :
Anonym sa...

Ligger lite efter
Har redan beställt en.
Finns ingen bättre bil för dom pengarna efter ett år av koll på tester från USA och Australien.
Andra märken fuskar rätt skapligt med säkerheten, tex ett märke jag kolla på som kostar 200000 mer var inte ens krock testat??.

Unknown sa...

Synd att de inte har en piggare motor, nog tycker man den borde komma under 10 sek på 0-100 iallafall. Piggare motor så hade man nog köpt en

Unknown sa...

Har haft flera subaru även outback och upplever det som det bilmärke somr mest överskattat. Både åk komfort å bränsleförbrukning är mycket dålig. Framkomlighet är dålig. Kör man fast orkar inte den dra//Dan