-->

Test: Triumph (Bonneville) Bobber

Har provsuttit denna motorcykel ett par gånger och blivit nyfiken på hur den är att köra så idag ska jag svamla om provturen..
triumph-bonneville-bobber-test

Triumph Bonneville Bobber

Vi pratar om Triumph Bonneville Bobber, en låg motorcykel med en 1200 kubiks parallel twin som drivkälla.

Man sitter väldigt lågt och håller armarna brett och även lite utsträckta. På en standardhoj sitter man med 90-vinklade knän och har fötterna långt fram, men det känns trevligt att åka så!

Nyckeln stoppar du i under ditt högra lår och motorn låter perfekt redan på tomgång, lågmält muller ur de två piporna.
När man drar iväg så märker man direkt att detta ÄR en glidare, fast den tar kurvor bättre än jag trodde och styret är härligt stumt!
Motorn på 1200cc ger bara fjuttiga 76,9hk vid 6100 varv men du har 106 Nm vid 4000 rpm. 106 Nm låter skapligt mycket på pappret, men ändå så protesterade den om man körde med högre växel än 3:an i vanlig tätortslunk.
körställning-triumph-bobber

Klonkande Maskulin Växellåda

Gillade ändå drivlinan, den passade hojens “glidarstil” och hojen lät även grymt skönt utan att låta för mycket. Dessutom klonkade växlarna i på ett maskulint sätt och man satt bra, dock gillade jag inte vibrationerna i röven, men det är nog en vanesak (trodde ett tag jag satt på en stelben).

headlight-front-triumph -bobber

Skön Bobber – Men Oskönt Dyr

Jag testade ju HD Sportster S tidigare i våras och den hade samma balla bobber-stuk samtidigt som den även rörde på sig som en jävla best, OM högerhanden ville!

Triumph Bobber ligger runt 20’ under Sportster i grundpris (175’ resp. 195’) och det gör att jag ändå hade valt HD’n. Tycker Triumph Bobber borde ligga runt 145’ för att bli intressant för mig!

Vilken skulle du välja, Triumph Bobber eller HD Sportster S?

Är båda helt utanför din hoj-zon, så kanske du hittar andra tester under min arkivtagg #HojTester.
0 Besökare har kommenterat :