-->

BilTest: Tiguan 1.5 TSI 150

Denna generation av Tiguan fick jag testa när den lanserades i vårt avlånga land och dagens tugg skall därför handla om nyheter sedan det testtillfället.

Dagens testbil är en framhjulsdriven modell med minsta 150hk motorn och 7 växlad DSG dubbelkopplingslåda (läs mer) som startar från 289.900:-.

Rear-Tiguan-2021Front-Tiguan-2021

Tiguanfronten Mest Ny

Rent utseendemässigt kan jag inte se några större nyheter, jo faktisk är fronten ny och framlysen har fått ett LED-streck som går långt ut i framskärmen.

Jämför gärna med när denna generation kom i detta äldre inlägg där jag testar Volkswagen Tiguan TSI180 + TDI190.

Jag som är lite tråkig tycker nog den gamla fronten är snyggare och mer städad, men som sagt, jag gillar rakare linjer.

Tiguan-2021-Interior

Rätt Lika Invändigt

Just testbilen var en "snikversion" och saknade det som faktiskt lyfter denna modell till 2021, nämligen Digital Cockpit Pro (+5600:-) som ger digitala mätare framför ratten som du kan anpassa.

Interiören är i stort sett oförändrad, skärmen i mitten har dock växt och de runda värmereglagen är numera släta.
Motorn var en helt ok vardagsmotor på 150hk/250Nm och pinnade upp bilen till max 202km/h, den första halvan 0-100 tar 9,2s. Bilen känns fortfarande trevligt fast på vägen och man har bra sikt och skapligt med utrymmen.
En liten rolig detalj som jag läste om är att denna motor är en ACT motor när man väljer manuell låda, ACT-motorn kan ni läsa mer om i ett inlägg från när jag testade Polo GT ACT i Amsterdam.
LED-ljus är standard fram och bak på bilen. Massagestolar var en trevlig nyhet (dock ej standard), men annars var det mesta sig likt och jag skulle nog kosta på mig digitala mätare om jag hade köpt en Tiguan idag.
Med digitala mätare får denna medelålders VW 4 av 5 rattar.
0 Besökare har kommenterat :