-->

Test: KTM 1390 SUPER DUKE R EVO

Får man extrapoäng om man har en super duKe'r lång titel på inlägget? I så fall ligger dagens testhoj KTM 1390 SUPER DUKE R EVO rätt bra till!
Vi pratar 201 kilogram nakenhoj med 190 hästar, 145 Nm vrid och med en design som säkert ger Darth Vader ribba..
Test-KTM-1390-SUPER-DUKE-R-EVO

R-Evo-n Är Fullproppad Med Balla Saker

1390 Duke R Evo har inte bara en unik form på framlyset, den är också helt späckad med andra balla grejer.

Brembo bromsar, dynamiskt bakljus och bakarm i komposit. Semi aktiv fjädring som du kan ställa via menyerna och göra t.ex. baken hårdare när du ska skjutsa..
Men så kostar den också, från 238.900:- och det finns även dyra optioner som bl.a. ett AKRAPOVIČ KIT "EVOLUTION LINE" som sänker vikten med 6,4 kilo och ökar hästarna med 5 för 2776 EUR (står tydligt att denna option inte är laglig i Sverige).
Kort och gått är detta nakenhojen på steroider!
köra-KTM-1390-DUKE-R

Kort Chassi + Rasslande Motor?

När man sedan ska köra tänkte jag på två saker. Körställningen är lite speciell, den känns väldigt “kort” och man sitter nästan och tittar över styret.

Motorljudet var inte så porrigt vid tomgång, låter som motorn har dålig kamkedja för den rasslar å har sig. När man fått lite varv så är den hysteriskt snabb och effektiv.
Angående rasslet så hörde jag en kompis säga “Om en KTM inte låter trasig så är den trasig..” – Tolka den ni!
Körlägena är balla och du kan verkligen ställa in den efter dagsform och behov (magnetisk olja i dämparna som går att ändra viskositet på elektroniskt), speglarna neråt funkar inte för mig av någon anledning även om jag också ville ha så min egen hoj.
Har även provkört en vanlig Duke 1390 och en Duke 900 och för mig skulle den smalare, lättare 900:an räcka gott och väl men det är ju värstingen man vill ha, den med extra allt!
Det har varit väldigt dyrt att försäkra dessa vet jag, Svedea ska börja ta in Dukar så kanske blir överkomligt inom kort?
Kommentera gärna eller kika på mina andra #HojTester.
0 Besökare har kommenterat :