Vi snackade ju om höga Skoda modeller förra veckan och det var ju jätteroligt eller hur så vi fortsätter väl med dessa högrullande kombis!
Huvudpersonen i detta inlägg är Audi A4 Allroad 2.0 TDI och det är en i min smak precis lagom stor bil, typ Octavia och Passat storlek.
Bilen var egentligen en svart-eller-mörk-nåt men den var just nu folierad i Stockholms mest populära färg, salt-blask-grå!
Gillar man inte bilens tvådelade färg kan man betala 13.700:- extra vid beställning och få hela kärran i samma nyans. Personligen tycker jag att det är snyggt att skärmkanterna är kontrasterande mot bilen.
Trailerpaket för runt 12' ger dig en dragkrok som får dra max 1,9 ton.
Parkerar baken i den sköna sportstolen och startar dieselmotorn på 177 hästar genom att trycka till startnyckeln i dess grop.
Framstolarna tål även att tittas på och de ingår i sportpaket för 16.800:- men alcantara och läder kostar ytterligare lite extra..
Baksäte finns också, lika ombonat och fint som fram men så värst mycket extra plats för mina knubbiga knän finns det inte när jag sitter bakom mig själv.
Åter på förarplatsen så njuter man av dessa knivskarpa instrument och den "fasta" Audi känslan som finns i allt man rör vid.
Tvålitersdieseln på 177hk ihop med S-troniclådan gör bilen till en effektiv kompis på vägen men kombinationen inbjuder inte till någon vidare aktiv körning. Precis "lagom" för att göra den 1745 kilo tunga bilen lite piggare än snittet (tjänstevikt).
Väljer man däremot den större V6 dieseln på tre liter och 245hk (Har provat den motorn i A6 och Q7) så lär A4 Allroad förvandlas till en berusande bil att köra, tyvärr kan man inte välja till luftfjädring.
En liten detalj förbryllade mig lite, det var mittkonsolens design som gav ett ovanligt rörigt intryck för att sitta i en Audi?
Snabbfakta: Grundpriset ligger på 380.300:-, skatten 2906:- per år och snittförbrukningen vid blandad o-aktiv körning ska ligga på 0,6/mil.
Slutsvammel: Jag diggar utsidan på A4 Allroad väldigt mycket. Insidan och motorn får också godkänt men jag drömmer ändå om samma bil med trenollan ihop med Audis luftfjädring och drive select!
Imorgon kör jag en mycket piggare Audi som faktiskt svävade på luft..
Jag håller med om att Audi A4 har en rörigare design pp knapparna i mittenpanelen, undrade precis samma sak hos Audi i Järva häromdagen /JJ