Volvo dundrar på med sin utstakade väg mot att bara sälja helt eldrivna fordon 2030 (samt endast online dessutom) och ett delmål är att trycka ner "ReCharge" hybriddrivlinan i alla sina modeller..
Utsidan får Betyget A Direkt
Jag har nu testat Volvo V60 ReCharge kombin och redan på utsidan av bilen så ger jag hela bilen ett A i betyg.
Hela dess storlek och form är liksom perfekt - Den är väldigt lagom stor och har välskurna linjer, bra mycket slankare och smidigare än storebror Volvo V90 ReCharge (länk till mitt test).
Tänk att 17,5cm på längden och 3cm på bredden kan göra så stor skillnad?
Även Fronten Får MVG
Även framifrån får den full pott av mig och även på ekonomisidan så får den plus jämfört med sin svulstigare storebror.
En V60 T6 ReCharge börjar på 499.000:- medan en V90 med samma Inscription nivå startar på 573.000:-.
Bakom Ratten Blir Det En 5:a
Bakom ratten känns V60 ReCharge pigg, smidig och precis lagom stor. Klart att den känns tajtare än V90 men det är ändå en rymlig stor familjekombi.
T6:ans bensinfyra ger 253hk och elmotorn 87hk extra. Maximalt vridmoment är som en stor fet V6 diesel, 590Nm.
Den går upp till 58km på ren el när alla förhållande är optimala och 0-100 går på sportbilslåga 5,4 sekuinder!
Förbrukningssiffrorna 0,17-0,20 l/mil är nog svåra att komma ner i om man kör bilen i sitt vanliga hybridläge. Mina tester visar mycket mer men det gäller nog att alltid ladda upp den med sladd där det går.
V60 ReCharge är den smartaste Volvo-kombin man kan köpa just nu anser jag.