Test: Skoda Octavia Combi RS245

Efter en snabb vecka ihop med nya Skoda Octavia Combi RS245 så är det nu dags för mig att knappa ur mig lite åsikter om denna praktiska familjebil med både attityd och extra knuff..

Skoda-RS-245-TestTest-Octavia-Combi-RS245

Octavia RS 245 - Exteriör

Octavia RS 245 rullade på stora nittontumsfälgar. Dessa gjorde att RS 245 syntes extremt bra och det är inte så konstigt eftersom de just hette "EXTREME".

Bilen hade också en sänkt kaross (1,5 cm lägre än vanliga octavia), lagom tonade bakrutor, en mycket snygg steel grey solidlack som jag gillar skarpt och en annars väldigt stilren och tuff kombikaross som jag ger två stora förnuftiga FixarFarsan-tummar upp!

Pulverkombis SKA se ut att göra 200km/h när de står på parkeringen utanför dagis (eller jag menar förskolan) och detta testmoment klarar RS 245 galant tack vare de stora fälgarna, den hungriga fronten och den lagom kaxiga chassihöjden.

Recension-Skoda-RS245

Nya Octavia Framlysen

Lysena fram har dock en något udda design (trots att jag alltså gillar helheten på bilen). Lamporna är tvådelade och blinkers/varselljus sitter undertill i alla fyra glas, se videon längre ner.

Dock smälter dessa in snyggt med den stora grillen och frontens stilrena och arga look så det blir bra ändå i sin helhet men lite udda design har de allt strålkastarna..

TIPS! Läs gärna när jag Testar Skoda Octavia Scout 4x4 2015.

Lastutrymme-Bagage-Octavia-Combi-2018

Octavia RS245 - Bagage/Baksäte

Jag trycker upp bakluckan via fjärrkontrollen och reagerar att den öppnas snabbare än på många andra bilar vilket är väldigt trevligt då många elektriska bakluckor tar en vääääldig låååång tiiid på sig.

Bagageutrymmet är stort och testmomentets enda resväska får nästan lite torgskräck här bak. Visar mer om fällning av säten och liknande i videon längre ner.

Baksätet i RS 245 är ombonat (se video längre ner, jag vet att jag tjatar nu), rejält rymligt för tre ungar och jag saknar faktiskt inte det extra benutrymmet som den större Skoda Superben har.

Dragvikt/Släpvagnsvikt

Under "ovan bakluckebild" sitter dragkroken som du med B-körkort får dra hela 1542 kg med (allt över 1,5 ton är bra med endast B-kort då många större hyrsläp ligger på just 1500kg).

Dragkroken är faktiskt en av de riktigt stora fördelarna med Octavia Combi RS 245. De flesta andra "sportkombis" på marknaden har inte typats för dragkrok så Octavia RS245 är förnuftigare än de flesta av sina konkurrenter!

Säten-Octavia-RS245Inredning-Skoda-Octavia-RS245

Octavia RS245 - Interiör + Att Köra

Provbilen hade grymt vackra säten fram (samma klädsel satt såklart även på baksätets dynor) med fasta nackstöd och bra fäste i sidled.

Hela interiören i Octavia RS245 var trevligt clean, logisk, lyxig och den 9,2 tum STORA mediaskärmen kändes modern (den ingår när du köper columbos navigatorn). Samma sak med den nya Skodaratten med meny-rullarna, de känns genomtänkta och fungerar klockrent samt ger en clean rattdesign.

Provbilen startades med knapp där nyckeln normalt sitter. Motorn lät rätt morrig på tomgång när Performance Mode stod på sport. Den märkbart tyngre kopplingen var skön och distinkt att jobba med och jag fick ärligt lite saknad efter att äga en "riktig" sportbil igen..

Nya RS245 har en mekanisk VAQ-diff mellan framhjulen som ska hjälpa till att få ner kraften i asfalten vid start och därmed få iväg bilen så snabbt det bara går. 0-100 tar enligt pappret 6,7 sekunder men jag måste säga att just starterna inte var något som reste på nackhåren. Starterna var grymt effektiva men gav inte riktigt den där herrejösses-vad-det-går känslan som utsidan kanske gör sken av.


Jämför man t.ex. med koncernsyskonet Golf R Sportscombi med sina 310hk och 4Motion så ger Golf R en sjuhelsikes massa mer knuff i baken (0-100 går på 4,8s) men så pratar vi också en hel del mer pengar OCH en mindre praktisk bil då R inte kan ta med båten till stugan eller släpa hem det där lasset med nya altanbrädor från brädgården.


Väl ute på vägen så är motorn i Skoda RS245 däremot en riktig pärla och de 370 newtonmetrarna knuffar på R I K T I G T bra när man vill öka farten utan att växla ner.

TSI motorn känns större än sina två liter och vridmomentet är härligt diesellikt men motor/avgasljudet hade GÄRNA fått varit något högre över hela spannet. Se gärna videon längre ner där jag testar bilen i sportläget och där ni hör hur den låter lite småpressad inne i kupén.

Styrning och chassi är precis lagom kalibrerat för effekten och bilen känns lätt (tjänstevikt: 1521kg), alert och rolig att ratta på kurviga landsvägar.

Ställbart DCC chassi finns som tillval till RS245 och jag testade de olika lägena på provbilen men tyckte inte det blev SÅ stor skillnad mellan hårdaste sport och mjukaste comfortläget. Skulle nog skippa DCC till min manuella RS245, samma sak med panoramataket (visar den mycket i videon nedan) och istället köra tillvalen dragpaket och bensinvärmare (läs gärna mer om vår egen webasto).

Octavia RS245 - Grundpris & Förbrukning

Lånebilens grundpris låg på 316.800:- och byggde jag en väldigt tom RS 245 med bara webastovärmare och dragpaket så slutade den bilen på 329.700:- (drag & webasto säljs just nu billigare).

Jag nollar alltid färddatorn det första jag gör när jag lånar en testbil och efter en vecka ihop med RS245 så stod dess snittförbrukning på 8 liter jämt per 100 km vilket var oväntat bra då det ändå blev en hel del onödiga accelerationer ut ur rondeller o.s.v. :D

Octavia RS245 - Filmklipp & Summering

Ovan ser ni den inbäddade videon som jag tjatat om, i den ser ni en hel del olika RS245 vinklar, motorljud och massa inredning. Klickar ni på Youtubeloggan så kan ni även se filmen i HD/fullskärm.

Min summering av Octavia RS245 blir följande:

RS 245 inte lika hårig iväg som t.ex. Golf R (läs mitt långtest) men prestandan räcker gott å väl, speciellt ute på landsvägen.

Octavia RS245 känns sportig och lyxig inuti, den har massor av bra standardutrustning och även gott om utrymmen för familj, barnvagn och matkassar. Sist men inte minst får den dra 1,5 ton släp med vanligt B-körkort, inget man kan nämna för mycket!

En mycket förnuftig prestandakombi som känns lätt och körglad när man leker och tyst, praktiskt samt snål när man behöver det. Skulle lätt kunna tänka mig att köpa en Skoda Octavia RS 245 Combi själv just för att den är så mångsidig och "förnuftig".

Läs gärna mina andra #Biltester eller hoppa direkt till andra #Kombis jag testat eller om du gillar märket #Skoda.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

0 Besökare har kommenterat :