Harley V-Rod VRSCB (2004)
Först ut tog jag ut den äldre 20-åringen med 3000 mil som butiken ville ha lite under 100k för. Rent estetiskt gav hojen ett bra intryck men när larmet skulle stängas av och den levde sitt egna liv fick jag en dålig känsla. Frambromsens handtag gick i botten men den tog ändå ok ute på vägen. En ball hoj med rätt look och färg som kräver lite tid och kärlek för att bli riktigt bra!
Harley VRSCF V-Rod Muscle (2012)
Den andra V-ROD:en jag körde var bara 12 år och denna låg ute för runt 140k. Modellen kallas också Muscle och det feta bakdäckets studsande dämpades av justerbara Öhlins samt att denna hade byggts om LED fram och bak.
Färre mil, säkert färre ägare och åtta år yngre, alla dessa saker gjorde att denna kändes bra mycket mer fräsch men jag vetifan om den var värd ~50k mer för det?
Ingen av dessa VROD’s är någon hojtyp man kör långa sträckor med eller pendlar i köer eller till innerstan med i morgonrusning varje dag. Körställningen är rätt extrem, benen rakt framåt och armarna helt utsträckta men man SER jäkligt cool ut.
Den riktigt sköna sadeln på Muscle hade ett bra ryggstöd som höll i dig när man drog på och BÅDA hojarna hade en helt ok acceleration men de vrålade mer än jag mäktar med.
Dessutom - Orkar inte köpa en till hoj som kräver massa mekande inför besiktning, de får så klart låta men tror jag skulle vara nöjd med VROD’s originalmuller?
Ska hålla lite koll på blocket, kanske dyker upp fler objekt som både ser och låter rätt (enligt mina smaklökar)?
Under tiden vi väntar, gå in och läs mina andra #Hojtester
Där i arkivet hittar du bl.a. Suzuki Intruder som spelar i samma liga eller nyare Harley Sportster S.