-->

Test: Renault Megane Sport Tourer E-TECH Plug-In Hybrid

Först ut i en trio av biltester med märket Renault blir nya plug-in hybriden Renault Megane Sport Tourer E-TECH 2021.

Front-Renault-Megane-Sport-Tourer-E-TECH-Plug-In-Hybrid-

Megane R.S. Line Paket

Testbilen hade ett "R.S. Line" paket vilket ger den mörkblåa lacken och lite andra R.S. detaljer på både in och utsida samt att priset drar iväg till 376.900:-.

Megane E-TECH har ett 105kg tungt batteripaket från LG på 9.8 kWh vilket fulladdat ger en elektrisk räckvidd på upp till 5 mil enligt WLTP.

Test-Renault-Megane-Sport-Tourer-E-TECH-Plug-In-Hybrid

Sköna "RS" Säten

Insidan är ombonad och det jag reagerade mest positivt på var de sköna alcantaraklädda sätena som var riktigt sköna samt de båda skarpa skärmarna.

Fjädringen var skapligt sportig men ändå franskt mjuk och på något sätt passade den bilens "lagom sportiga" effekt riktigt bra.

Bäst och mjukast gick bilen helt klart i PURE läget då den tvingades att tömma batteriet innan ottomotorn gick igång. Körde man i vanliga hybridläget tyckte jag inte riktigt om rycken som kändes i området runt dragläget när man körde mjukt.

Värt att nämna är att provbilen inte var en produktionsbil levererad i Sverige, som ni ser på skyltarna så dessa små ryck kanske är borta i nästa version av styrprogramvaran.

RS-LINE-Rear-Renault-Megane-Sport-Tourer-E-TECH-Plug-In-Hybrid

5 Mil På Ren EL

Den går 5 mil på ren el, den är stor som en Golf, snygg att titta på, lagom sportig att köra och den är troligen (inte klart med exakt co2 värden i skrivande stund) berättigad till miljöbilspremie på runt 40.000:-.

Vad tror ni, kan denna sno kunder som tänkt köpa Passat GTE?

0 Besökare har kommenterat :