Kawasaki Z900 RS
Radfyran är helt klart en juvel på Kawan och du bör låta den ha ett öppet system så att du får fram ljudet, saknar sången VARJE dag!
Saknar dock inte den delen av mappningen som drog upp varvtalen till 2500 vid varje kallstart tills motorn blivit varm, irriterande som fan när man ville “smyga” iväg..
Körställningen var bra men hojen är jäkligt hög så du bör ha lite längd på benen för att nå ner ordentligt. Bredare styre än på Speed Twin och första custom-versionen på speglar satt rakt ut på änden av styret och byggde på bredden ytterligare.
Riktigt grym fjädring på zätan, helt lugn och neutral styrning även om det var lite ojömn väg och man lutade hojen friskt.
Rent estetiskt så tyckte jag kromringarna runt framlyset och mätarna var småfula och den var lite HÖG bak för att vara en retrohoj men förutom dessa saker var den grymt läcker och jag älskade den!
Motorn drog runt 0,5 liter milen om man körde aktivt, samma som Speed Twin 1200. Motorn är dock mycket roligare på Z och mer lättkörd då man i princip kan lägga i sexan i 50 och gasa upp till toppfart, tvåcyllaren på Twin klagar så fort den inte ligger i rätt varvtal och låter mycket tristare!
Riktigt snygg och clean instrumentering med två analoga mätare och lite digital info mellan dessa.
Triumph Speed Twin 1200
Speed Twin 1200 är kortare, lägre och man känner sig större på den. Men man vänjer sig fort och körställningen är även lite mer sportig på denna, precis lagom framåtlutad och styret är smalare. Hela hojen är smalare och smidigare! Jag satt bättre på denna!
Summering – Vilken Är Bäst?
Två riktigt snygga och balla retrohojar båda två.
Vill man ha en vassare hoj som är mer sporthoj så är Kawasakin det givna valet och då givetvis med öppet system och kanske med ett lägre smalare styre så att man får den där lätta framåtlutningen?
Speed Twin 1200 är mer retro men har så pass mycket knuff att du kan ha jäkligt kul även med den, looken och “stancen” är helrätt!
Drömhojen skulle vara en mix av dessa två. Storlek, sittställning, framlyse och hela stancen skulle vara Speed Twin rakt av men motor, mätare och fjädring skulle man flytta över från Kawasakin..
När detta inlägg kommer ut så har jag även bytt ljuddämpare på Twinnen så den låter mer, men ljudet slår ändå inte en ylande radfyra som Zätan hade!
Läs gärna mina måånga andra #HojTester.