-->

Test: Volvo V40 T3 (+Lite Om T2, T4, T5)

Den har rätt snitsiga linjer Volvo V40 T3 och den mörka lacken ihop med de trevliga fälgarna ger en lagom exklusiv utstrålning.

Recension-Volvo-V40-T3

Volvos utrustningspaket går från "Bas" till "Summum" och idag kan man även välja "R-Design" samt "Ocean Race".

Summum ger mycket utrustning medan R-Design ger ett Raceigare yttre skulle man kunna säga lite förenklat.

Test-Volvo-T3

Exteriör [FFF]

Provbilens kombination av form, färg och fälg funkar hos mig trots att jag i normala fall inte gillar massa svängda linjer. Ger utsidan bättre än bara OK så det blir "FFF" som min största tumme upp.

Förarmiljö-Volvo-V40-T3

Interiör [FF]

Den är lite smalare, allt är lite mindre men det är 100% Volvokänsla även i lilla V40. Precis som vissa tyska bilmärken är Volvo duktiga på att bygga mindre modeller som ändå får med sig de stora modellernas identitet.

Men jämför man Volvos interiör mot andra märken på marknaden så känns den numera lite plastig. Vissa partier som t.ex. luftutblåsen i mitten och mediaskärmen känns lite för små och då har man satt en stor passbit runt.

Men det blir ändå FF, godkänt för jag gillar Volvos interiör ändå.

Provbilen hade sexväxlad manuell låda men för +18' extra kan man få sin V40 att växla själv med en 6-stegad Geartronic automatlåda.

Mätare-Volvo-V40

Prestanda / Körglädje [FF]

Volvo V40 med T3 motorn är ingen renodlad sportbil MEN den går bättre att svänga med än man kan tro när man först kör iväg.

Aluminiummotorn på 1,6 liter, 150 hk och 240Nm ger i kombination med manuell låda fullt tillräcklig prestanda. Chassit är komfortabelt och lite mjukt men bilen har ändå bra vägkänsla och ger trygg körning, även om man pressar den lite mer än normalt på kurviga vägar.

Motor och chassi överraskade positivt när det gick undan.

Volvo V40 T2-T3-T4 eller T5

Om man jämför provbilens T3 motor med de andra motoralternativen som alla är byggda i aluminium, sitter tvärställda fram och har kamrem så ser deras hårda fakta ut så här:

T2: 4-cyl, 1,6 liter, 120hk, 240Nm, 0-100 9,9 s, 0,53 Blandad
T3: 4-cyl, 1,6 liter, 150hk, 240Nm, 0-100 8,8 s, 0,53 Blandad
T4: 4-cyl, 1,6 liter, 180hk, 240Nm, 0-100 7,7 s, 0,55 Blandad
T5: 5-cyl, 2,5 liter, 254hk, 360Nm, 0-100 6,1 s, 0,79 Blandad

Jag tror faktiskt att T3 eller T4 är den mest optimala V40 bensinaren om man gillar att köra bil utan att vilja lägga pengar på en #KFR.

V40 T5:an är givetvis mycket brutalare men då hade jag nog kikat mer på dessa modeller: V60 D5 Polestar och V60 T6 AWD Black.

Ekonomi / Summering

En manuell Summum-utrustad Volvo V40 T3 med metallic drar iväg till 289' och då har man inte gottat ner sig i övriga tillvalen ännu. Detta är rätt mycket pengar för en bil i "Golfklassen".

En Golf GT (läs mitt test) ger väldigt jämförbar prestanda och utrymmen och startar på ungefär samma grundpris (226') men Volvon kanske ger dig mer komfort på långresor och eventuellt ett bättre andrahandsvärde..

Kommentera gärna med dina åsikter eller läs fler av mina #Biltester.

2 Besökare har kommenterat :
Johan sa...

V40n är snygg men det finns en stor nackdel när det gäller interiören och det är själva skärmen, gillar inte konstruktionen! Det borde ha tagit ideerna från Mercedes! /Johan

FixarFarsan sa...

Ja det är en viss skillnad på multimediaskärmen på Volvo och t.ex. Tesla..