Först kom plug-in hybriden Skoda Superb iV och nu har samma typ av plug-in-hybrid-drivlina hittat ner i syskonet som vi idag skall prata om, nämligen nya Skoda Octavia Combi TSI 1.4 iV PHEV.
Bredare Grill I Fronten!
Om vi först tar en titt på nya Skoda Combi karossen och jämför med min egen snålvarg Skoda Octavia Combi 1.0 2017 så har grillen växt rejält i sidled och framlamporna är inte längre delade som på den förra generationen (köpte en 2017 just för att slippa de två-delade framlysena).
Strålkastarna på denna nya är snygga men just grillen är i mitt tycke en storlek för bred men hela fronten får ändå fullt godkänt.
Upplysande Insteg
När man ska kliva in blir man upplyst om vilken bil man kliver in i och interiören har fått sig ett rejält lyft jämfört med min 2017.
Växelspaken är ersatt av en liten "switch" och alla mätare är nu helt digitala, allt detta kändes riktigt flott och modernt.
Lyxig och Sportig Bakom Ratten
Ute på vägen rullar Octavian mer "bredbent" och moget än min egen Octavia och just denna pluginhybrid har prestanda snudd på som en sportbil, speciellt om den är inställd i sitt sportigaste läge.
Förklaringen till detta får man när man kollar upp bilens effekt. Har man sportläget aktiverat får man ut 204hk/350Nm eftersom både TSI 1.4 motorn och elmotorn tvingas till ett nära samarbete.
Gillar man istället den tysta elektriska gången så skall man i den perfekta världen kunna köra denna Octavia IV i 55km på ren el.
Smart & Sportig men RS Ännu Bättre!
Nya Octavia Combi IV är en riktigt smart, miljövänlig och snabb kombi men den har också ett grundpris på stabila 414.900:-.
Ser ni också lite modern Volvo kombi i ovan Octavia-baklucka?
Nya Octavia Combi RS iV är också en plug-in hybrid numera och ger dig totalt 245hk/400Nm för bara en spottstyver mer, från 434.900:-.
Jag som var ett stort fan av familjeracern
Octavia Combi RS 245 anser att detta är rena KAPET jämfört med den vanliga TSI iV PHEV, om man nu gillar den tuffade RS-looken det vill säga..
Faktum är att om jag hade haft möjlighet till ett eluttag så hade jag nog köpt mig en ny betonggrå RS iV (färgen ser ni via ovan RS länk).
Läs gärna mina andra
#Biltester eller mina inlägg om
#Elbilar och
#Skoda. Kommentera gärna vad ni anser om prisskillnaden på 20' mellan vanliga plug-in och RS plug-in?
Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!
Hemsk 2ekrad ratt. Ljudreglage a la Felicia. Alldeles för dyr. Phev har ett kommande oljeläckage..