Test: Kawasaki Z900 RS vs Triumph Speed Twin 1200

Nu har jag ägt och kört båda hojarna så pass länge att jag ärligt kan jämföra dessa två retrokungar inom nakenhojsegmentet.
Kawan hade öppet akrasystem och var även mappad, Twinnen är helt original förutom att insatserna/db-killers i ljuddämparna är ute.
Kawasaki-Z900RS

Kawasaki Z900 RS

Radfyran är helt klart en juvel på Kawan och du bör låta den ha ett öppet system så att du får fram ljudet, saknar sången VARJE dag!

Saknar dock inte den delen av mappningen som drog upp varvtalen till 2500 vid varje kallstart tills motorn blivit varm, irriterande som fan när man ville “smyga” iväg..

Körställningen var bra men hojen är jäkligt hög så du bör ha lite längd på benen för att nå ner ordentligt. Bredare styre än på Speed Twin och första custom-versionen på speglar satt rakt ut på änden av styret och byggde på bredden ytterligare.

Riktigt grym fjädring på zätan, helt lugn och neutral styrning även om det var lite ojömn väg och man lutade hojen friskt.

Rent estetiskt så tyckte jag kromringarna runt framlyset och mätarna var småfula och den var lite HÖG bak för att vara en retrohoj men förutom dessa saker var den grymt läcker och jag älskade den!

Motorn drog runt 0,5 liter milen om man körde aktivt, samma som Speed Twin 1200. Motorn är dock mycket roligare på Z och mer lättkörd då man i princip kan lägga i sexan i 50 och gasa upp till toppfart, tvåcyllaren på Twin klagar så fort den inte ligger i rätt varvtal och låter mycket tristare!

Riktigt snygg och clean instrumentering med två analoga mätare och lite digital info mellan dessa.

Triumph-Speed-Twin-1200

Triumph Speed Twin 1200

Speed Twin 1200 är kortare, lägre och man känner sig större på den. Men man vänjer sig fort och körställningen är även lite mer sportig på denna, precis lagom framåtlutad och styret är smalare. Hela hojen är smalare och smidigare! Jag satt bättre på denna!

Fjädringen är standard, klart sämre än Kawasakin men man kör lugnare med denna då motorn inte varvar lika härligt högt. Sämre känsla i kurvor än med Zäta, Speed twin är inte helt neutral i styrningen när man lutar in den, men detta kan bero på däcken?
Speed Twin 1200 BÖR alltid vara inställd på körläget SPORT för något annat går faktiskt inte att köra med, då känns den slö och det är den inte! 99 hästar och duktigt med vridmoment (mer än Z) gör att den rör på sig bra, men på ett annat sätt än Kawan.
Sadeln har också många klagat på men den funkar utan problem för 3-400km turer/per dag.
Inte lika rena mätare som på Kawan men på dessa 2019 är det svart sarg runt som höjer looken.
Jag störde mig lite på aluminiumskärmarna i början men gillar dom nu och de liksom smälter in bra med resten av alla alu-detaljer.
Fantastisk snygg framlampa och små moderna LED blinkers/baklampa samt snygga speglar redan från start.
Min hoj har endast fått tail tidy och urtagna db-killers (bluddrar och poppar lite vid motorbroms, annars skapligt tyst)

Summering – Vilken Är Bäst?

Två riktigt snygga och balla retrohojar båda två.

Vill man ha en vassare hoj som är mer sporthoj så är Kawasakin det givna valet och då givetvis med öppet system och kanske med ett lägre smalare styre så att man får den där lätta framåtlutningen?

Speed Twin 1200 är mer retro men har så pass mycket knuff att du kan ha jäkligt kul även med den, looken och “stancen” är helrätt!

Drömhojen skulle vara en mix av dessa två. Storlek, sittställning, framlyse och hela stancen skulle vara Speed Twin rakt av men motor, mätare och fjädring skulle man flytta över från Kawasakin..

När detta inlägg kommer ut så har jag även bytt ljuddämpare på Twinnen så den låter mer, men ljudet slår ändå inte en ylande radfyra som Zätan hade!

Läs gärna mina måånga andra #HojTester.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken hit med dina vänner eller på någon kul social plattform!

Här i #BloggArkivet hittar du senaste inläggen men även alla gamla sorterade snyggt under respektive kategori.. In och botanisera där!

Bloggens Facebook och Instagram kanaler följer du väl redan?