Riktigt Tuff & Snygg Exteriör / Look
Varför jag ville testa denna var för att jag såg den på mc-mässan i vintras och gillade designen samt att man någon gång ska ta GS-oskulden så varför inte ta dubbla smällar på en fluga?
Brukar inte gilla skärm på en hoj men på denna passade den bra, även skydden framför handtagen satt som en smäck! Ramen hade dock fått vara svart, eller den där snygga gul-gröna!
Läckert Ljud + BakDesign
Denna Adventure-modell hade ett riktigt murrigt off-road ljud ur den standardmonterade akrapovic-ljuddämparen, högt ljud för att vara original!
Blinkers med bakljus kändes också sjukt modernt och gav bakdelen en clean look (ingen tail tidy behövs här inte!)
Man satt även bra på BMW F900GS och det var första gången jag kände mig lite liten med mina 186cm, men balansen var fenomenal och den är lättkörd (bara 219kg inkl. vätskor).
Kan tänka mig att den presterar grymt bra i ojämn terräng där det är viktigt med bra balans och bra bottendrag.
Modern Men Ingen Asfaltspendlare
Dagen när jag testade var kall så handtagsvärmarna gick på max men fick sänka dom efter en tids körning för de var för effektiva, helt RÄTT på alla hojar som ska säljas här i Sverige 2024.
Display och körlägen var också top-notch men att köra hojen var ingen hit och jag saknade min ettriga Kawasaki Z900 RS under hela turen.
Terrängdäcken var jobbiga på asfalt (man får välja gat/terrängdäck när man beställer) och vibrerade som om man kört en cross och skärmen gav inte det skydd jag trodde, sen var radtvåan på 105hk/93Nm en rätt tråkig sak när man körde den som en “gathoj”!
Grundpriset för denna moderna grus-BMW är faktiskt bara 145k och jag såg den häromdagen i svart och med gatdäck, den var riktigt jäkla skitsnygg faktiskt!
Denna F 900 GS ska man absolut inte köpa för att nöta asfalt till och från jobbet med, den kräver en expedition till Torne träsk eller ner till Afrika. Så vem bjuder med mig för ett sådant test? Portugal eller Gran Canaria i vinter går också bra!!
Läs gärna mina andra #Hojtester medan jag väntar på inbjudan…