Det var ett tag sedan jag långtestade en Volvo men i vinter har jag fått rulla i denna nya plug-in-hybrid, en Volvo V90 T6 Recharge R-Design som med alla dess tillval hade en prislapp på 760.000:-.
Mina tidigare V90 tester: V90 D4 och V90 D5 Cross Country
Dynamiska LED Strålkastare
I fronten ser man den svarta R-grillen och de numera Volvo klassiska LED strålkastarna.
Denna testbil var dessutom extrautrustad med Ljuspaket som gav dynamisk LED. Detta tillval skulle lätt kunna fylla ett helt eget inlägg för ljusen liksom levde sitt eget (datorstyrda) liv och såg hela tiden till att hålla ljusbilden så stark, bred och lång som det bara gick.
Jag tyckte Volvon hade ett väldigt bra ljus vid mörkerkörning även om det kunde upplevas som lite fladdrigt bakom ratten då ljusbilden hela tiden justerade och ändrade sig.
Ett gäng mötande bilister tyckte även att systemet bländade dem och gjorde mig uppmärksam på detta genom ett ivrigt ljustutande.
El-tanklocket sitter i vänster framskärm
På ovan bild ser ni även el-tanklocket i vänster framskärm. Denna plugin-hybrid har en elektrisk räckvidd på max 4 riktiga vintermil i verkligheten, faktapappret säger 57 km enligt WLTP mätmetoden.
Jag laddade mestadels upp bilen nattetid med vanlig hushållsel.
Rinnande LED Baklysen
Nya LED lampor bak som "rann ut" snyggt när bilen låstes och "rann in" lika häftigt när leaving home funktionen tände dem. Ni som spelat masken på Nokia vet vad jag menar med rinnandet..
Bak hittar vi även en smidig halvautomatisk dragkrok som fälls fram via en knapp i skuffen. På denna krok får T6 Recharge dra 2100 kg.
Innanför bakluckan (som kan öppnas via en svepande fot) hittar man också ett 483 liter stort lastutrymme som inte skäms för sig.
R-Design Ger Skålade Sportstolar
Jag minns att jag noterade ett par snabba saker när jag klev in i denna testbil första dagen.
För det första ger panoramataket riktigt ljus och trevlig interiör, som alltid med dessa glastak. Andra var att R-design med sitt lägre sportchassi i kombination med låga sportstolar gör inklivet verkligen NER i sätet, lite som i en riktig sportbil. Kan vara jobbigt för gubbar som är ännu äldre än mig, att göra uppklivet.
Förardörren ger en dov duns när den stängs och växelspaken är en kort knubbig sak med fina lädersömmar.
R-testbilens riktigt sköna sportstolar gick att justera duktigt, även lårstödet drogs in och ut elektriskt. Stolarna omslöt ens kropp som ett ultrakomfortabelt skruvstäd.
Designen med den stora 12,3" displayen känns fortfarande fräsch på mittkonsolen men jag tycker inte riktigt att menyerna är fullt så logiska i Volvo, informationen är lite utspridd/plottrig känner jag och logiken är inte alls klassledande.
Små Buggar eller Bara SBS?
Under tiden ihop med V90 Recharge noterade jag även ett par små buggar eller var det månne SBS (skit bakom spakarna)?
Key-Less låste inte alltid upp förardörren när man drog i handtaget utan först på andra eller tredje rycket reagerade bilen. Samma sak hände med bakluckans öppning fast med fjärr, så det kanske bara var batteriet i nyckeln som började bli dåligt?
En annan liten otippad sak var när man klev in den fulladdade bilen och körde iväg i PURE läget vissa kalla mornar (dock frostfria) så täcktes framrutans insida med imma. Denna jobbades bort rätt fort av fläkten men imman hann ändå täcka hela framrutan så man fick stå och vänta i ett par minuter "på tomgång" innan det kändes säkert att köra iväg.
Systemeffekt 340hk = Bra Prestanda
I första hand är denna V90 en lyxig top-notch transportör av fyra vuxna, för även i baksätet sitter man kungligt. Men bakom ratten infinner sig även massor med sportig körglädje.
Bilens drivkälla går att ställa i fyra olika lägen - Pure, Power, AWD och Hybrid, där den senaste är standardläget.
Det aktiva chassit (med 500 justeringar per sekund) är stumt men samtidigt superbekvämt och bilens höga totaleffekt (340hk samt 590Nm) gör den också till en riktigt rapp herrgårdsvagn när man ställer om bilen till sport/powerläge.
0-100 går enligt faktabladet på låga 5.9 sek och att nå 180 (som är toppfarten är strypt till) går förvånansvärt rappt (sägs det).
V90 T6 Recharge är rapp, bekväm och andas kvalité men jag får inte riktigt ihop WLTP siffrorna 2.2 liter bensin per 100km. Jag körde oftast bilen i hybridläget men trots fulladdat batteri varje morgon så stannade ändå snittet på över 6 l/100km efter ett par timmars körning och då var det inte alls tal om något tokgasande.
Räckvidden i Pure (rent el-läge) låg runt max 40 verkliga km, men ack så härligt tyst så länge det varade.
Summa Summering
Volvo siktar verkligen mot miljömedvetna premiumköpare med krav på prestanda med denna T6 Recharge. Det råder ingen tvekan om det och på flera områden kan T6 Recharge ge liknande modeller från Audi, BMW och Mercedes en match men på uppfarten kanske denna vita kombi inte riktigt upplevs som en bil för 760 tusen?
Sedan tycker jag att det är lite tråkigt att alla tillverkare idag kör på exakt samma koncept med sina lyxiga plug-in-hybrider. Varför inte krympa bensinmotorn till en nerbantad svagare "räckviddsförlängare" och istället satsa på en bättre elektrisk räckvidd på minst 15-20 mil.
Detta tror jag hade gett Volvon en stor konkurrensfördel gentemot t.ex. Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro och BMW 530e xDrive Touring som båda har samma elektriska räckvidd (på pappret) som dagens V90 Recharge har.
Kommentera gärna artikeln nedan eller botanisera vidare i mitt stora bloggarkiv under kategorierna #Elbil, #Biltester eller #Volvo.
WLTP tittar på bränsleförbrukningen de första 100km, inte över lång tid, för då har ju strömmen tagit slut. Så i och med att du kan köra första milen på el, och sedan på bensin, så blir snittet bra första 10 milen..
Sedan är det annorlunda om du tittar på registreringsbeviset, så är det ca 7-8L/100km (0,7 -0,8l/mil)