-->

Test: Nya Tiguan (TSI180 & TDI190)

Detta biltestinlägg handlar om Nya Volkswagen Tiguan och jag har testat två motoralternativ, TSI180 & TDI190, båda med DSG7.

Nya-Tiguan-Bakdel-Baklampor

Nya Tiguan: Exteriör

Jag minns fortfarande hur roligt det var för 5 år sedan att ihop med Svenska Volkswagen testköra förra faceliften av Tiguan i skogen. De då nya, rakare baklamporna och den rakare fronten på den faceliften tilltalade mig. (använd #Sökrutan och skriv Tiguan för att hitta alla mina inlägg om förra generationen)

Denna helt nya Tiguan generation är ännu snyggare eftersom den även har lite större och maffigare yttermått, något som de flesta saknade på förra generationen.

Nya-Tiguan-Svart

Nya Tiguan: Mått & Vikt

Nya Tiguan har blivit längre (+6 cm), fått längre hjulbas (+7,7cm), blivit bredare (+3,3cm) men lägre (-3,3cm) och lättare (-50kg) än första generationen.

Markfrigången är 20cm, ½ cm högre än på förra Tiguan generationen.

Nya Tiguan är första Volkswagen SUV:en som baseras på MQB-plattformen och kommer även i en förlängd version under 2017.

New-Tiguan-Profile-Sidoprofil

Nya Tiguan: Dragvikt

Ur denna vinkel skulle man kunna betrakta bilens dragkrok om den utrustats med ett dragpaket (+9.900:-).

Bläddrar lite i faktabladet och noterar att en manuell TSI180 får dra maximalt 2000kg på kroken medan samma motor med DSG7 låda har en dragvikt på 2500kg.

Väljer man den andra bilen jag testade, en TDI190 så har den alltid släpvagnsvikten 2500kg eftersom den har DSG7 lådan som standard.

Info: DSG7 lådan i Nya Tiguan är modellen som heter DQ500, läs gärna mer här: FixarFarsan summerar alla DSG modellerna.

Nya-Tiguan-Baksäte

Nya-Tiguan-Bagage

Nya Tiguan: Innermått

Om utsidan känns helt ny så är insidan väldigt bekant på ett bra sätt.

Det är som att kliva in i nya Passat rent design och storleksmässigt fast man sätter sig liksom rakt in på sätet och inte "ner" i det.

Även baksätet är i Passat-klass utan att ha mätt med måttband.

Bagageutrymmet (med icke fällt baksäte) är 615 liter, nya Passat har 650 så du får hem 35 liter mindre mjölk när du storhandlar med nya Tiguan..

Multimedia-Nya-Tiguan

Nya Tiguan: Utrustning

Nya Tiguan har fått mycket standardutrustning, vad sägs om t.ex. adaptiv farthållare ACC, lane assist, light assist (automatisk helljus), 8 tums display, parkeringssensorer fram/bak, klimatanläggning och fyrhjulsdriften 4Motion samt multikollisionsbroms.

Nya-Tiguan-Digitala-Instrument

Nya Tiguan: Att Köra

TSI180 hade 180hk/320Nm, TDI190 hade 190hk/400Nm men båda var rätt likvärdiga prestandamässigt, 7,7 resp. 7,9 sekunder (TDI) till 100km/h och båda bilarna hade en toppfart på runt 210 km/h.

TDI190 kommer till Sverige med högre utrustningsnivån "GT" och denna ger t.ex. ovan "Active Info Display" vilken var väldigt modern och kul. Hela instrumenteringen framför dig är alltså digital och du själv välja lite vad du vill se där, t.ex. navigatorns karta.

#NyaTiguan #Video

Ute på vägen kändes det att nya Tiguan hade växt och jag upplevde att den längre hjulbasen gjorde bilen mycket lugnare och mognare på vägen utan att kännas stor och klumpig.

Trots att nya Tiguan kändes större och mognare än förra så är den ändå lite för lätt och "klen" för att klassas som SUV, på både gott och ont. En äkta SUV ska enligt mig vara vräkig, vara utrustad med luftfjädring och ha lite "monstereffekt" om det ska vara en äkta SUV, läs t.ex. mitt gamla långtest av Touareg V6 TDI.

Så med sagt lämnar vi SUV:arna och återgår till nya större Tiguan.

Den höga dragvikten, de större innermåtten och de effektiva snåla motorerna gör nya Tiguan till en vägslukare, en praktiskt arbetshäst och en lyxig välutrustad crossover och den ska inte behöva slåss mot SUV:ar som kostar 200' mer.

Tiguan-Mode-Vred

Nya-Tiguan-LED-Motorer

Nya Tiguan: Ekonomi

Alla Tiguan-versioner har 4Motion fyrhjulsdriften (Haldex Gen. 5) som standard och de två motorer jag testade har följande grundpris..

2,0 TSI180 DSG7: 304.400:- (Utr.nivå "Tiguan")
2,0 TDI190 DSG7: 332.200:- (Utr.nivå "GT")

Dragpaketet kostar 9.900:- och Parkeringsvärmare med fjärr 9.900:-.

FixarFarsan-Tiguan-Konfig

Nya Tiguan: Summering

Nya Tiguan är enligt mig en klockren fullträff. Den är lyxigare, större och tuffare än den förra generationen men fortfarande smidig och utan att prissättas som en äkta SUV.

Jag hade personligen valt en TSI180 med DSG7 och minst kryssat till parkeringsvärmare, Indium Grey Metallic, 20 tum Cape Town fälgar och ett dragpaket (se ovan). Då hade den fortfarande legat under 360.000:- vilket är ett grymt bra pris för en så stor och fyrhjulsdriven familjebil med 20cm markfrigång och fina 20" stora bling bling fälgar!

Jag är inte ensam om att gilla nya Tiguan, hela 3000 personer tog och beställde bilen innan de ens sett, suttit eller kört den live!

Läs gärna mina andra inlägg om #Biltester, #SUV eller #Kombi.

5 Besökare har kommenterat :
Comfort sa...

Varför föredrar du bensinaren?

Kollar själv efter en lätt begagnad GT eller GTS men har beslutsångest för just valet av drivmedel!!

FixarFarsan sa...

Jag skrev så eftersom en helt ny TSI180 är ~30' billigare i inköp och skatten är lägre (inte så mycket dock, TSI180: 1658:-/år mot TDI190: 3084:-/år).

Skulle vi köra fler mil per år så vore en TDI190 ett mer givet val, bra driv i den motorn!

Comfort sa...

Ok, trodde du menade att bensinaren var en "bättre" motor.
Vet inte hur stor prisskillnaden är på en lätt begagnad.
Har du koll på vilken av dom som har vettigast servicekostnad fram till ca 10000mil?
Vi kör ca 2000mil per år

GTS ser lite "roligare" men r-line finns som tillval till GT så det ser lite bättre ut!

Djungel med tillval så det gäller att hitta rätt begagnad, känns som värmare, nyckellöst, dragpaket, eljusterbar stol och kanske något mer tillval inte direkt sitter i var och varannan bil dessvärre!

Comfort sa...

Är det någon som vet skillnaden i serviceintervall och kostnader upp till ca 10000mil mellan diesel och bensinaren?
Hittar inga fullständiga uppgifter på nätet.

FixarFarsan sa...

Jag tror inte servicepriser skiljer nämnvärt upp till 10k på en Tiguan diesel kontra bensin, båda kör dynamiska longlife-intervaller upp till 3000 mil. Ett byte av kamrem, partikelfilter, dieselpump etc kommer långt senare..

Dieseln har dubbelt så hög skatt + högre inköpspris och jag har sett uträkningar på att man tjänar på en diesel först vid 5000 mil/år men ta detta en nypa salt! :)